Jag har ganska dålig koll på datorer och tycker ärligt talat att det är rätt jobbigt att sätta mig in i. Jag vill mest att det ska fungera, så jag skulle verkligen uppskatta lite vägledning.
Idag har jag en MacBook Pro 13” (A1502, 8 GB RAM) som jag köpte runt 2017. Jag valde Mac på rekommendation (bl.a. för att den skulle vara stabil och tyst), och jag minns att jag tyckte den var dyr men såg det som ett “for life”-köp. I efterhand har jag förstått att det inte riktigt fungerar så…
Min upplevelse har tyvärr varit sådär. Den blev ganska tidigt varm, fläkten lät mycket och den kändes ofta seg. Det har nog gjort att jag knappt använt den, och jag känner mig fortfarande ganska “vilsen” i Mac-miljön.
Nu uppdateras den inte längre (stannat på macOS 12.7.6) och är väldigt seg, klarar inte mycket samtidigt, blir varm (särskilt vid laddning) och fläkten går i princip hela tiden.
Jag har iPhone som telefon och är nöjd med det valet (har läst en del trådar här tidigare som hjälp inför det köpet), men när det gäller datorer känner jag mig betydligt mer osäker.
Jag använder generellt dator ganska lite (gör mycket på mobilen). Just nu är jag arbetssökande och behöver därför en dator som fungerar bra, men på sikt kommer jag nog använda den väldigt lite.
Mina frågor:
Går det att få liv i min nuvarande dator, eller är det bättre att köpa nytt?
Är OpenCore Legacy Patcher något för en vanlig användare, eller bör man undvika det?
Om jag ska köpa nytt – hur ska jag tänka? Ny Mac igen, refurbished, eller något annat?
Jag vill gärna göra ett hållbart och rimligt val utan att lägga mer pengar än nödvändigt, särskilt med tanke på mitt ganska begränsade användande.
För det första är datorer inte for life. De är mer förbrukningsvaror. Inte för att de går sönder utan för att utvecklingen gör dem föråldrade, uppdateringar slutar komma och de tappar i funktion och säkerhet. Som mobiltelefoner.
Man kan köpa enkla datorer för surfande och dokument för några tusen. De funkar utmärkt till dina behov. Man kan lägga till pengar för att köpa fler funktioner eller fler år innan den är uttjänt.
Värt att tänka på när man gör det är välja vad man betalar mer för. Snabbare processor kommer kännas pigg längre. Större hårddisk eller fler programvaror gör inte det.
För föregående säger. Din dator är nästan 10 år. Det har hänt väldigt mycket sedan dess. Apple har tagit massiva steg sedan deras egna M-chipp.
Jag hade kikat på en Macbook Air med M4 eller M5 processorn och minst 16 gig ram. Väldigt bra balans på prestanda och viss mån framtidssäkrad (som jag inte tycker deras nya NEO är med med 8 gig ram och betydligt sämre chipp än M4 eller M5. Den är helt enkelt för dyr mot vad man får i Sverige (i jämförelse med USA där den kostar typ 600 dollar jämt. mot 8 000 SEK.
Går det att använda ChatGPT i appform på en chromebook? Jag använder den mycket i mitt jobbsökande och den är för tung att dra runt i bara webbläsaren. Idag använder jag ChatGPT i appen på mobilen och får skicka över texter till datorn för att färdigställa… med ny dator vill jag kunna göra allt på enbart datorn.
Jag har kört på MacBook Air sedan 2012 och varit väldigt nöjd. Är på min andra som jag haft i över 7 år, så snart dags för en ny. Den fungerar för det du räknar upp. Du behöver ingen Pro modell för det. Billigare i pris och man kan välja att personanpassa den om man vill ha bättre prestanda än originalmodellen.
Går det att använda ChatGPT i appform på de enklare datorerna för några tusen? Jag använder den mycket i mitt jobbsökande och den är för tung att dra runt i bara webbläsaren. Idag använder jag ChatGPT i appen på mobilen och får skicka över texter till datorn för att färdigställa… med ny dator vill jag kunna göra allt på enbart datorn.
Jag vet inte vad den kräver tyvärr. Men om den kräver väldigt mycket mer än allt annat du vill göra är ju frågan hur mycket mer din dator får bli innan det är värt det att föra över från telefonen.
Något jag har funderat på, men inte sett är en skärm och tangentbord som fälls ut som en laptop, men bara är en usb-c dockstation för telefonen. Det hade löst mångas begränsade behov av en laptop.