Med detaljen att den gör det genom att överlåta minneshanteringen till SSD:n. Kanske inte spelar så stor roll för många, men är ändå ganska missvisande och fult då ett RAM minne är väldigt mycket snabbare än en SSD.
Detta är alltså inte riktigt sant:
Actually, 8GB on an M3 MacBook Pro is probably analogous to 16GB on other systems
Det gör ju en Windows-dator också när RAM-minnet tar slut…
Hela poängen, som du missar, är att Apples integrerade chip använder RAM-minne på ett effektivt sätt.
Vill tillägga att Intel är generellt det sämsta valet idag, oavsett om du köper stationär eller laptop. Både AMD och Apples processorer presterar bättre och är mer prisvärda.
Finns det några “konsekvenser” gällande själva användningen när det gäller processorer och tillverkare? För mig är det datorspel och olika sorters filhantering (media) som är lite av huvudgrejen i mitt privata användande av dator. Att kunna syssla med ordbehandling eller surfa på nätet betraktar jag som mer självklara saker.
Oftast är problemet inte datorn. Datorer blir inte magiskt långsammare ju längre tiden går. Problemet är oftast operativsystemet (Windows). Efter några år blir datorn som sirap.
Installera Linux på maskinen och köp en ny SSD disk så kommer du bli amazed av hur bra den går.
Randvillkoren sätts snarare av vilket OS du kör. I vissa specialfall har det skett ordentliga förändringar i arkitektur, t ex som när Apple gick över från Intel till Apple Silicon. Då kan det vara bra att ha koll på det.
I övrigt handlar det kanske mer om vad som är prisvärt och exakt vad du ska ha datorn till.
Apple t ex är (med rätt spec) fantastiskt för mycket inom ljud/bild men kostar därefter.
Men jag hade inte köpt en Apple-dator om det primära syftet var spel, iaf inte utan att kolla om det du söker finns och funkar på Mac utan för stora eftergifter.
Nu är ju datorn gammal och går inte uppgradera dess MacOS. Med Linux i den så är rapp på nytt. Min är en 10 år gammal MBP och i7 med 16 GB RAM. Duger fint för det mesta ändå…
Nu är ju datorn gammal och går inte uppgradera dess MacOS. Med Linux i den så är rapp på nytt. Min är en 10 år gammal MBP och i7 med 16 GB RAM. Duger fint!