Funderar på att köpa den nya Apple MacBook Pro 14 M3 Max

Det är sant. Riktiga män använder Linux.

Men för folk som inte klarar att ta hand om sig själva så finns såklart Apple som alternativ :wink:

4 gillningar

Haha. Då är jag en av dem som inte klarar att ta hand om mig själv. :joy::muscle:

3 gillningar

Passar på att skjuta in mitt betydligt enklare behov :joy:

Sitter just nu i valet och kvalet mellan att byta till Apple eller leva kvar i PC världen. Visst priset är cirka dubbelt men så håller Mac förhoppningsvis också dubbelt så länge plus att man inte behöver betala för Officepaket, virusskydd … för det behöver man väl inte på Mac eller har det ändrat sig?

Var Mac användare på 80-90tal men tvingades in i PC världen pga jobbet. Nu när jag snart lägger av så lockar Mac världen igen. Kasst påläst men som vanlig dödlig, mest surf typ 10 flikar, enklare beräkningar i Numbers, enklare foto hantering vilken Mac behöver man egentligen? Räcker M1 8 GB eller bör man gå på M2 16 GB för att den inte ska sega om ett antal år?

Det enda som håller tillbaka är lite att jag har en del lite avancerade XLS filer som blandat hämtar aktiedata via Office / ”Stocks” funktion. Någon som vet om det finns i Numbers? (Borde göra det)

Något annat att se upp med vid byte till Mac?

1 gillning

Vill bara säga att du inte behöver, eller ska, betala för virusskydd.

De är helt värdelösa, och de är en stor anledning till att många klagar på prestanda på burkar med Windows då de ofta sänker även de allra bästa datorerna i flera minuter. Då kan t.ex. en ny 40k dator upplevas som ett decennie gammal.

Det går säkert, men blir ganska less på deras prissättning då man ju för fan har 8 GB i telefoner idag. Du kan ju enkelt äta upp 8 GB om du gillar att spara på flikar i webbläsaren (som jag gör alltför ofta).

2 gillningar

Och kvinnor. Jämställt ska det va!

2 gillningar

Alla utvecklare vill ha en Macbook, eftersom du får en riktigt bra laptop, men framförallt får du en dyr premium laptop. Får jag välja tar jag alltid en Macbook, men det beror mest på att arbetsgivare som delar ut PC-laptops oftast gör det av budgetskäl, någon på ekonomiavdelningen har kommit fram till att en laptop för 30 000+ kr “inte behövs”, så här får ni en Dell-laptop för 15 000 kr, lycka till!

I min mening så får du bättre prestanda till en billigare peng om du kör på en stationär PC. Men det beror inte på att en Macbook är dålig, det beror på att en laptops prestanda är begränsad av värmeutvecklingen på chipet, du kan inte stoppa in lika mycket kylning som i en stationär dator. Denna fördel för stationära datorer har minskat i och med Apples strömsnåla M1/M2/M3-chip, men vi kan fortfarande inte bryta termodynamikens lagar.

Valet tycker jag står mellan en kraftfull stationär PC (gärna med Linux), eller en Macbook, en Windows-laptop är helt uteslutet.

1 gillning

Men du kan ju inte vara helt chockad över att en fråga om Mac snabbt ballar ur till en PC vs Mac-diskussion.

Själv är jag helt i team Mac. Trots att jag kört PC sen jag bytte från C64 och Amiga. Så skönt att allt bara funkar, med en hårdvara som inte ser ut som att en finnig tonåring på Redbullspeed designat den.

2 gillningar

Alla är nog att ta i… Hade jag fått önska fritt hade jag tagit en Framework laptop. Älskar friheten som de utövar.

Tog ett tag att fatta vad du menade, sen insåg jag att du syftade på plastskalet (eller metall) som omhöljer hårdvaran, eller hur?

Det kan du inte alls det, och du vill inte ens kunna det. Hittills har jag inte stött på en enda legitim sak som jag vill installera men som inte finns till iPhone. Att kunna installera vad man vill hur man vill öppnar upp för en hel del sårbarheter.

Där kom det :slight_smile:

Prestanda på pappret är dock inte samma sak som snabbast i verkliga livet. Om halva datorns kapacitet går åt till att rodda ett buggigt operativsystem så behöver du mer än dubbelt så mycket prestanda i en windows-pc än i en mac för samma upplevda prestanda. Prestanda och användbar prestanda är inte samma sak, och här skiner apple då de har järnkoll på all hårdvara i som lirar perfekt ihop. Med linux är det kanske annorlunda än windows, men kör man linux behöver man väl bara en terminal och svartvit skärm :wink:

Vill du vara über-seriös med adblocking så lägger du det på nätverket och inte på datorn, och vill du bara normal-seriös finns det ju enormt många bra adblockers till alla moderna webbläsare.

Yes, det har du rätt i. Och med de två valen väljer man antagligen en MacBook så sparar man några hundralappar i månaden på elräkningen. :wink:

1 gillning

Jag hade tänkt skriva många eller de flesta, men insåg att vi måste generalisera lite för att få till roliga poänger :smiley:

Känns som att din bild av Linux är en aning föråldrad :smiley:

1 gillning

Kolla in en MacBook Air med en M2-processor. Kommer att räcka lång och är riktigt snygg i midnattblå. 13- eller 15-tum.

1 gillning

Summa summarum av tråden, en MacBook med Linux installerat är allra bäst, eller?

Åhå? Berätta gärna vad jag inte kan installera på min rootade CalyxOS herr expert?

“Du vill inte det” är ett så ofantligt humoristiskt argument.

När man behöver dra siffror som “halva datorns kapacitet” ur röven för att argumentera för varför det är ok att en Mac säljs med 8 GB minne så kan jag bara tycka synd om en som sväljer Apples propaganda så hårt.

Nej, man lägger det både på nätverket (med t.ex. Adguard Home) och på webbläsaren (med ublock origin).

Tyvärr stödjer inre Chrome eller Safari lika bra adblocking som Firefox gör.

1 gillning

Kör hårt. Du kommer inte ångra dig. För det du beskriver fungerar instegsmodellen för alla deras produkter, inklusive nya MacBook Air. Egentligen kan du köpa vilken M1-modell som helst och ha mer kraft än vad du vet du ska använda den till. Den stora faran vid byte till en Mac är att du vill byta allt annat också över tid för att få hela ekosystemet… :rofl: :partying_face:

1 gillning

Vilken MacBook Pro ska Jan köpa tycker du då?

1 gillning

För ovanstående behov hade jag köpt en begagnad Mac Studio M1Ultra med 64gb ram och 1TB hypersnabb intern SSD för en bit under 40 000 kr. Tex denna:
https://www.blocket.se/annons/skane/apple_mac_studio_m1_ultra/1201515136

Eller denna för 41 900 kr om du villhöver helt nytt (moms, garantier, etc):
https://www.komplett.se/product/1211770/dator-surfplatta/stationar-dator/mac-studio-2022-1tb

M1 Ultra står sig mycket väl prestandamässigt fortfarande. Du kommer knappt märka nån skillnad mot M2 Ultra eller M3 Max.

Sen hade jag kompletterat med ett gäng externa 4TB SSD diskar som används för lagring av färdiga projekt, tex denna:
https://amzn.eu/d/a1sKSd3

Slutligen kan du komplettera med en billigare laptop eller låna om det är mer sällan.

Lycka till!

3 gillningar

Bästa tipset här ovan!

Jag tyckte ju att han borde övervägt en stationär istället för en svindyr Mac.

2 gillningar

Ja, jag vet. Lite som att föreslå en baconsandwich till någon som undrar vilken glass som är godast :joy: