Mac Mini M4 Pro 2024

Har för mig att Apple varit duktiga på det förut. Naturligtvis behöver du ju inte ha realtidsstöd på samma sätt vid redigering, men kan tänka mig det kommer en hel del trevliga benchmarks snart :rofl:

1 gillning

Jag kör med två skärmar, men jag tycker inte att det är helt självklart. Ibland tycker jag att det är svårt med koncentrationen med två skärmar framför mig. Ibland måste jag stänga av en skärm för att slippa ha ljus i alla riktningar och bara kunna kolla på ett håll.
(Jag är nog inte särskilt s.k. neurotypisk, heller. Jan förefaller vara väldigt neurotypisk (killgissning)).

1 gillning

Jag gillar mest inte att behöva flytta huvudet så himla mycket hela tiden. Har man två 21:9 skärmar på lagom storlek så behöver man ju flytta stolen för att se allt :smiley:

För mig går det 100x snabbare att trycka på en knapp på tangentbordet och byta till en annan virtuell skärm.

Brukar organisera mina virtuella skrivbord med diverse privata saker på ett - typ avanza / di / fb / webmail mm och ha jobbsaker på ett par olika virtuella skärmar.

3 gillningar

Ja. Det är därför jag har två skärmar som nästan är kvadratiska. För det breda är ett problem när man ska behöva vrida på nacken.

1 gillning

Ok, tog tag i saken nu. Det kommer bli en Mac mini istället för en MacBook. Återkommer med rapport när den kommer i början av december.

6 gillningar

Kul :+1: Vilka specifikationer blir det?

1 gillning

ProArt Display 5K PA27JCV|Monitors|ASUS Global verkar vara ett bra/billigare alternativ till Studiodisplayen om/när den kommer hit. Hamnar på ca $800 vad det ser ut.

2 gillningar

Bra att du ryckte i snöret. Jag lade beställning redan efter att de släppte videon.

Stänger aldrig av mina Mini:s så power-knappens placering bekommer mig inte.

Gällande placering så kan du nog hitta TB5 lagring relativt snart, men 1TB känns som minimum internt ändå.

För bärbart kör jag fortfarande en 12" MacBook Retina. Prioriterar låg vikt och smidig storlek ute på gatan, har inte fastnat för de som har släppts efter den. Behöver dock inte producera content ute på vift och skulle jag det så fick det bli i telefonen i stå fall.

Helt galet att M4 Pro minin kommer springa cirklar om Mac Studio… :slight_smile:

1 gillning

Det blev:

Apple M4 Pro-chip med 14‑kärnig processor, 20‑kärnig grafik och 16‑kärnig Neural Engine

64 GB enhetligt minne

1 TB SSD-lagring

10 Gigabit Ethernet

Tre Thunderbolt 5-portar, HDMI-port, två usb-c-portar, hörlursuttag

Köpte sedan till en TB4 ssd docka med en 4TB disk. Ska tydligen ge 2800 Mb/s i hastighet. Tog även CalDigit TB4-dockan för att få fler USB-portar. Insåg att jag har typ 10 externa enheter. :see_no_evil:

5 gillningar

Ja, tänkte samma sak. Köper en billig ev begagnad MacBook Air för det bärbara behovet. Brukar låna carolines Air M2 som är grym fortfarande.

Hmm, borde jag tagit 2 TB ssd internt? Kände inte att det var motiverat de 5800 sek för +1TB, fick ju 4TB extern för samma pris.

inte motiverat och jag lovar att du inte kommer märka någon skillnad om du inte kör 4 stycken 8k streams. Jag ska lämna tillbaka min XS2000 då Mac inte stödjer usb 3.2 2x2, dvs jag får bara 10Gbit/s i överföring. Blir och köpa en USB4-docka, @janbolmeson om du mot förmodan skulle tycka att 40Gbit/s är för slött så får du köpa en tb5-enclosure eller tb5 externdisk. Då är den teoretiska maxhastigheten 80Gbit/s.

1 gillning

:joy::see_no_evil: går från en PC som är 5 år gammal, tror min smärttröskel är hög. Typ som när vi bytte från V70 till Teslan.

Finns väl inte än? Försökte Google men hittade inte ens en TB5 docka.

TB5 extern case finns inte ännu, men Sabrent har ju en TB5 ssd på g, Sabrent's Thunderbolt 5 external SSD hits over 6 GB/s — Rocket XTRM 5 brings NVMe-class speeds to portable storage | Tom's Hardware

1 gillning

Beställde en MacBook Pro 16 med samma spec idag :slight_smile: ska bli kul detta

1 gillning

Har du Mac sedan innan? För mig är det lite nervöst, då jag byter från PC för första gången på 30 år, typ. Har fuskat på Carolines Mac så jag är inte helt nybörjare, men ändå. Ska bli sjukt spännande.

1 gillning

Mac har ju blivit så mycket bättre. Det var kasst på Jobs tid, men geniet Tim Cook har ställt allt tillrätta.

När jag exjobbade en gång tiden blev jag tvingad av min professor att använda Mac, för att han bara använde Mac. På den tiden var det ingen mentalt frisk människa som använde Mac, för det var helt omöjligt att föra filer fram och tillbaka och i princip omöjligt att använda.

Men mycket har hänt. Man kan bli lite galen på alla tangent-genvägar man måste använda (man måste lära sig några med åtminstone sex tangenttryckningar i, vilket för en Windowsanvändare verkar lite debilt). Men det är ett bra system och hårdvaran är ju oslagbar, så länge man inte behöver spela spel.

3 gillningar

Har en macboook sedan innan men också en Windows speldator. Så kör båda nu, olika fördelar med bägge. Genom mitt jobb de senaste 15 åren så har det varit en strid ström av olika mac och de håller länge och fortsätter prestera bra.

2 gillningar

OWC-Envoy Ultra, första TB5 enclosure som jag har sett.

Inte min affiliate länk.

1 gillning

Fast då måste @janbolmeson köpa den dyraste Mac mini M4 Pro som har TB5, alla andra har TB4

1 gillning

Att kalla Cook för Geni är som att säga att Trump passar in i nobelakademin
Mac mini har faktiskt gått igenom nästan alla CPU generationsskiften, så gammal är den.

• Power PC
  • Intel
  • ARM

Men OSX har alltid varit där, var lika bra då för 20 år sen som idag

1 gillning