Instämmer på denna punkt både vad gäller byggkvalitet och OS-uppdateringar. Hade min MacBook Pro 13” (2013) i nästan 10 år. Den såg mer eller mindre ny ut när den fick hitta en ny ägare och fungerade alldeles utmärkt fram tills dess att strömmande av högupplöst video (4k) började bli standard. Då fick gamla Bettan svettas mer än vad som får anses hyggligt att begära.
Funderar på att klicka hem en 14-tummare med M3 Pro/18 GB/1 TB för privat bruk med avsikten att behålla kommande decennium likt min tidigare. Sitter med en stationär PC modellen kraftfullare idag men saknar både MacOS och portabiliteten i en laptop. Kan dock inte försvara inköpet ens det minsta utifrån mina behov.
Tänk så här: hur länge vill du ha datorn innan du byter upp dig? Om du tänker 3 - 5 år så räcker gott en M3 Pro, om längre tid kan det vara värt att investera i en M3 Max som då gör att du klarar dig längre utan problem. Ultra kommer troligtvis endast att finnas på de stationära åtminstone denna generation ut.
Det är ett stort steg prismässigt till 96 GB så fundera en extra gång om det är värt det. Mycket RAM behöver man när man 3D-renderar etc så för vanlig videoklippning behövs nog inte det.
Oavsett om du väljer 4 eller 8 GB kommer du att behöva extern förvaring. Frågan är då om det är värt 15 000 att exportera hälften så ofta. Jag hade inte tyckt att det var värt det och i så fall hellre lagt det på mer RAM (om budgeten finns).
Jag har skaffat extra Apple-tangenbord och -mus till min MacBook Pro med M2 Max men det är en smaksak vilken tillverkare man vill ha. Plussidan med Apple-tangentbord är att du har Touch ID direkt på tangentbordet; funkar sömlöst.
Jag tror att du får mer andrahandsvärde på standardkonfigurationen eftersom den troligtvis kommer att vara mest eftersökt men å andra sidan får du mer förstahandsvärde med en kraftfullare dator. Välj hellre det som du vill ha här och nu.
14 tum är helt rätt, lättare att ta med sig och inga prestandanackdelar jämfört med 16 tum. Dessutom lär du oftast ha den kopplad till skärmar och tangentbord i alla fall.
Sist men inte minst: välj Space Black så att alla ser att du har det senaste och bästa. Jag skulle bli sååå avundsjuk om jag gick förbi dig med min gråa M2 MackBook Pro.
Återkommer med var slutresultatet blir. Har lovat mig själv minst 24 timmar “betänketid”. Det som jag utgår från - som ni också skriver - är att de håller länge minst 3 - 5 år. Då tänker jag också att det inte gör något att den kostar lite mer eftersom man slår ut det på åren och att jag bara behöver en dator istället för två (stationär + bärbar).
Haha, självklart. Tänkte inte ens på det. Tyckte den svarta var riktigt snyggt faktiskt!
För mig och ett par kollegor har Logitech MX Anywhere på Macbook Pro M1 fungerat riktigt dåligt. Ser att Logitech börjat sälja möss “for mac”. Tippar det är värt att gå för en sån.
Skämt åsido, har seriös ågren kring den här. Kan argumentera för både köpa den och inte, men nu tror jag att det slutar i något slags utmaning för mig… Dvs. att om jag gör x, y och z så kan jag köpa mig den.
Jag förstår men … du vinner ingen prestanda på det. Då är det bättre köpa en M2 Ultra eller M1 Ultra och köpa mer RAM till de maskinerna. Köpa en maxad M3 nu är bara … för att visa att man kan. Prestandamässigt är den sämre än M2 Ultra.
Spontant ser jag iaf ingen större anledning för dina behov Jan att köpa något mer än M3 Max med 30 kärnor GPU och eventuellt så mycket lagring du behöver. Känns extremt osannolikt att mer än 36 GB RAM skulle hjälpa något.
Tja. Till det maskinen ska användas till och resultaten i testet känns det som väldigt dyra prestandaförbättringar på enstaka procentenheter Vissa tester i Photoshop och arbeta med riktigt högkvalitativa bilder snackar vi milllisekunder i prestandaförbättring .
Tack! Ska verkligen tänka på det här. Får först fundera ut spelet för mig själv.
Ja, jag vet det här egentligen. Men det gör det ju inte lättare av någon anledning. Vet att jag är lite dum i huvudet just nu… Men det är då det brukar vara bäst att fokusera på något annat.
Man vill inte ha en stor fet windows-plastburk som drar 1000W. En modern MacBook Pro med M3 (eller för den delen redan M1) sopar mattan med konkurrenterna, håller dubbelt så länge, och gör det på 50W istället. Och går dessutom att ta med sig i en lite väska istället för att kräva släpkärra. Det finns en anledning att de flesta som sysslar med videoredigering gör det på Mac.
Just nu är jag ute på konsultuppdrag hos en kund som bara tillåter Windows PC. Precis alla utvecklare där vill ha Mac. Jag fick en ny modern windows-pc i prisklassen 50 000kr. På pappret har den högre prestanda än min gamla MacBook Pro med M1 Pro som är flera år på nacken, men trots det löser mac:en samma uppgift på en tredjedel av tiden. Och utan att starta fläkten. På batteri.
Det är denna miss som många PC-förespråkare gör. “Men titta här, vi kan få en dator som har massa högre specs till lägre pris” men trots det så upplevs ändå macen snabbare. Man kan inte bara kika på GHz och RAM-storlek, utan även ta hänsyn till hur optimerat systemet är. Alla M-serieprocessorer till Macs är helt integrerade och optimerade att fungera ihop. Det gör att de med mindre energi och prestanda löser samma problem bättre och snabbare, och därmed inte behöver all den kraft en PC behöver bara för att drifta windows med alla mysko drivrutinsproblem och kompatibilitetsinställningar.
Man vill vara i deras ekosystem. Jag hade lätt betalat en hel del extra, allt annat lika, för att datorn skulle vara inne i ekosystemet än utanför. Det är just för att det är ett “det bara fungerar”-ekosystem utan problem och trassel. Alla enheter kommer överens och synkar med alla enheter. Allt på ett ställe. HomePods, AppleTV, iPhone, iPad, AppleWatch, MacBook Pro. Det finns ingen anledning att kika på något utanför det systemet
Min dator drar inte ens i närheten 1000W, och jag har en jävligt fet CPU som dessutom presterar bättre än Apple’s processorer. Det hjälper inte ditt argument att du försöker överdriva.
Windows suger dessutom, det är ju Linux som man kör.
Min Linux burk är mycket mer responsiv än dessa nya Mac.
Det är en vanlig åsikt bland kultmedlemmar.
Förutom då att man kan komma billigare undan, kan få mer prestanda för priset, kan använda det uppenbart överlägsna operativsystemet Linux, kan installera vad man vill på sin telefon, har tillgång till bra adblocker… Så nej, självklart inte.