Funderar på att köpa den nya Apple MacBook Pro 14 M3 Max

Nej, har inte slagit till än… Just nu lutar jag åt att inte göra det. Klurigt det här. :see_no_evil:

Köp en M3Pro/36GB/1TB för mindre pengar, så kan du tänka varje gång du redigerar en video på hur det hade varit om du köpte en Max! :joy: Men ändå ha en toppendator som det går snabbt att redigera video på. Ät kakan och ha den kvar typ. :grin:

1 gillning

Väntar du tillräckligt länge så löser tiden problemet. Då är det ändå snart dags för nästa generation… :slight_smile:

Personligen tycker jag att bästa tiden att köpa Apple är precis efter lansering. Då får man bästa känslan. Sedan behåller jag grejerna rätt många år och sen gör jag det igen.

1 gillning

Nååååå, vafalls? Vadan detta då?
Inte köpa nånting, eller köpa något annat??

1 gillning

Snart 100 inlägg av Jan-coachning och lite interna strider mellan experter. Vågar man läsa tråden när Jan bad om hjälp med bilköpet? :joy:

1 gillning

Här är en fin video som rättfärdigar att inte göra köpet :grin:

Klickade precis hem en 14” M3 Pro med 1 TB lagring. Planerar att behålla kommande tio åren. Spend you can @janbolmeson

4 gillningar

@janbolmeson join the dark side! :man_technologist:t2:

Hade för mina vardags bestyr (relativt snarlika dina) införskaffat en fullmatat XPS13. Detta va 2014. Datorn för 35k kr höll måttet i 2 år innan den började sega och krångla.

Bytte 2020 till en MacBook Air M1 8/8/8 tänkte mest utvärdera om ARM va en okej plattform att göra diverse utveckling, rendering etc. på. Upptäckte ganska fort att den bara levererar och levererar.

TLDR: Köp Mac och köp en simplare variant än vad du tror att du behöver. Du behöver helt enkelt inte lika mycket kräm som en Windows dator.

2 gillningar

TLDR: gör som en del Youtubare jag följer nu har gjort. De har sålt sina Macbook Pros, Mac Studios och Mac minis för att istället köra iPad Pro med Apple Studio Display. Detta efter att både Final Cut Pro och Logic Pro kommit till M1/M2 iPads. 27 papp för iPad Pro 12,9" M2, 16GB minne och 256GB SSD. Som hittat :rofl: .

2 gillningar

Som arbetsredskap är det absolut som hittat för vad det är, men det är 8 GB ram i alla modeller utom de som har 1 och 2 TB lagring. Sen spelar det inte särskilt stor roll mer än för några enstaka program som faktiskt kan nyttja ram över de 8 GB som t.ex. procreate (som då klarar fler lager) o.s.v. Oavsett så är det grymt coolt med en surfplatta som har prestanda för seriös video-redigering.

3 gillningar

Enligt min åsikt är iPads hopplöst frustrerande att använda som arbetsredskap i dagsläget. För utveckling (som Jan nämner som ett use case) är den dessutom fullkomligt oduglig. Stöd för flera externa skärmar finns inte heller och väl dockad till en extern monitor är skalningen åt helsike och allt är alldeles för inzoomat för min smak.

Jag sitter själv på en iPad Pro 12,9” M1 med Apples Magic Keyboard i skrivande stund. Ovan till trots är den faktiskt fantastiskt trevlig för all typ av mediakosnumtion (YouTube, slösurfande etc.), men varje gång jag behövt göra något mer produktivt så har det inte dröjt länge innan frustrationen smygit sig på.

Allt som har med filhantering att göra är extremt trubbigt fortfarande. Multitasking-lösningarna med Split screen och Stage Manager upplever jag också som väldigt begränsande jämfört med möjligheterna i MacOS. En stor mängd appar är dessutom forfarande inte optimerade för iPadOS. Det märks i form av extremt mycket spacing mellan UI-element, konstiga layouts och allmänt dåligt nyttjande av tillgänglig skärmyta. Det senare har gjort att jag nästan alltid väljer att använda webbläsaren istället för native-appar, vilket känns suboptimalt någonstans.

Utöver väsentlig funktionalitet som ovan för ett produktivitetsverktyg finns det en mängd småsaker i iPadOS som gör en smått galen.

Så personligen skulle jag aldrig rekommendera en iPad för annat än konsumtion av innehåll i dagsläget. Det känns väldigt trist i och med att hårdvaran definitivt är tillräckligt kraftfull.

Håller tummarna för att MacOS och iPadOS slås ihop i framtiden.

2 gillningar

Du ser bara dina egna use-cases i din bedömning, för sonen har jag svårt att se ett bättre arbetsredskap. Input med penna och ipad formatet är helt enkelt oslagbart för viss typ av arbete.

Däremot är det inget för Jan som primärt arbetsredskap, det håller jag dig helt om!

2 gillningar

Ja, det har du nog rätt i. För specifika användarfall kan den nog fungera alldeles utmärkt som arbetsverktyg. Sambon använder den exempelvis för kreativt arbete (ritande) och för det fungerar den alldeles utmärkt. Kan tänka mig att den även är ett fullgott alternativ för vanligt skolarbete och liknande. Men som arbetsredskap inom IT-svängen gör den nog de allra flesta tunnhåriga fort.

1 gillning

Just nu är det dessa två processer som tar alldeles för mycket minne plus Safari. Men jag har många tabbar uppe med tungt innehåll.

Får väl starta om datorn lite oftare eller döda en del processer

Skriver detta på min trotjänare XPS13 från 2015 (8 GB RAM 12 000 kr). Datorn har verkligen varit toppen, men nu börjar batteriet ge sig. Sitter och funderar på Macbook Air M3, mest troligt 13 tum.

Windows har en svag sida när man som jag öppnar och stänger datorn många gånger per dag. Om man väljer ett snabbt uppstartsläge finns det en liten risk att datorn får för sig att starta vid olämpligt tillfälle (t ex i väskan) trots att jag plöjt internet och gjort allt som går för att förhindra detta. Plus att snabb uppstart gör batteritiden ganska kass. Eller så får man välja ett långsammare uppstartsläge, vilket är stressande när man har någon på telefon och behöver datorn för att komma vidare.

Det kommer dock att bli frustrerande att lära om…bävar lite faktiskt.

Du kommer INTE att bli missnöjd! Kör fortfarande på min M1 från 2020 och är fortfarande förvånad varje gång den löser uppgiften snabbt som attan.

Har du en gång lärt dig hur man använder Windows kommer OSX vara en barnlek.

Hur blev det till sist @janbolmeson?? Och om du köpte den - är du nöjd? :smiley:

2 gillningar

Kom inte till skott. Kunde inte motivera ett byte från en fungerande befintlig dator. Men nästa dator kommer definitivt bli en sådan. Har lärt mig miljön genom Carolines MacBook Air när vi varit på resande fot.

3 gillningar

Den som väntar på något gott…! :+1:

1 gillning

Lite off topic, men finns det något alternativ till Finder som påminner om filhanterare på Windows? Typ Explorer eller Total Commander?
Är trött på Finder, fortfarande inte kompis med den efter drygt ett år

1 gillning