Har kört Mac OS i perioder och funderade pÄ en M1 Mac nyligen. Verkar dock som att M1 macarna har problem med 3440x1440 UWD, vilket Àr en dealbreaker för mig. Kan inte gÄ tillbaka.
Kört Windows hela uppvÀxten (sedan 3.11) och skulle kalla mig ganska hyfsad pÄ att lösa de flesta problem som kunde dyka upp men med huvudvÀrk som pris. Bytte till Mac sedan 2009, har haft avsevÀrt fÀrre problem och alltsÄ knappt nÄgon huvudvÀrk.
Vill Àven tillÀgga att jag har PC via jobbet och typ allt kÀnns sÀmst med den datorn, kan jag sÄ tar jag hellre min egna Mac och gör jobbet pÄ den.
För den som gÄr i tankarna att köpa en Mac men inte Àr helt sugen pÄ priset kan jag tipsa om Linux som ett sÀtt att blÄsa liv i en gammal dator. Har en ultrabook frÄn 2016 som börjat bli alldeles för seg. Installerade Linux Mint pÄ den och nu gÄr den som ny. Startar pÄ nÄgra sekunder, ingen fördröjning vid vanlig surfning eller videouppspelning, batteritiden ca 2 timmar lÀngre Àn pÄ Windows 10. Plötsligt blev det mindre intressant med Macbook i det nÀrmaste, Àven om jag nog kommer hamna dÀr tids nog för Apples ekosystems skull
Jag tror Ă€ndĂ„ att detta Ă€r ett tillrĂ€ckligt nördigt forum för den diskussionen. Varför nöja sig med vi nĂ€r man kan fĂ„ vim (âvi improvedâ) haha. FrĂ„ga mig inte, jag har alltid kört med vim. Alla tycker jag Ă€r konstig och att alla :wq!-saker Ă€r lite tokiga (för den oinsatte: write-quit-force) men jag har pĂ„ nĂ„got sĂ€tt fattat tycke för det.
Varför nöja sig med vi nĂ€r man kan fĂ„ vim (âvi improvedâ) hah
Kan varmt rekommendera neovim, vars 0.5 release nyligen fÄtt stöd för treesitter (snabb och context aware syntax highlighting + extra) samt native LSP support (för autocomplete, jump to definition etc).
Gammal dator? Jag kör fortfarande min MacBook Pro frÄn 2014 och den fungerar utmÀrkt för min del. Men jag Àr ingen avancerad anvÀndare, MS Office-paketen, Zoom, Teams,streama, lÀttare bildredigering.
Den Ă€r snabbare Ă€n min HP som som min kund vill att jag ska anvĂ€ndaâŠ
Har nyss installerat âPop osâ pĂ„ min gamla laptop, Ă€r nöjd overall men tycker det Ă€r lite förmycket mac/skolbarnskĂ€nsla haha
Tycker mint ser intressant ut! Kanske blir att testa i framtiden
Ănda anledningen till att jag fortfarande delvis kör pĂ„ windows Ă€r p.g.a vissa musikprod.program som jag inte lyckas migrera över pĂ„ linux.
Tycker linux annars Ă€r mil bĂ€ttre Ă€n windows och mac, frĂ€mst p.g.a flexibiliteten, minimalismen och friheten. Du Ă€ger din dator, inte âleasarâ den av apple och microsoft.
Jag kör helt pÄ Apple ekosystemet. Det gör mitt liv sÄ mycket enklare.
Hade jag varit yngre, eller haft mer tid och ork, sÄ hade jag förmodligen kört annat.
Dom har gjort det sÄ bra! Allt bara fungerar ihop. Det kostar mer men Àr helt klart vÀrt att slippa allt strul.
En av fĂ„ saker jag hĂ„ller med Maria Wetterstrand (gamla mp-sprĂ„kröret) om Ă€r nĂ€r hon sa typ att: âVid 35 upphörde allt teknikintresse.â
NÀr jag var yngre höll jag pÄ att Àndra instÀllningar och greja pÄ datorn och telefonen. Nu orkar jag inte med. Tar grejen ur lÄdan och kör. Kanske byter ringsignal. Fast nu behövs inte det heller eftersom den nya iPhonen blir som den gamla nÀr man kör igÄng den med Apple-id:t.