Jo, och det är väl helt ok, men just i inlägget jag citerade var det endast hårdvaran du prisade.
Jag kan mycket väl tänka mig att köpa en Mac laptop och installera Linux på den (just nu är det kanske inte läge med tanke på att det inte är riktigt stabilt för M1), för jag håller med om att hårdvarumässigt och byggkvalitet verkar de trevliga maskiner.
Men, jag vet inte om detta verkligen skulle vara värt det gentemot en PC med Linux installerat.
Du glömmer att jag skrev att upplevelsen av det går mindre segt med “helheten” Apple inklusive dess hårdvara och mjukvara. Det är korrekt information. En vanlig användare bryr sig inte om det är att datorn är snabb men att mjukvaran (Microsoft) går seg. De bedömer helheten och hur lång tid de upplever att något tar. De bryr sig inte om att hårdvaran är supersnabb men mjukvaran gör det seg. De kikar på två lika dyra laptops, en från apple och en PC, de skrollar lite på en webbsida, och konstaterar att det flyter på jämnt på macken och hackar på PC:n. Och ur det perspektivet är Mac, med sin optimerade mjukvara/hårdvara, ett mindre segt alternativ till en windows-pc i samma prisklass.
Ja, men om du köper en laptop med i9-processor (som du jämförde med, för att visa att den minsann var snabbare än en mac), 14" skärm, och 16 timmars batteritid, så är jag inte helt säker att du hittar så många som är billigare än en M1 Pro Macbook. Jag vill sticka hål på myten att, för ungefär samma pengar, så skulle en windowsdator vara överlägsen i pris/(upplevd)prestanda. Så är det inte längre, även om det kanske varit så historiskt.
Såklart stämmer detta. Läs editen från mitt andra inlägg (Sista stycket)
Och detta stämmer för gemene man till 99% då gemene man nästan aldrig har höga krav på prestanda i “bakgrunden” så att säga, utan bryr sig om att det ska upplevas snabbt.
En snitt person behöver inte en dator för 20.000. Apple har ju blivit något av en statussymbol snarare än att folk använder datorn för hårdvaran.
Så fort man byter publik dock och vill ha något som kan göra saker snabbt “på riktigt”, alltså saker som inte har med operativsystemet att göra alls, exempelvis spela spel eller göra komplicerade uträkningar, programmera eller dyl. Så väljer majoriteten en PC, dock inte nödvändigtvis med Windows, utan även med varianter av Linux som är betydligt snabbare än Windows. Många jag jobbat med genom åren har kört Linux, och det är väldigt vanligt att servrar körs på Linux idag just för att det är snabbare och stabilare. Dock har jag ingen erfarenhet av Linux som os på min dator och har tyvärr ingen som helst aning om hur det står sig mot MacOS
Jag jobbar med windows och utveckling.
Windows 10 fungerar väldigt bra. Det är faktiskt ett väldigt avancerat OS.
Anledningen till att windows maskiner blir slöa är att de körs på budget hårdvara. HD istället för SSD och med för lite minne. Hårdvarutillverkarna installerar tusen tunga Adware program. Dell, HP, Nvidia. Användarna är i regel inte heller så tekniskt kunniga. Installerar tusen program från tvivelaktiga källor. Folk sparar 10000 dokument på skrivbordet/desktoppen. På min jobbdator har jag bara installerat det jag behöver, den är väldigt snabb och fungerar helt utmärkt.
Jag kör Mac också. Något jag stör mig på är att det saknas drivrutiner eller program från vissa leverantörer som bara levererar för windows. Itunes och hanteringen av foton är ett helvete. Varför kan jag inte bara se fotona i en katalog? När det gäller hårdvara så har apple tänkt till lite längre än vad pc laptop tillverkare gör. De konkurrerar med prestanda, funktionalitet och pris, och lanserar nya modeller ofta. Apple lanserar inte nya modeller så ofta, priset är betydligt högre, men man får en mer genomtänkt dator. Min dator från 2009 fick uppdateringar ända fram till förra året. Det är imponerande. De flesta pc laptops får väl uppdateringar 3 år. Sedan har de gått vidare till en annan modell. Det är mer slit och släng.
Beror på vad den ska användas till. M1 basmodellen för ca 1000€ ger väldigt mycket för pengarna! Batteritid, prestanda, mobilitet är i mitt tycker överlägset bäst i prisklassen. Vissa användningsområden kan kräva M2/pro-modell och eller mer ram-minne men de flesta klarar sig med grundmodellen.
Kommer antagligen inte att användas till något extremt avancerat.
Möjligen är det mer RAM som behövs för att ha igång en massa applikationer samtidigt utan att det blir “trögt”.
Om man ska maxa budgeten? Vad är bäst?
M1 med 16GB RAM?
M2 med 8GB RAM?
8gb ram har räckt gott och väl för min användning (maxade exceltabeller, statistikprogrammet Rstudio och tiotals program öppna samtidigt inklusive lättare spel). Min åsikt är att mer än 8gb ram är endast fördelaktigt om du till exempel ska redigera extremt högupplöst video.
Behöver du större ssd som medföljer mer ram? Om inte så är m2 att föredra, inte för att jag tror du märker en hastighetsskillnad i daglig användning men för att den troligen känns pigg lite längre än m1.
Jag hade föredragit M2-versionen av MacBook Air eftersom du får nyare design och bättre skärm på köpet (+ MagSafe som äntligen kommit tillbaka till bärbara macar). Att processorn är snabbare är en bonus, men inget avgörande eftersom M1 är väldigt kapabel redan.
Du klarar dig på 8 Gb. Det är såklart trevligare med 16Gb, men vet inte om du märker någon skillnad i praktiken.
Hade inte Apple gett sig tusan på att se till att Windows inte funkade på deras MBPs hade jag slängt mina PC laptops för länge sedan. Och då är jag 100% en Windows-användare, på sätt och vis kan man även säga att jag försörjer mig på det.
Nej dom är inte bättre. Det handlar enbart om tycke och smak. Själv kan jag använda nästa vilken hårdvara och os som helst. Spelar ingen roll.
Men om du är inlåst på ett program som endast finns till en typ av os och hårdvara så blir det ju den vägen du får gå om du inte orkar lära dig motsvarande på ett annat system.
Ska du bara surfa internet så är det absolut bortkastade pengar att köpa Apple. Om du verkligen inte känner att den är så satans fräsch o snygg att det är värt det. Vilket är helt ok!
Fast å andra sidan. Surfa på nätet är det absolut vanligaste man gör på en hemmadator? Orka störa sig på dålig pekplatta, högt fläktljud, kort batteritid eller kass skärm varje gång man sitter vid dator.
Jag betalar för att inte störa mig, och för att minska friktion i min vardag.
Finns såklart bra PC också (även om jag aldrig stött på en med funktionell pekplatta), men då kostar de nästan som en Mac. Då kan jag lika väl köpa Mac.
Handlar om att jag inte använt någon Mac sen 90-talet och vill prova på och bli bekväm med en sådan. Ska jag göra det så får det bli med en relativt bra dator jag kan ha nytta av och använda 100%. Annars kör jag använda befintliga Windows datorer och Mac:en lär stå i en hörna.