PC eller Mac? đŸ€“

Föredrar definitivt PC. LÀtt att hitta/vÀlja lÀmplig hÄrdvara.

AnvÀnder Windows 10 bÄde pÄ jobbdator och privat.

Som gammal Unix (Solaris) anvÀndare trivs jag Àven med Linux och har nÄgra datorer med OpenSuse, frÀmst för serverÀndamÄl hemma.

1 gillning

Är imponerad av M1:ans batterilĂ€ngd. AnvĂ€nder den mest i jobbet, men har PC dĂ€r ocksĂ„ om jag vill.

SpelmÀssigt fortfarande PC (bygger en 5xxx till barnen just nu).

Linux för programmering men har knappt nÄgra projekt pÄ gÄng nuförtiden.

Linuxserver för filer i hemmet.

Har kört Mac OS i perioder och funderade pÄ en M1 Mac nyligen. Verkar dock som att M1 macarna har problem med 3440x1440 UWD, vilket Àr en dealbreaker för mig. Kan inte gÄ tillbaka.

Under en period var macos klart bÀttre.
Idag Àr Windows ikapp och jag upplever att jag Àr mer produktiv i windowsmiljö.

Saker som gör skillnad för mig:

• Utforskaren mer lĂ€ttanvĂ€nd Ă€n finder
  • klipp ut och klistra in en mapp eller fil fungerar som vĂ€ntat i Win
  • alt + tab bĂ€ttre Ă€n motsvarande i mac
  • Aerosnap för att positionera fönster
  • FramtidssĂ€krare med Windows, finns fler leverantörer av hĂ„rdvara
  • MĂ„nga appar som Ă€r “standard” Ă€r bĂ€ttre i windows. Tex Officepaketet, Teams mm
  • Större programutbud
1 gillning

Intressant trÄd. Kul att se folks preferenser. Var nÀra att hugga pÄ en del myter om respektive OS, men lÄter de gÄ vidare.

Jag kör Mac, Win, Unix i mitt dagliga arbete. De har sina unika ÀndamÄl som ni sÀger.

FÄr jag bara vÀlja en? Macbook Pro 15".

1 gillning

Kört Windows hela uppvÀxten (sedan 3.11) och skulle kalla mig ganska hyfsad pÄ att lösa de flesta problem som kunde dyka upp men med huvudvÀrk som pris. Bytte till Mac sedan 2009, har haft avsevÀrt fÀrre problem och alltsÄ knappt nÄgon huvudvÀrk.

Vill Àven tillÀgga att jag har PC via jobbet och typ allt kÀnns sÀmst med den datorn, kan jag sÄ tar jag hellre min egna Mac och gör jobbet pÄ den.

1 gillning

SvÄrt att tro att den slaktar nÄgon vÀrsting desktop man bygger idag.

Svaret Àr för mig givetvis Linux.

3 gillningar

Kör PC, Surface Book

För den som gÄr i tankarna att köpa en Mac men inte Àr helt sugen pÄ priset kan jag tipsa om Linux som ett sÀtt att blÄsa liv i en gammal dator. Har en ultrabook frÄn 2016 som börjat bli alldeles för seg. Installerade Linux Mint pÄ den och nu gÄr den som ny. Startar pÄ nÄgra sekunder, ingen fördröjning vid vanlig surfning eller videouppspelning, batteritiden ca 2 timmar lÀngre Àn pÄ Windows 10. Plötsligt blev det mindre intressant med Macbook i det nÀrmaste, Àven om jag nog kommer hamna dÀr tids nog för Apples ekosystems skull :slightly_smiling_face:

Jag tror Ă€ndĂ„ att detta Ă€r ett tillrĂ€ckligt nördigt forum för den diskussionen. Varför nöja sig med vi nĂ€r man kan fĂ„ vim (“vi improved”) haha. FrĂ„ga mig inte, jag har alltid kört med vim. Alla tycker jag Ă€r konstig och att alla :wq!-saker Ă€r lite tokiga (för den oinsatte: write-quit-force) men jag har pĂ„ nĂ„got sĂ€tt fattat tycke för det.

Varför nöja sig med vi nĂ€r man kan fĂ„ vim (“vi improved”) hah

Kan varmt rekommendera neovim, vars 0.5 release nyligen fÄtt stöd för treesitter (snabb och context aware syntax highlighting + extra) samt native LSP support (för autocomplete, jump to definition etc).

Jag hÄller med. Linux Mint fungerar mycket bra. Nu för tiden anvÀnder jag bara Mac-en för Teams.

2 gillningar

Gammal dator? Jag kör fortfarande min MacBook Pro frÄn 2014 och den fungerar utmÀrkt för min del. Men jag Àr ingen avancerad anvÀndare, MS Office-paketen, Zoom, Teams,streama, lÀttare bildredigering.
Den Àr snabbare Àn min HP som som min kund vill att jag ska anvÀnda
 :slight_smile:

Vad finns att diskutera? Emacs Àr ju sjÀlvklart bÀst.

1 gillning

Har nyss installerat “Pop os” pĂ„ min gamla laptop, Ă€r nöjd overall men tycker det Ă€r lite förmycket mac/skolbarnskĂ€nsla haha

Tycker mint ser intressant ut! Kanske blir att testa i framtiden :slightly_smiling_face:

Ända anledningen till att jag fortfarande delvis kör pĂ„ windows Ă€r p.g.a vissa musikprod.program som jag inte lyckas migrera över pĂ„ linux.

Tycker linux annars Ă€r mil bĂ€ttre Ă€n windows och mac, frĂ€mst p.g.a flexibiliteten, minimalismen och friheten. Du Ă€ger din dator, inte “leasar” den av apple och microsoft.

1 gillning

Jag kör helt pÄ Apple ekosystemet. Det gör mitt liv sÄ mycket enklare.
Hade jag varit yngre, eller haft mer tid och ork, sÄ hade jag förmodligen kört annat.

3 gillningar

MAC
Dock skulle gĂ€rna TEAMS/ Outlook fungera bĂ€ttre, men i övrigt smidigt nĂ€r man har Apple tv *3, airpods, Ipad, Iphone osv osv

Det Àr ju precis sÄnt man inte vill hÄlla pÄ med.

Om diskussionen Àr operativsystem, visst.

Men om det Àr kod/texteditering sÄ Àr ju det sjÀlvklara valet Neovim :relieved_face:

Dom har gjort det sÄ bra! Allt bara fungerar ihop. Det kostar mer men Àr helt klart vÀrt att slippa allt strul.

En av fĂ„ saker jag hĂ„ller med Maria Wetterstrand (gamla mp-sprĂ„kröret) om Ă€r nĂ€r hon sa typ att: “Vid 35 upphörde allt teknikintresse.”
NÀr jag var yngre höll jag pÄ att Àndra instÀllningar och greja pÄ datorn och telefonen. Nu orkar jag inte med. Tar grejen ur lÄdan och kör. Kanske byter ringsignal. Fast nu behövs inte det heller eftersom den nya iPhonen blir som den gamla nÀr man kör igÄng den med Apple-id:t.

3 gillningar