Jag har haft min MacBook sedan 2015 och är väldigt nöjd. Jag hade kanske varit lika nöjd med en PC men jag skulle inte vilja byta 
När jag hade en stationär mac köpte jag till en pekplatta (utöver musen som följde med).
Pekplattan är väldigt bra på mac, många väljer att ha en även på stationära macar. På PC måste man ha mus för att få något gjort.
Svammel. Jag använder Linux och gör i princip allt via tangentbordet. Bor i terminalen.
Sen har jag också en trackball, mycket skönare än en mus!
Måste svara på denna. Började plugga 2015 och köpte 2014 en asus som krånglade en hel del så fick häva de köpet efter att ha skickat in den 3 ggr. Kostade 9000 kr då.
När jag fick köpet hävt gick jag direkt och köpte en MacBook Pro retina från 2015. Sitter och skriver på den just nu. Har inte haft något problem på alla dessa år med den har 800 laddningscykler och tuffar fortfarande på felfritt.
Har en dell som jobbdator och allt är sämre vad gäller just känsla på den jmf med en MacBook. Touchpaden, tangentbordet, snabbheten, displayen(retina har jag och det har apple på alla nya laptops nuförtiden), magsafekontakten, synken med iPhone, du kan svara på datorn om någon ringer om mobilen ligger i annat rum etc.
Ne jag är sjukt nöjd med apples grejer men de kostar men kommer vara hooked livet ut känner jag. Min MBP från 2015 kostade 14 000. Så nu är de 7 år så 2000/år är helt ok tkr jag i kostnad.
Köp en MacBook Air M2 med magsafe lovar ni blir nöjda 
Jag tog faktiskt med min dator in på elgiganten några veckor sedan för att jämföra. Hade inte bytt den mot nyare asus, hp, Lenovo som fanns där. De hade sämre kvalitetskänsla i tangenter/touchpad trots att min är 7 år gammal!?. Dock ingen jätteskillnad på min mot tex en MacBook Air m2 i just känslan, såklart något goare men inte avsevärt. Sen piskar ju apples nya m1/m2 chip som är något av ett paradigmskifte inom processorteknik sägs det.
Du får inte bättre laptop idag än en MacBook m2.
Uppdatera gärna hur ni gjort!
Om någon undrar så blev det en Macbook M2.
Har fortfarande inte blivit kompis med MacOS.
Tycker allt tar längre tid, hittar inte funktioner, features etc. Känner mig som en riktig Noob!
Inte använt Mac sen 90-talet och mycket har förändrats ![]()
Berätta, vilka är det stora insikterna. Funderar på att ta samma steg som du… ![]()
![]()
Kul! Min nästa dator blir också en Macbook. Aldrig haft en innan. Längtar till allt med det utom utgiften ![]()
Insikterna får jag återkomma med.
Huvudanledningen till att det blev Mac är att jag kände att jag ville utsätta mig för operativsystemet och lära mig använda den.
Arbetar mycket med olika kunder och behöver använda kundernas datorer för vissa uppdrag och skulle känna mig väldigt dum om jag skulle få en Mac och inte veta hur man använder den.
En annan anledning är att jag vill se varför folk höjer Mac:en till skyarna. Är det så mycket bättre med Mac och är det värt dubbla priset mot en relativt bra Windows dator?
Tänk om det är värt det och jag har gått miste om det i så många år (rejäl FOMO
)
Oxå funderat men stannat där. Skulle nog bli skogstokig om inte alla kortkommando satt perfekt.
Inte använt Mac sen …![]()
Min erfarenhet är att Macbook är mycket bättre och håller typ 6-7 år som arbetsdator. Däremor är väl beg-priserna på tok för höga men det kan mananpassa sig efter. Köp därför en ny Macbook för 11 ksek och sälj den dyrt när det är dags föreslår jag. Bra investering jämfört med PC.
Jag köpte en ny M2 Air till @carolinebolmeson för någon vecka sedan. Tänkte använda Apples inbytesprogram för hennes gamla Macbook Pro. Slog in modellnumret och fick svaret: "Modeller från 2013 betingar inget inbytesvärde, men vi kan ta hand om den och återvinna den… " ![]()
Den har alltså fungerat för normalanvänding i nästan 10 år(!).
Ja, det är en av sakerna jag uppskattar med mina Mac-datorer. Jag är visserligen inne på min tredje på 15 år, men ‘normalanvändning’ är väl inte riktigt vad jag ägnar mig åt, då datorn ju är mitt främsta arbetsverktyg på många vis. Och den jag har nu, min tredje alltså, är endast ett drygt år gammal, så… 7 år har jag nog haft de två andra åtminstone.
Fick en Macbook pro 2018 med svullet batteri, så jag beställde nytt batteri från Ebay o bytte.(level advanced, men ganska kul att göra)
Så nu har jag använt den lite och går väl erkänna att den har något.
Det bästa med dem är att det går snabbt och enkelt att komma igång, det mesta finns som standard och tillägg installeras enkelt. Smidigt om man har iPhone också när man vill gå igenom bilder. Vissa program är så bra integrerade i osx jämfört med andra alternativ.
Sen i slutänden så är det såklart inget speciellt med denna typ av dator och operativsystem.
Men den får vara kvar i arsenalen av datorer jag äger, vilket är alldeles för många…