Ska du köpa ny dator eller mobil kanske? Det är irriterande dyrt med fabriksnya saker, men det är också riskabelt att köpa begagnat.
Det går att köpa nya produkter men med bruten förpackning till rejält nedsatta priser i kedjornas “Outlet” på nätet och rabatten är bra! Det är oftast produkter som sålts men returnerats. Är de använda och har synliga märken, till exempel varit visningsexemplar, säljs de under kategorin Bra skick, är de oanvända men med bruten förpackning säljs de som I nyskick. Rabatten för en ny bärbar Mac till exempel verkar ligga på 2000-4000. Både returrätten och reklamationsrätten är densamma som för en ny i obruten förpackning.
Själv har jag varit på jakt efter en Macbook Air till ett rimligt pris. Idag köpte jag en från El-Gigantens outlet. Datorn har märken på utsidan och saknar originalförpackning. Jag köpte den på nätet och har inte sett den ännu. Skulle jag vara missnöjd med skicket har jag samma returrätt som om den varit ny.
Jag betalade 6595. Nypriset är 11990.
Den billigaste på Blocket med svenskt tangentbord kostar 8000 men då saknas kvitto = reklamationsrätten saknas och i värsta fall är den inte ärligt köpt från början.
Så vill du köpa nytt, eller nästan-nytt till bra priser, kolla gärna kedjornas outlet.