Funderar på att köpa den nya Apple MacBook Pro 14 M3 Max

Det kan man tro, men det är nog bara proof of concept än så länge då det inte finns drivrutiner till Apples nya M-grejer.

Jag svarade helt enkelt på hans fråga där han undrade om han skulle köpa den nya laptopen, inte vilken han skulle köpa.

Men jag inser att jag är minoritet och blir bortjagad av alla Apple fanboys. :person_shrugging:

1 gillning

Jo, jag vet. Var lite med glimten i ögat som jag skrev det.
Mer allvarligt så skulle jag nog kunna mig tänka mig just den kombinationen, om stödet var mer moget.

Positionera din högra airpod pro i realtid med FindMy på din CalyxOS.
Nej, just det, FindMy går inte att installera på din rootade CalyxOS :wink:
Föresten, förlåt min okunskap, men går det att installera iMessage på CalyxOS?

Mac stöder Firefox. Mind blown :rofl:

För den genomsnittliga telefonanvändaren är det direkt olämpligt att installera appar från random ställen, ja. Sedan finns det vissa som villhöver det, men de utgör som tur är en minoritet :wink:

Åh nej, jag upptäckte precis att mitt sinne är kvar i 00-talet och ser fortfarande 16 Gb som mycket! :joy: Tack för en reality check… du pratade alltså om minne och inte lagring…

1 gillning

Kommer aldrig glömma kunden som jag skulle installera 2 GB ram hos… 32 MB stora dimm:ar. Korrekt jag hade 64 stycken med mig… värda brutalt mycket pengar… idag gnäller folk när apple kör med 8 GB som minimum konfig… :wink:

3 gillningar

Du kan ju emulera iOS appar på Android.

Men poängen var ju att det du kan undvika en megacorp som säger vad du får och inte får göra med din telefon.

Någon påstod att det finns fullt kompetenta adblockers till alla webbläsare, vilket var det jag svarade på.

Det är ett helt korrekt påstående. Jag kör en sådan till Safari i Apples ekosystem. :+1:

1 gillning

Adguard Home eller uBlock origin?

Vad jag vet är det de enda som hanterar YouTubes nya aggressiva anti-adblock beteende.

Och nej, det har inte rullat ut till alla så det kan se ut som att det fungerar även om det inte gör det.

På Android skulle man kunna köra NewPipe istället för att titta i webbläsaren, men vad jag vet finns inget liknande alternativt till iOS.

Är redan i Apple träsket med både telefoner och paddor så det är bara burken kvar :joy:

Jag blir förvånad ändå att så många här kör Apple, jag har alltid kört PC och är nöjd.

Apple framstår för mig som onödigt dyrt (fantasipriser på Appleprodukter när jag jämfört, men jag har slutat titta för längesen, så det kanske har ändrats). Jag gillar dessutom inte tanken på att jag då successivt skulle behöva byta ut allting till Apple-produkter.

Men i Jans fall så tror jag inte att ovanstående spelar någon roll, han måste testa hur det känns att ha den där Teslan på sin uppfart :wink:

1 gillning

Haha… upplever ändå att jag gjort rätt mycket research. När jag var iväg och reste häromveckan så körde jag bara med Carolines Macbook Air och det var sjukt smidigt. Bara en sådan sak som att det höll hela resan Köpenhamn - London - Washington utan att behöva laddas. Dessutom får man ju en hel del “bonusfunktionen” om man kör telefonen och de andra sakerna i ekosystemet.

Så jag har prao:at och det tar ju emot att säga att jag upplever den bättre än PC som jag kört i 30 år. Fattar det som @jonhi skriver om Linux men för mig är det en energifråga. Jag kan inte Linux, har ingen att fråga och upplever mig inte ha tiden / energin / orken att lära mig det jag behöver lära mig.

Sedan tror jag att jag kommer vara nöjd med prestandaförbättringen mot min PC från 2018-ish även om jag bytt till ett Nvidia 3090-kort.

1 gillning

Förlåt, jag var lite taskig, men kunde inte låta bli :joy::heart:

Klart du ska testa Apple. Mitt sanna råd till dig är att gå på känsla i det här fallet och köpa det du vill ha, jag kan inte tänka mig att det kommer drabba ert hushåll ekonomiskt och jag tror att det kommer skava lite i dig om du inte gör det. Hela den här processen med ytterligare research kommer bara ta tid och energi. Kör, bara kör! :+1:

3 gillningar

Jag går på denna nit hela tiden:

3 gillningar

Jag har M2 med 8GB RAM vilket jag ångrar.
Jag gillar inte att starta om datorn för ofta utan vill fälla ner locket när dagen är över och nästa dag bara lyfta på locket och fortsätta arbeta.

Systemet äter upp minnet efter ett tag (dagar) och jag märker hur det börjar lagga.
Om jag fortsätter blir det ohållbart och igår fick jag starta om datorn för att rensa minnet

1 gillning

Jag är ingen vän av Mac, men det måste ju vara en minnesläcka i något program du installerat? Chansen finns ju att det hade löst sig med 16/32gb, men risken finns också att det bara hade köpt några extra dagar.

1 gillning

Enda jag installerat är MS Office appar och Chrome.
Det jag använder mest på den är Safari, Teams, Outlook, Chrome, Excel och Word.
Många flikar som öppnas och stängs, samma med Word och Excel filer (dock inga tunga filer).

Kör inget avancerat på den datorn. Ingen utveckling, ingen bild eller filmredigering eller annat jobbigt.

1 gillning

Öppna upp “Activity Monitor” och gå till tabben för minne. Längst ned ser du information enligt nedan. Är din graf gul eller röd har du problem med att saker och ting äter för mycket minne. Det kan du också se i tabellen ovan. Kör du Safari kommer varje separat Tab ha sin egen rad i tabellen med en ikon som liknar en vit legobit på sniskan. Högerklicka i rubrikraden för tabellen och lägg in alternativen för minne. Där kan du utröna vilket program/tjänst som äter minnet hos dig.

Använder du swap kommer du tära hårt på hårddisken så gör allt vad du kan för att undvika detta.

1 gillning

@janbolmeson M store har blackfriday erbjudande 10% även på specialbyggen.

2 gillningar

Nyfiken jag med: har du slagit till än @janbolmeson?

3 gillningar