Apple Macbook Pro (2021). Är priset rimligt?

Jag använder Windows, Mac och Linux dagligen.
Jag kör endast Mac privat och har gjort det sedan 2005.

Vad gäller byggkvalitet för laptops så är Mac totalt överlägsna. Jag har använt mängder med laptops senaste åren (en ny på jobbet om året och sedan får jag tilldelade av olika kunder när jag jobbar för dem). Vad gäller laptops så är Apple långt före. Hästlängder.
Kvalitet på trackpad är helt överlägsen också. Det är ens löjligt att jämföra.

För vanlig desktop så väljer jag nog hellre en Linux setup.

Är de värda pengarna? Jag, och många med mig, tycker i varje fall det.

3 gillningar

Instämmer i allt du säger.
Jag kör bara Windows om nån tvingar mig till det.
Har en MacBook Pro från 2011 som efter byte till en SSD och utökat RAM fortfarande funkar bra som surf-och vardagsburk. Känns i en del lägen betydligt rappare än jobbdatorn från Dell som är sex månader gammal.

1 gillning

Det du räknar upp fungerar ju alldeles utmärkt på en Windows-baserad Laptop i för 7-8k. Varför ska du köpa en dyr Mac för något så simpelt?

I sammanhanget är jag användare av MacBook Pro 16” 2020, men för det du räknade upp är det verkligen att kasta pärlor för svin att lägga pengarna på en Mac.

Köp en Windows-baserad Laptop för 8k (då får du alltså en riktigt bra med hårdvara i form av CPU/Minne i klass med din Mac) och sätt in 12k i en Global Index-fond och sen hör du av dig till mig om 20 år och tackar mig :wink:

1 gillning

Eller så köper du en MacBook Air som kommer funka alldeles utmärkt.

2 gillningar

Tittar man på utrustning i den prisklassen är det billigast att gå utanför Sveriges gränser,

Typ 1 500 kr lägre pris om du beställer hem från Tyskland,
https://www.amazon.de/Apple-MacBook-Pro-Chip-8‑Core-CPU-14‑Core-GPU/dp/B09JR3XTSX/ref=sr_1_1_sspa?__mk_de_DE=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=APPLE%2BMacBook%2BPro&qid=1635361756&sr=8-1-spons&spLa=ZW5jcnlwdGVkUXVhbGlmaWVyPUExSDNaWTM5S05LS1ozJmVuY3J5cHRlZElkPUEwOTI5ODc3QjVUVjlNNkRQMDJYJmVuY3J5cHRlZEFkSWQ9QTA5NzAxNTcxMENJQVEyS01DQUtKJndpZGdldE5hbWU9c3BfYXRmJmFjdGlvbj1jbGlja1JlZGlyZWN0JmRvTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ&th=1

Om du är ressugen så går det att köpa den för 7 000 kr lägre pris i USA även om man formellt ska betala moms vid hemresan till Sverige.

https://www.bestbuy.com/site/macbook-pro-14-laptop-apple-m1-pro-chip-16gb-memory-512gb-ssd-latest-model-space-gray/6450853.p?skuId=645085

Jag tycker om Apples produkter och har endast Apple produkter i hemmet. Jag upplever att både mjukvaran och hårdvaran stabilare och pålitligare jämfört med Android och Windows produkter.

2 gillningar

Vill helst ha en dator som med extra styrka än att ha en lagom dator

1 gillning

Vad är bäst? Att köpa en macbook för 24 000kr som håller i 10 år, eller en windowsdator för 7-8k som håller i två år? Med håller menar jag både rent hårdvarumässigt och prestandamässigt. En windowsdator blir bara segare med tiden, till skillnad från Mac. I skrivande stund sitter jag på en iMac från 2013 som då kostade runt 20k. Den är snabbare än windowsdatorn arbetsgivaren tvingar mig som kostar 18 000kr som är årets modell.

5 gillningar

Ja, då kostar det ju.
Om man vill ha det nyaste OCH bästa OCH dessutom är väldigt märkestrogen så blir liksom din ursprungsfrågan om prisvärdhet väldigt långsökt.
För dina faktiska behov behöver du inte en ny MacBook Pro. Därmed inte sagt att jag inte förstår köpsuget. Jag hade köpt en ny med M1 Max-cpu om jag skulle köp idag. Inte för att jag behöver utan för att jag kan och vill.

1 gillning

Men då får du inget svensk tangentbord. Om man nu tycker att det är en bra grej.

Svenskt tangentbordslayout kan man få i vilket fall inklusive å,ä,ö.

Frågan är väl hur stor roll det spelar om det står rätt på de fysiska knapparna eller inte. Personligen kollar jag i princip aldrig vad det står på tangentbordet utan lärt mig utantill vart knapparna ligger.

Ja det kan man bara svara på själv.
Jag ville bara uppmärksamma en detalj som en del missar. Det är inte bara Å, Ä och Ö som saknas på ett US-tangentbord. Många andra tecken ligger också på andra ställen.

Många som jobbar som utvecklare föredrar US-tangentbord för att det är lättare att programmera på när man har vissa specialtecken mer tillgängliga, hakparanteser och “måsvingar” bland annat.
Man kan ju se över möjligheten att köpa ett reservdels-tangentbord och byta det själv om man är lite teknisk (eller har någon bekant som är).

Tycker priset för den är lågt! Förutsatt att den används som ett arbetsredskap. Slå ut summan över antalet antalet nyttjade timmar.

Precis som testet från MacWorld så skriver de att Macbook Pro (2021) inte är till vardagsanvändaren istället riktad till professionella användare och sammanfattar väldigt bra.

“Finns det något negativt att säga om datorn? Nej, egentligen inte. Om du är en vardagsanvändare kanske du tycker att den är dyr, men om du är professionell fotograf, musikskapare, filmskapare eller vad det nu kan vara, då får du mycket dator och prestanda för pengarna.”

https://macworld.idg.se/2.1038/1.743473/macbook-pro-2021

Är fantastiskt spännande att komma hem med tyskt eller amerikanskt tangentbord :see_no_evil:

Rent kasst, kollade du på tangentbordet när detta inlägg skrevs?

Om nej, spelar det någon roll vad det står på tangentbordet?

Ja. Även om jag inte kollar på tangentbordet när jag skriver, kommer jag ändå se tangentbordet regelbundet.

Och att störa mig på en sån detalj varje gång jag ser min dator är inget alternativ för mig. Betalar hellre ännu mer för ett svenskt tangentbord, än sparar någon tusenlapp.

Har sett bärbara PC där tangentbordet är ”nordiskt”, dvs ö-tangenten har både svenskt och danskt tecken. Usch.

2 gillningar

23 995 på Apple.se, 2109 USD på BestBuy inklusive “Estimated Sales Tax”.

23 995 - 2109 USD = 5843 kr

Alla känner nog en student med Mecenat, där kostar samma dator 21 432.

21 432 - 2109 USD = 3280 kr

Anledning 1: Tangentbordet. Det är ju för fasen inte ens lika många tangenter på amerikanskt tangentbord, även om man lyckas komma ihåg var åäö sitter så är det fortfarande strul med "<> etc.

Anledning 2: Jag har testat att sälja amerikansk Mac på Blocket. Tro mig, det är inte många som vill köpa en dator med amerikanskt tangentbord. Så där kommer du definitivt förlora några tusenlappar. Så det blir inte mycket kvar tillslut av “vinsten”. Och då har man ändå behövt använda ett sketet amerikanskt tangentbord hela tiden.

1 gillning

Det här är en så nog viktig poäng. Mac:ar har ju (åtminstone historiskt i modern tid) ett riktigt gott andrahandsvärde. Det är ju relativt lätt att återställa på ett säkert sätt och kränga vidare med nytt fräscht OS.

1 gillning