Spelsugen tjej söker hjälp med datorinköp

Sorry men du verkar inte vilja ha hjälp av någon här. Rekommenderar att du läser på online för att lista ut vad du behöver isåfall och vilka butiker du kan lita på. Finns massor med gratis information.

Alternativt köper du spelkonsoll istället från någon återförsäljare du litar på. PC är inte så prisvärt för tillfället tyvärr. Så slipper du även lära dig något om din hobby

De stora kända företagen har oftast inte bästa prestanda för priset och de blir speciellt svårt med en budget på 10 000. Har hittat en som är något snabbare och borde därför kunna spela spel lite längre jämfört med komplett datorn du länkade. Denna dator finns hos Power (tidigare mediamarkt). Men jag lyckas tyvärr inte se något om garanti på produkten.
https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/stationar-dator/cepter-e-sport-r46-stationar-dator/p-2750056/

3 gillningar

Tusen tack! Power är jag väl bekant med. Dock blir man lite skraj när man ser att några skrivit i recensionen att de fått en trasig dator? :scream:

Absolut, kan prova. Tack :slight_smile:

Tråkigt att du har så otrolig ton. I vanliga fall skulle jag tycka sånt här är kul men jag orkar ingenting just nu då, som jag skrev, jag nyligen förlorat ett yngre syskon. Dock är behov av ny dator relativt akut då min snart inte vill vara med längre. Annars hade jag väntat.

Jag hade ställt frågan på Sweclockers istället. Har tidigare fått mycket bra hjälp av kunnigt folk därifrån. Lycka till!

3 gillningar

Som Nightowl sa så går det inte att uppfylla alla krav med en budget på 10k. Om det ska hålla i många år så räknar jag med ett grafikkort i RTX 4070-klassen minst (Nvidia då), eller liknande AMD. Lite svårt att säga utan att veta vilken typ av spel som ska spelas.

1 gillning

Ett alternativ till att köpa en gamingdator är att istället använda en molntjänst som Geforce now tex. Jag gör det. Fungerar klockrent med de flesta spel jag vill spela. De spelen som inte finns tillgängliga där kan du istället spela på tex Shadow.

Kostar runt en hundring per månad och gör att du slipper oroa dig om att datorn ska hålla flera år eller att du ska få slut på lagringsutrymme.

2 gillningar

Då måste man dock ha en väldigt stabil och snabb uppkoppling med låg latens.

Kan bara relatera till att det funkar utmärkt på 250/100 och Wi-Fi 5. Vet inte vad trådstartaren har för uppkoppling såklart. Men kostar inte så mycket att prova.

2 gillningar

Jag vill bara eka rekommendationen av Inet.

Som lite kunnigare väljer jag (tillsammans med mycket hjälp av deras support över mail) ut delar och låter dem bygga ihop dem och installera Windows. Hem får man en fungerande dator som de testat ordentligt, men som passar precis det jag är ute efter.

Jag brukar börja med en grundconfig som jag sätter ihop med deras datorbyggare, sedan sparar jag den och skickar in den till deras support, förklarar lite vad mina önskemål är, och ber dem byta delar till det de tycker passar bättre med mina önskemål. Efter lite fram-och-tillbaka på mail så brukar vi ha något bra, som jag beställer.

https://www.inet.se/datorbyggare

2 gillningar

Jag har byggt en del datorer genom åren.

Rekommenderar Sweclockers. Deras “vinter” eller “sommardator” har genom åren varit just för personer som söker en ny dator inom rimlig budget som klarar dagens och morgondagens spel. Även om allt givetvis är relativt. :slight_smile: SweClockers vinterdator 2023 – årets bygge med goda uppgraderingsmöjligheter

Det ska dock sägas att senast deras vinter/sommardator kostade runt 10 000 kr var 2013 - 2014. Det är därför viktigt att poängtera att du måste ha rimliga förväntningar på prestanda och din budget.

Vinterdatorn med kort från Nvidia ligger på närmare 20 000 kr, se https://www.komplett.se/product/1301730/datorutrustning/paketerbjudande/komplett-upgrade/komplett-build-sweclockers-vinterdator-nvidia#custom-parts-list

Rekommenderar att du köper ett begagnat grafikkort och överväger att behålla nätagg, chassi och SSD hårddiskar, om dessa fortfarande är i bra skick och fungerar med kommande plattform. Det drar ned priset rejält.

2 gillningar

Hej!

Som andra redan har skrivit. Jag skulle skriva till Inet.se och prata med deras support.

Du får ALLTID bättre dator genom att “bygga” en dator istället för att köpa en rakt av.

Inet har en tjänst där de bygger datorn åt dig och du får “en färdig” dator.
Deras nummer är: 031-65 27 00 eller maila på info@inet.se

Jag skulle inte vara rädd över att bygga en dator. Det är som lego idag och finns många filmer där du kan följa steg för steg. Men som sagt, kontakta Inet så kommer de ställa en del frågor och hjälpa dig bygga den bästa datorn för dig utan att du känner dig lurad.

2 gillningar

Har chattat med dem under dagen men vi kom inte fram till något som passade.

Då får du nog justera dina krav eller budget

5 gillningar

Vill bara poängtera det som @SoderHipster nämner, geforce now är ett jättebra alternativ till att investera en massa pengar i en speldator. Dina spel körs på deras servrar och streamas till din dator, vilket gör att du kan köra väldigt krävande spel på vilken laptop som helst. Du betalar 100-200 kr i månaden för abonnemanget, kopplar upp ditt steam konto och sen ska det vara klart. Jätteenkelt.

De har dessutom en sommarkampanj nu med 50% rabatt.

Här är en lista på alla spel de stöder:

Xbox har en liknande tjänst för Xbox spel.

4 gillningar

Sweclockers och Inet är en riktigt bra kombination om man är ute efter nytt/uppgradering inom datorer :slight_smile: Har använt dem sen jag gick i typ lågstadiet, vilket var ett tag sen… :slight_smile:

Jag byggde mig en “arbetsdator med spelmöjligheter” för 1 år sedan.

Såhär såg det ut:

Chassi: 1300
Moderkort B760: 1600
Processor i5-13400: 2550
RAM 32gb: 750
CPU-kylare: 420
Nätaggregat: 1050
SSD: 588
GPU (begagnad) 6700 XT: 3500
Totalt: 11758.

Bygget hade nästan gått att pressa ner till din budget på 10k, men jag tycker inte att datorn uppfyller dina krav på långa vägar.

Jag kollade upp datorn du länkade i trådstarten, och grafikkortet i mitt bygge är bra mycket bättre. Och trots detta uppfyller det inte dina krav.

1 gillning

Som många sagt till dig, köra senaste spelen med bra prestanda går inte för 10.000.
Bara grafikkortet för att uppfylla det kravet är nästan hela budgeten.

Antingen ökar du din budget till 15-20.000 eller så sänker du dina krav.

5 gillningar

Beror helt på vad du menar med “klarar alla spel på nuvarande marknad med bra prestanda samt kommande spel många år framöver”. Om du är OK med 30 FPS och redan har en skärm så klarar du dig utmärkt med 10k och kan spela många år framöver. Vill du däremot spela i 4K med 60 FPS och maxa så håller jag med tidigare skribenter att du behöver dubbla din budget.