En MacBook Air med ”Apple Silicon-chip” är vad hon ska ha, alltså med M1- eller M2-processor.
Alla här som menar att Macbooks är dyra har inte hängt med senaste åren med Apples övergång från Intel-baserade processorer till sina egna. Sen kan du räkna med att den kommer hålla och fungera precis som när du köpte den långt, långt efter en motsvarande PC.
Om hon är student tycker jag hon ska beställa direkt från Apple eftersom hon då får 10% studentrabatt, Amazon är sällan billigare.
Viktigt är att välja minst 16GB RAM-minne, även om hon inte kör tunga program räcker det att ha uppe ett antal flikar i webbläsaren och RAM-minnet tar slut direkt. Då får SSD:n jobba och den vill du inte slita i onödan eftersom den är fastlödd på moderkortet. Med mer RAM är hon även framtidssäkrad när alla program kräver mer.
Talar av erfarenhet. Bytte från PC till en M1 MacBook Air med 16GB RAM när den kom ut för några år sedan. Den strular aldrig, är snabb som satan och batteriet håller i dagar, ibland veckor utan att behöva laddas och då används den flera timmar om dagen. Pluggar f.ö. ingenjör på Chalmers
Argumentet är inte att de nya processorerna är ovärda, de är absolut jättebra, utan att man ofta inte behöver ens i närheten av så snabba processorer och man kan komma billigare undan. Mer RAM som du helt riktigt pekar på som viktigt är exempelvis väldigt mycket dyrare i Macbooks än hos alternativen.
Absolut. Har man så “låga krav” skulle jag absolut rekommendera en titt på en lite finare chromebook. De är billiga och nice för surfande, mail, lite google sheets/office 365, youtube, netflix etc.
För någon som själv inte är särskilt tekniskt intresserad skulle jag fortfarande inte rekommendera att köpa en windows-dator och installera linux själv. Dual-boot etc i alla ära men har du aldrig hört det ordet innan, inte är nyfiken/intresserad och vill gräva lite, så skulle jag bara behålla windows.
För en utvecklare (inom vissa typer av utveckling iaf) är windows inte ett rimligt alternativ. Inte inom någon form av webbutveckling iaf.
Då är alternativen mac eller en “windowsdator med linux”, då man kan komma undan lite billigare. Det finns “linux laptops” men det är väldigt få…
Det är korrekt. Få användare “behöver” en Mac med M-processor över huvud taget.
Men mervärdet kring hela användarupplevelsen, för den som nu uppskattar MacOS, är helt oslagbart och går dessutom inte att få genom alternativa system.
På köpet får man en hårdvara med IO som är svårslaget. Vill man t ex ha en windows-laptop med en styrplatta i närheten av en sådan som du får med vilken MacBook som helst, så blir det minst lika dyrt.
Förstår vad du menar, jag var otydlig. Med de nya processorerna räcker det att köpa en basmodell som inte kostar mer än 9-10 tusen. Alla som faktiskt använder laptops dagligen vet att man inte kommer billigare undan än så även om man köper en PC. Köper du en billigare ny PC tar det inte många månader innan den krånglar ordentligt. Du kommer inte billigare undan om du inte köper begagnat och det är en risk i sig
Jag hade dual boot (Ubuntu Linux/Windows) till att börja med på en PC. Det fungerade bra tills Ubuntu behövde uppgraderas till en ny version, sedan gick det på tok. Nu har jag en PC för varje operativsystem, billigast är en barebone PC, där man kan bygga på.
Absolut. Jag håller dock fast vid min rekommendation. Tycker inte att beställa individuella komponenter och bygga själv på ett barebone-chassi och installera linux själv, är en lämplig väg framåt för trådstartaren.
Du får inte en basmodell laptop för 9-10k. Den billigast är den gamla M1 modellen, men den har bara 8GB minne och kostar 13.5k. Den “riktiga” basmodellen med 16GB kostar 16k. Då är det inte så långt kvar till M2an med 16GB.
Hårdvaran i form av trackpad, ljud, tangentbord och skärm är ofta förbisedda, speciellt om man inte ska göra några tyngre övningar. Jag har stött på flera på pappret kompetenta datorer som är oanvändbara utan externt pekdon. Speciellt på “billigare” enheter. Enormt frustrerande. I vanlig ordning excellerar Mac här.
Vill bara tillägga att man inte nödvändigtvis behöver bygga på barebones själv. De kan även specialbeställas via internet, där leverantören monterar enligt beställda specifikationer.
Har du jämfört en Mac med M-processor och 8GB RAM med en PC med mer RAM? man blir förvånad över hur effektiv Apples lösning med att löda ihop hela skiten på ett kretskort faktiskt bli i praktiken. Dyr, ja. Omöjlig att uppgradera, ja. Men jäkligt mycket bättre än en traditionell lösning.
Min fru har den första M1:an i en fläktlös MacBook Air med 8GB RAM. Den springer cirklar runt min påtvingade jobbdator, en HP Elitebook med 32GB RAM och Intel i7, i de allra flesta situationer…
Jo. M-processorernas arkitektur är annorlunda och det krävs inte lika mycket RAM som i en Intel-baserad miljö. Om webbläsaren eller wordprocessorn är den trånga sektorn undrar jag vad du har för referensramar. Klart man kan sänka vilken dator som helst men generellt behöver en PC mer RAM.
Du menar alltså att du jämfört en nyare Mac med M1/2/3-processor med en Linux-PC?
Nu är det ju viss skillnad på ordbehandlare och videoredigering…
Nej jag hade kanske inte heller specat en ny Mac med 8GB men faktum kvarstår, för många användare utan specifika krav räcker 8GB långt och de facto längre än på en PC.