Behöver köpa (ny) dator

Hej,

Jag behöver köpa en ny (beg) dator i och med att min Lenovo Thinkpad 14” har gett upp både batteri (vart dåligt länge) och laddare.

Köpte denna dator begagnad från en leverantör i Sverige som säljer begagnade datorer bland annat för 7 år sedan.

Jag använde denna som jobbdator tidigare men när jag sålde firman fick jag med mig denna och nu senare år används den enbart till att surfa med.

Om ni skulle köpa en nyare (begagnad) dator finns det något som är ’bättre’ (rejäl och pålitlig) än en Lenovo Thinkpad ?

Vad hade ni valt att köpa ?

Nej finns en anledning ThinkPads används på rymdstationer och av militärer.

Men kanske behöver en surfdator hemma inte vara fullt så kapabel och då kan du ju köpa något billigare och överlåta diffen till ränta på ränta :slight_smile:

Jag köpte själv en begagnad T14 som hemmadator. Den blev sedan jobbdator en stund när jag startade egen firma och nu tjänar den en god vän istället.

“Bättre” är ju relativt, vilka krav har du på datorn.

1 gillning

Apple har ju släppt en billigare surf-dator, Macbook Neo, som fått väldigt högt betyg i recensioner och tester, till ett relativt lågt pris. I min erfarenhet håller Macbooks också 10+ år.

Apple 13-inch MacBook Neo - A18 Pro chip 6‑core CPU 5‑core GPU, 8GB RAM, 256GB SSD - Citrus | NetOnNet

1 gillning

Utanför boxen så är annars en iPad extremt trevlig att surfa på.

Behöver man ens en dator idag vad är behoven?

Jag kör en begagnad DELL Latitude 5420. 1080P skärm, 16GB, 1TB nvme disk, belysta tangenter, USB-C laddning mm. Tycker att den är riktigt snabb för surf och office och lite filhantering. Finns att köpa på många ställen. Min användes av en pastor tidigare för den är i nyskick.

Jag är 80+ och har kört PC hela mitt liv till Macbook Neo dök upp hade en formfaktor och pris som passade mig som resedator..

Nu ligger den alltid i min ryggsäck på mina resor och jag älskar den.

Kör hemma en kraftfull laptop PC och ännu kraftigare desktop med Windows 11 och det går alldeles utmärkt att växla mellan Windows och MacOS även i min ålder.

Neon använder jag främst för videoredigering i Davinci Resolve vilket är möjligt då den är överraskande kraftfull.

( Lite som bonus fick jag ett operativsystem MacOs som upplevs som mer helgjutet och genomtänkt än Windows )

7 gillningar

Hade valt Mac. Apple datorer håller länge.

Allt beror på vad du behöver.

Behöver du en surfdator så kan jag rekommendera en Chromebook.
Mycket för pengarna och bra batteri tid, men mer begränsad än en ‘riktig’ dator

1 gillning

Personligen hade jag (och har) skaffat en Framework laptop som är en modulär laptop. Om något går sönder så kan du byta ut det. Om du vill modernisera den så kan du uppgradera delar.

1 gillning

Jag har under alla år sneglat på Mac och det var intressant att läsa dina erfarenheter

Idag är Linux med en bra distro (t.ex. CachyOS) mer användarvänlig och mindre frustrerande än både Windows och MacOS.

3 gillningar

Just för bärbara datorer så gillar jag mac trots att jag har en stationär PC dator. Nu har iofs många stöd försvunnit på min men den fungerar fortfarande trots 14 år på nacken. Den bara funkar helt enkelt sedan har ju batteritiden/prestandan blivit avsevärt bättre nuförtiden och det är ganska enkelt att lära sig de få kortkommandona som man använder till vardags. Det jag gillade dessutom var att jag första dagen upptäckte att startknappen fungerade ibland, ibland inte, att de då kom och hämta den och gav mig en ny (inga frågor). Efter att ha hjälp mamma med datorköp och jag fick skicka tillbaka en bärbar pc 5 gånger! (ja borde inte vara möjligt) så var detta ett plus.

Hatar MacOS med passion, men är man ute efter en riktig laptop, det vill säga mobilitet i form av lång batteritid, så spelar M-serien i en egen division.

Själv kör jag dock vidare på Thinkpad.

1 gillning

Använder alla tre och jag skulle inte använda de adjektiven om Linux :smile: .

Berätta gärna mer om din Frameworklaptop. Jag antar det är reparera/uppgradera som är fokus?

Det var därför jag skaffade den ja.

Jag har en Framework 13 och de släppte nyligen en Pro variant med t.ex. ett större batteri. Istället för att behöva köpa en helt ny laptop så kan jag köpa ett nytt batteri och ett nytt chassi (det nya får inte plats i det gamla) och återanvända resten såsom minne, processor, skärm, osv. När jag senare får feeling och vill göra den snabbare kan jag byta ut resten.

1 gillning