Nejdå. Men du skrev, förutom att du är en ”massiv hater”, att apples prylar är gravt överprissatta samt inte håller mer än något år innan de blir omsprungna av konkurrensen.
Hursomhelst inte oväntat med flamewars i en tråd med märkesfans. Vi släpper det nu tänker jag. Om du inte vill svara på min fråga om vilken intel-CPU man ska köpa istället för de nya M1 processorerna vill säga.
för eller nackdelar kan bara diskuteras utifrån vad du ska ha den till.
Du kan inte generellt säga att M1 är bättre än allt annat.
Stöder inte externa grafikkort eller flera skärmar är totalt katastrof för inte en försumbar del av marknaden.
Antar att du inte använder google som sökmotor då? Kör ingen social media?
Tycker din argumentation haltar lite i att du säger att det är inte specen som räknas utan att det är just hur hård och mjukvara lirar ihop, vilket du har 100 procent rätt i, men sen går du iaf in på processorn och specifikt dess prestanda. Övriga som driver tråden är verkligen fokuserade enbart på M1 chippets gudomlighet.
Apples inlåsning i sitt eget eko system motiveras naturligtvis av dem som att de värnar om sina kunders integritet osv, men de tjänster, appar osv som du använder på din apple, eller jag använder på min android, kommer på samma sätt samla data för att sedan använda den för att sälja olika produkter/tjänster till dig. Det skyddar inte Apple dig från.
Jag har ju iofs hela tiden pratat om den hårdvara som trådskaparen refererar till, dvs de nya 14” och 16” MacBook Pro med M1 Max el Pro chipen. De ska enligt Apple stöda 4 externa skärmar, plus en iPad som ”sidecar”. Det räcker för mig.
Beror som tidigare nämnts på vad du ska använda datorn till. Jag uppgraderar från en i7 från 2017 till 16” med M1 Max och maxad ram. Den gick på 47500:-, och det känns som att jag rånat någon utan att ens ha fått hem datorn. Utgick innan eventet från att den skulle gå på över 55k.
Min rekommendation till normalanvändare (lite surf, netflix och skriva) brukar vara en iPad med tangentbord. Vill man tvunget ha en dator så är Air en eller Pro med M1 klart värda priset.
Ja min Air är 9 år och funderar på M1 Air nu då jag tycker den är väldigt prisvärd sett till prestanda.
Samtidigt är de väl bara batteriet som är dåligt på min nuvarande så lite onödigt är ju köpet. Kan ju få ett nytt batteri för 1000-2000 kr.
Slaget på 9 år är väl inte 13 000 kr något jag skulle säga är att kasta bort pengar som någon Apple hater verkar fast vid.
Samma här! 2013 MBP som varit runt hela världen.
Nu har den gjort sitt och ser fram emot en ny maxad 16".
Inte billig, men man får riktigt mycket för dom pengarna och jag jobbar med
foto och videoredigering. Hade jag inte jobbat med video hade jag köpt en enklare
M1 modell.
@htguy , kör en MacMini M1 med LG 35" 35WN75C 21:9 och det fungerar utmärkt. Dock är det en Ultra Wide och inte Super Ultra Wide.
Skicka PM om det är något du funderar över.
Oj blev imponerad på hur många som reagerade på min fråga och tack för intressanta kommentarer Funderar istället köpa Macbook Pro (2020) istället för den senaste Macbook Pro.
Pluggar nu till gymnasielärare, hoppas på examen under sommaren 2022 och datorn ska främst används i min yrkesutövning som gymnasielärare i ämnena samhällskunskap och religionskunskap.
Datorn ska främst används till surf, dokumentera, använda någon form av videosamtaltjänst, använda PowerPoint, skapa inlämningsuppgifter, rätta examinationsuppgifter och sist skapa/redigera undervisningsfilmer som kommer att vara mest krävande arbete framför allt redigera och exportera film.
Det finns en risk i att räkna TCO och slå ut kostnaden över ~10 år som många här i tråden gör. Är man en person som kan tänka sig att lägga 25 000 kr på en dator för att få den bästa prestandan så bör man nog vara mer orolig för vart teknikutvecklingen tar vägen de 10 år man ska behålla sin dator för att det ska bli ekonomiskt försvarbart. Det kan vara smartare att köpa en dator för en tredjedel av priset istället och sen byta vart 5:e år.
(säger jag själv som väldigt nöjd sitter på en snart 10 år gammal MacBook…)
Mycket bra inlägg! Eller om man tror att man är nöjd med Apples prestanda i tio år så kan man köpa en fem år gammal Macbook Pro och hålla den i fem år. Blir förmodligen billigare och man minskar risken rejält (lättare att veta att man kommer vara nöjd med prestandan i fem år än i tio).
Känner massor med lärare från fsk till gymnasiet och ingen använder sina egna enheter i arbetet. Arbetsgivaren tillhandahåller det dom behöver. Kan ju vara värt att kolla upp innan du slår till.
Om du ändå vill köpa själv, så får du lärarrabatt eller studentrabatt hos bl.a. Apple, men det har du nog redan koll på kan jag tro.
@epostaren Problemet med visa arbetsgivare snålar in på IT bara för att ekonomin ska gå runt. Via
Mecenat så får jag 10 procent rabatt, rimligt för Macbook Pro (2020) men inte lika rimligt för den senaste Macbook Pro (2021) som kommer att ligga på 21 000 kr ink rabatt.
Rent krasst är det nog bara att bita ihop och betala själv om inte du gillar arbetsgivarens hårdvara. Men det kan fortfarande vara en bra idé att kolla om du ens kan/får använda privat utrustning i skolan.
BYOD brukar inte vara populärt på många arbetsplatser och framförallt inte hos kommunala IT-avdelningar. I vår kommun fick man inte ens koppla upp Mac-datorer på nätverket för några år sedan.
Det går väl egentligen inte att resonera med någon som inleder så känslomässigt snarare än objektivt. Men rent objektivt så sopar Apples produkter mattan med alla tänkbara androidprodukter. Rent objektivt mätbart har de bättre prestanda per krona, och även högst maximal prestanda i absoluta tal.
Men visst, sedan är det inte alla som behöver denna prestanda, precis som nämnts ovan. För vanliga duger det antagligen att köpa något som har 20% av den prestandan och bara kostar 50% så mycket. Dessa personer kan köra Android eller PC istället
(detta inlägg ogillades tydligen, antagligen av någon som inte gillar Apple)