De begagnade datorer jag tittade på för 5000-10000 kr eller så hade Intel-processorer.
Jag skriver just nu på en äldre mac modell 2009.
Uppgraderad med mer minne och ssd hårddisk. Och har bytt batteriet 2 ggr (noname). Tyvärr går det inte längre att uppgradera minne i apples datorer längre eftersom allt är fastlött. Tyvärr får min dator inte uppdateringar längre, den klarar inte längre senaste OS versionen enligt apple. Körde in den ändå (via open patcher), men har upplevt performance problem, så för någon dag sedan gav jag upp och körde in linux.
Jag funderar på en ny Mac M1 eller M2.
Men den är så jäkla dyr om man vill ha 16GB minne och 256/512 GB disk.
På jobbet har vi dell laptops. Riktigt bra laptops.
Köp en mac om du kan. De är slimmare, lättare och batteriet tror jag varar längre.
Köp inte en för gammal. Man vill inte ha en där batteriet är dåligt eller som i mitt fall är för gammal för uppdateringar. Mac:en stödjer nätverksinstallation. Om allt skiter sig kan man installera eller göra restore av OS via nätverket. Behövs ingen usb eller dvd. Sjukt smidigt. Gjort det på min macmini ett par gånger och 1 gång på laptopen då jag hade för mycket skräp på den. Macken kopplas också till ens apple konto, så man kan se var den befinner sig.
För att läsa mail och surfa kan macken omöjligt vara bättre. Däremot är upplevelsen bättre. Kan man sitta i soffan med den utan den överhettas och att fläktarna drar igång som fan? Det är små skillnader som får upplevelsen at bli bättre.
Om ekonomin tillåter och för husfridens skull skulle jag råda att dig att köpa en nyare mac. Din argumentation att man får mer för pengarna och att apple är för dyr har du rätt i. Din sambo skulle säkert “klara” sig på begagnad pc laptop för 1500 kr, men upplevelsen blir jäkligt sugig.
De HP Elitebook G3 som jag köpt till mina föräldrar är verkligen inte dåliga. Jag skulle kunna köpa en sådan att ha själv också. De borde nog kosta lite mer egentligen men jag är bra på att handla saker billigt, därav prisnivån.
Det är de säkert inte. Men upplevelsen är helt annorlunda mot en ny MacBook. Bara touchpaden känns som en helt annan liga. Om det är värt det? Kanske.
Jo, det förstår jag. Här handlade bara frågan om en begagnad MacBook från 2014 eller så. Det jag har köpt är begagnade företagsdatorer och de är robusta.
Tycker du resonerar korrekt: Att jämföra Mac och PC i samma prisklass samt tänka till kring behovet av utökat minne och hårddiskar. Detta gäller även, som du nämner, batteribyte.
Egen preferens är Mac till bärbart (byggkvalitet, enkelhet) och PC till stationärt (flexibilitet, expanderbarhet).
Nu verkar det gälla en äldre MacBook från 2014 och enklare krav på prestanda. Jag skulle vara tveksam till köp. Dels pga. äldre operativsystemet, dels för att Mac med M1 och M2 har så pass bra förhållande pris/prestanda. Det är dessutom inte helt lätt att avgöra nivån av slitage på en så gammal maskin.
Jag skulle gå så långt som att säga att min MacBook Pro från 2011 har bättre tangentbord, trackpad, skärm och allmän ”känsla” i upplevelsen än min halvårsgamla HP Elitebook.
Sen är ju prestandan helt olika såklart.
Ok, tycker att jag fått ändå vettiga svar i tråden. Tack alla som bidragit!
Hallå där, uppdatera oss vad det blir den och hur nöjda alla inblandade är
spännande!
Min upplevelse är precis tvärt om. Finns det något, så är det Macs prestanda och effektivitet i hårdvaran som sopar mattan med PC. Men jag håller med dig i optimeringen mot specifik hårdvara. I synnerhet med de nya M1-processornerna, de saknar helt motstycke i PC-världen.
Som exempel: Min MacbookPro med M1-Pro processor, kostar kring 24k. Den är mer än dubbelt så snabb som min jobbdator, som kostar 50k+ med en i9 processor och herrejösses-minne. Snabb som i att inget alls går segt, det tar ingen tid att öppna program eller växla mellan program. Det gör det på Windowsburken. Dessutom klarar windowsdatorn sig på batteri i kanske 2h, när mackbooken klarar 16+h, men väger mindre.
Vet inte vad du har för upplevelse av Intels processorer, men min laptop sopar mattan jämfört mot Mac både M1 och M2. Den kostar en slant mer dock, men Intel har definitivt bäst CPUer när det kommer till ren kraft. Sen må M1/M2 vara billigare per prestanda och per energianvändning inom ett visst segment jämfört med Intels. Men ren kraft har dom inte en chans i de högsta nivåerna. Vet inte var du får din fakta eller info ifrån, men här har du lite faktisk statistik och jämförelser från riktiga tester ![]()
Det här kan vara ett problem eventuellt. Det är dock väldigt sällan jag inte har tillgång till ett eluttag. Vet inte hur länge min dator klarar sig utan el om jag jobbar på den, inte haft den så länge och inte hunnit testa! Men kan garantera att den inte håller i närheten av 16 timmar
Det här är som jag tidigare nämnt pga optimeringen av operativsystemet och har ingenting med hårdvaran att göra.
Hur mycket av det här kan tillskrivas hårdvaran istället för Windows?
Jag har liknande skillnad i upplevelse mellan linux och windows som jag har installerat på samma maskin.
Ehm, prova hur snabbt det går utan hårdvara så tror jag du ändrar dig på den punkten. Det är kombinationen av snabb hårdvara och en mjukvara som är optimerad för den, som är det unika med apple-datorer. Det hade inte gått med dålig hårdvara och optimerat system, eller för den delen bra hårdvara men dålig optimering.
Det må vara hänt, men när jag argumenterar för Mac så argumenterar jag väl egentligen för helheten, dvs kombinationen av ett användarvänligt gränssnitt med optimerad mjukvara för den väldigt effektiva hårdvaran. Och det är ju helheten som användaren av datorn märker. Även om du hittar någon specialutgåva av intel-processor som har dubbelt så många terraflopps på pappret som en M1-processor, så spelar det i praktiken ingen roll om det ändå de facto går snabbare på M1-processorn med det operativsystemet och den mjukvaran man faktiskt använder.
Det är kanske lite oschyst att jämföra processorer i olika klasser på det sättet. Om du vill jämföra något i M1-serien med en i9 12900 är väl detta isf en schystare jämförelse ![]()

Eller varför inte på samma sida du själv länkade till:
Nu har jag Windows och alltid haft det och lär inte ändra på mig. Men, jag tycker ändå att Windows är ett dåligt OS och vet att vissa jag jobbat med kört Linux varianter. Nu jobbar jag “tyvärr” med Microsofts .NET och spelar en del spel, så i det fallet underlättar det en hel del i min vardag. Sen är jag lite för lat för att byta OS efter att ha använt windows i 26 år.
Den här diskussionen spårade ur helt från TS fråga och detta är egentligen helt irrelevant… Borde kanske delas upp i en egen tråd typ “Apple VS PC, FIGHT!” eller så lägger vi ner diskussionen, för ingen kommer ge med sig ![]()
Ultra är en CPU för stationära datorer. Min jämförelse var för laptops. Självklart går det inte att jämföra laptop CPU med stationär.
Men om du vill jämföra stationära CPU’er så har du en jämförelse här ![]()
https://www.cpubenchmark.net/compare/4782vs5055/Apple-M1-Ultra-20-Core-vs-Intel-i9-13900KF
Nej, de är inte värt pengarna i min mening.
Skaffa en billigare laptop och installera linux åt henne så kommer du göra henne lycklig! ![]()
(Lite sarkasm, men bara lite.)
Exakt, ingen bryr sig om man kan hitta en PC-laptop med 10% snabbare CPU utan det handlar om helheten och parametrar som är svårare att värdera: Operativsystem, skärm, hur varm datorn blir (fläktljud etc), känsla i touchpad/tangentbord, formfaktor.
Jag har t.ex. aldrig haft en PC-laptop som konsekvent kan gå in i sleep när man stänger locket och vakna när man öppnar det…
Sen kan jag tycka att även med detta inräknat så är en Macbook ruggigt dyr… definitivt på gränsen till en lyxvara och inget man bara köper för funktionen.
Självklart är det så!
Men när folk som inte klarar av att vara objektiva och hittar på “fakta” från ingenstans oavsett om man förespråkar PC eller Apple behöver man lära sig vad som faktiskt är sant och inte sprida lögner.
Det säger väl sig självt att det inte går att vara objektiv kring en pryl man gillar rent subjektivt. Svårt att mäta känslan i en pryl. Apples grejer är sådana, helheten är trevlig om man gillar den, men varje del för sig är sällan bäst.
Bara för att du hittar en processor med bättre specs än en M1, så är det ändå inte en lögn att M1 generellt är bättre. Jag skulle säga att det är rätt ovanligt att laptops idag har häftiga i9 processorer. Min sambo fick en ny windows-PC från jobbet härom vecka, det var en i5. Den är orders-of-magnitude segare än min med M1 Pro. Jag letar inte efter extremfallen när någon biffat upp sin PC med en processor som (för visso kanske på pappret är snabbare än en M1) utan hur det är i genomsnitt och på begagnatmarknaden. En genomsnittlig mackbook som är något år eller två gammal har M1 processor. Skulle du säga att den genomsnittliga PC-laptopen med samma ålder har en i9?
Jag har jag har jobbat mycket med datorer i mitt yrkesliv. En PC med bättre specs och dyrare hårdvara upplevs generellt som långsammare av slutanvändaren, i jämförelse med en macbook med M1 Pro eller M1 Max. Sedan spelar det ingen roll om PC:n på pappret eller i något benchmark tool får lite fler teraflops, när man ändå ser att det har hälften så lång tid att starta samma program på Mac:en än på PC:n.
Såklart, men den kostar 1/4 också.
Nej, men en laptop i samma prisklass har definitivt en likvärdig CPU.
Det är inte korrekt information iallafall. Sett till priset är dom definitivt sämre.
Du glömmer en viktig detalj här, det är inte Intels fel att Microsoft inte kan göra ett bra operativsystem.
Däremot är det Apples “fel” att dom väljer att sälja en sämre produkt till ett dyrare pris. Dom tjänar mer pengar på det viset.
Jag har aldrig sagt något annat. Jag har t.o.m påpekat detta i inlägget du citerade som började den här diskussionen. Det va du som började prata hårdvara och säga att Apples är bäst i världen.