Jag skrev som jag skrev lite för att provocera, så klart (för det är så jag arbetar). Men jag tror också på det. Cook är den som har gjort Apple-produkter riktigt användbara och ett riktigt bra alternativ för oss vanliga icke-entusiaster. Appleprodukter var förr älskade av folk som inte brydde sig om prestanda, men var beredda att betala överpriser för fåniga iéer om användargränssnitt. Nu är åtminstone datorerna något för alla som vill ha något som fungerar bra.
Jag tror på att man bedömer en VD:s genialitet på hur deras företag presterar. Cook är ett geni. Musk är det största geniet i världshistorien (inte om man går efter vad han säger eller IQ, men efter prestation).
Hatten av för provokationer
Cook har ju inte gjort ett skit för att göra något användarvänligt, inte ens anställa personer som gör saker användarvänligt (dessa anställde ju Steve)
Om man ska bedöma en VD efter ens prestation så lyckades ju Steve vända Apple, de var bara några dagar från konkurs sen de låtit den där Pepsi försäljaren bli VD.
OSX kommer också från NeXT som Steve Jobs grundade och var VD för.
Hade vi inte haft Iphone, också en av Steve Jobs idéer så hade Apple nog inte funnits idag, eller varit ens i närheten så populärt.
Apple är ju inte populärt idag pga. sitt lättanvända OS (Det har alltid varit lättanvänt) eller snygga design (Apple har alltid gjort snygga datorer) utan pga den rush de fick av Iphone.
Ok, du har bra poänger. Jag skall inte härja mer. Båda var bra. Jobs är allmänt sedd som ett geni. Personligen gillar jag produkterna som har kommit under Cook.
Min fru och min dotter älskar iPhones, jag ser dem dock inte som en användbar produkt, men de äger onekligen nästan all vinst i den marknaden, så det är ju en fantastisk produkt rent marknadsmässigt. Kanske den bästa produkten.
Intressant ”take”. Förstår att man kan ha åsikter om man gillar att kunna ”pilla” på lägre nivå än iPhone tillåter, men inte användbar. Där går du för långt, IMO.
Apple hade inte varit här utan Jobs. Utvecklingengr av både MacOS och Mac-hårdvaran har skett inkrementellt och från en kurs som sattes under Steve Jobs tid.
Har haft Mac Minis i en herrans massa år. Ska man hårddra det så har utvecklingen snara backat från ett TCO perspektiv från kunderna. Mina Intel Mac Mini hade ”user upgradeable” ram och disk.
Alltså, jag har ju uppenbarligen fel. Men mitt problem med iPhone är ju att det går att hitta lika bra telefoner för en femtedel så mycket pengar. Samtidigt köper man ju med det högre priset grupptillhörighet. Min dotter behöver en iPhone för att inte mobbas, och det är ju värt alla pengar. Men det är ju avsaknad för mobbing man betalar för, inte en bättre produkt.
Själv använder jag faktiskt en MacBook Pro. Den absolut bäst bästa datorn jag har har haft. Så jag är ju också fast i deras system.
Intressant “take” som sagt. Är själv Android och Windowsanvändare men att hävda att iPhone inte är användbar och att det går att hitta lika bra telefoner för en femtedel av priset är ju inte bara fel utan skrattretande fel. Vilken iPhone och vilken Android tänkte du på som har relationen att Androiden kostar 20 % av vad iPhonen kostar?
OK. Jag föredrar själv Android (fru och ett vuxet barn har iPhone) men påståenden som det du gjorde om att det går att köpa en telefon som är lika bra som iPhone för 20 % av kostnaden bör jag väl kunna fråga efter någon form av exempel utan att bli beskylld för att vara en mobbare.
Hade du skrivit att det går att få en motsvarande telefon 20-40 % billigare hade jag nog inte reagerat.
Jag körde på snikmodellen, men jag ska mest använda den för musik. Får den imorgon. Min första mac. Får se om den funkar så bra som jag hoppas, men det som fick mig att slå till var när jag skulle spela piano VST via midi på min windows-laptop och den bestämde sig för att köra en windows update medan jag spelade.
Cook är bra på retail och hela produktionskedjan, det kan ingen ta ifrån honom.
Men sedan Jobs dog och Jony Ive lämnade så har ju innovationen stått i princip still.
Apple Vision har ju varit en flopp än så länge. De ligger efter med AI – men Apple är ju sällan först på bollen utan kollar av marknaden först sen går de in och gör det ofta bättre än alla andra. Ipodden är ett bra exempel. Trots dyrare pris och mindre lagringsutrymme så konkurrerade den ut alla andra. Bra produkt, snygg och användarvänlig. V1 (som jag fortfarande har kvar) av iPoden förändrade mitt liv när man kunde gå från mini disc till 1000 tals mp3 med överlägset batteritid.
Mac OS har alltid varit överlägset Windows, i hur Apple har byggt hela sitt ekosystem mellan lap top, mobil, padda, tv etc. Keynoten numera är ju bara samma produkter med uppgraderad prestanda. Saknar som sagt innovationen.
Sedan var det ju Jobs som räddade Apple från att gå i konkurs (ironiskt nog tack vare Microsoft) när han kom tillbaka en andra gång - men det vet du såklart redan.
Det är skönt att vara nörd o kunna köra pc med Windows, Linux, hackiktosh eller Mac med OS X, Windows, Linux utan större problem. Använder även både Android och iPhone utan problem. Måste vara jobbigt att vara så mentalt låst till ett system.
Ni som kör 10gbit ethernet. Har ni resten av nätverk och datorer i skick eller blir det bara 1gbit trots allt.
Enda strulet var att den klagade på att det drog för mycket ström när jag kopplade ljudkortet via USB-hubben i skärmen. Fick gräva lite i en låda för att hitta en USB-C till USB-C kabel för att koppla direkt till macen. MIDI är mycket smidigare än på Windows. Var lite orolig för skalningen av skärmbilden eftersom jag har “fel” upplösning på min skärm, men tycker det ser bra ut.
Jag är ju medveten om att det finns och fanns personer som inte höll med mig. Jag arbetade runt 2003 till 2004 under en professor som enbart använde Mac och var frälst. När jag var i hans labb var jag så illa tvungen att använda mig av Mac och det kändes som att besöka en tidigare ålder. De som var vana vid Mac tyckte väl att det var toppen, men vi andra uppfattade det som att behöva anpassa sig till Jehovas vittnen. Vi älskar ju våra Jehova-bekanta, men det är ett jävla pyssel att deras barn skall lämna kören när julsången börjar, att de inte får gå in i kyrkan eller fira födelsedagar. Exakt så kändes det att använda Mac på den tiden för oss som var vana vid flexibla datorer.
Jag skriver ju detta på en Mac, den absolut bästa dator jag har haft, så det blev ju bra till slut.
Skulle vilja påstå att vändningen kom med iPod Touch. När den kom behövdes inget geni för att få fram iPhone. Det var i princip min första tanke när jag såg iPod Touch, dvs stoppa in en GSM modul i den så har du en telefon.
Det finns ju ingen PC för motsvarande pris som klår basmodellen av MacMinin . Ska åka och försöka köpa mig Ikea Symfoniskt högtalare (halva priset 22/12) till den så man får lite vettigare ljud än de inbyggda högtalarna.
Med tanke på att du i princip kan plocka ihop vad du vill i en PC så kan man bygga en PC som lätt klår en Mini om du vill. (Humorn i att trycka dit en Nvidia H100 bara för att…)
Vi kan väl hålla Apple dyrkan i skick lite grann iaf?