Hej,
Jag ska börja plugga till hösten och undrar om någon har tips på vad man ska köpa för laptop. Kan de vara värt att köpa begagnade företagslaptops? Behöver inte vara en högpresterande dator. Min budget ligger på 4000-8000 kr.
Tack på förhand.
Hej,
Jag ska börja plugga till hösten och undrar om någon har tips på vad man ska köpa för laptop. Kan de vara värt att köpa begagnade företagslaptops? Behöver inte vara en högpresterande dator. Min budget ligger på 4000-8000 kr.
Tack på förhand.
Ska du inte plugga något processortungt, utan mer ska ha den som “skriv- och surfdator” funkar ju nästan det mesta idag, även gamla begagnade billighetslaptopdatorer.
Och… välkommen till forumet!
Finns många lämpliga i den klassen. Gå in på Elgiganten eller liknande och titta på utbudet. Det mesta i 5000-8000 kr borde fungera.
En begagnad företagsdator är absolut det bästa. Då får du en mycket bättre dator än sådana som säljs till privatpersoner.
En Chromebook borde funka för studier som kräver vanlig ordbehandling och kunna streama föreläsningar online. Beror ju lite på vad du ska plugga tänker jag? Ska du programmera el dylikt så ska du nog ha någon annan.
Jo det är lite så jag resonerar men har ingen erfarenhet av att köpa på detta vis så känns som en chansning.
Tack för svar. Jag kommer plugga personal och arbetslivsprogrammet så datorn ska inte hantera mycket mer än föreläsningar och Office paketet.
Fundera på hur många timmars batteritid du behöver.
Ska den klara en hel dag utan laddning eller pratar vi om 2-3 timmar om dagen utan nätanslutning?
Företagsdatorer kan ofta ha slitna batterier efter 3+ år och lär inte klara en dag. Möjligen klarar de 1-4 timmar.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7698375
Denna är mycket för pengarna!
https://www.elgiganten.se/product/outlet/lenovo-ideapad-5-cb-i58256-14-barbar-dator/521237
Alternativ om du vill ner i pris
Det är inga konstigheter. Jag har handlat flera sådana datorer till olika familjemedlemmar. Det är bara några saker du behöver ha koll på:
Det bästa är att köpa företagsdator på Tradera på auktion. Det finns flera företag som har det som försäljningskanal. Det bästa är att välja de dyraste modellerna t.ex. HP Elitebook. Merkostnaden för en sådan är obetydlig jämfört med enklare sorter.