Tror inte nödvändigtvis det är så svårt, det beror ju helt på vilka förutsättningar man har.
Nej, inte nödvändigtvis. Om man är ensamstående med barn och låginkomsttagare så är det kanske inte så svårt att göra av med hela lönen men de flesta har inte de förutsättningarna.
Tycker mycket stämmer i följande citat från Terry Patcher,

Förutom hus och levnadskostnader så sommarstuga, båt, motorcykel, hund och tonårsbarn…
För mig är allt det där kostnader som är onödiga. Jag förstår om pengarna går åt om man behöver allt det där.
Ja, alla är vi olika
Behöver och behöver vet jag inte, sommarstugan skulle jag klara mig utan, huset behöver jag för att ha tak över huvudet, hunden ger otroligt mycket livsglädje, skulle aldrig vilja vara utan hund, och motorcykeln likaså. Båten ger också glädje genom fiske och vattensporter med ungarna, ungar behövs för artens överlevnad
nej jag har inte offrat någon hobby och tagit bort någon avgift för att få högre sparkvot, ändå har jag utgifter som streaming tjänster, gym kort, storytel, ps4live. jag känner oftast bara inget sug av att ha många, nya och dyra prylar. jag är nöjd och glad med det jag har idag. ibland får jag för mig att äta ute, köpa kläder eller testa ny hobbie. Men jag har en budget som kan gå till nöjes. Sen får jag traktamente+reseersättning från jobbet ibland som jag inte räknar med i min sparkvot och det kan jag också använda till nöjes om jag vill. Har sparkvot på 50% men ibland lite mindre om jag nallar från nöjeskontot om man kan kalla det ett “sparkonto”.
men det beror på hur dyra dina intressen kostar dig, vissa kanske har väldigt billiga hobbies och får en högre sparkvot, samtidigt kan man känna sig tillfredsställd med sitt liv. dock tycker jag man missar en del i världen, fina roliga minnen om man inte lägger undan till resor/semestern samt testar på något ny hobby eller käkar ute på ny asiatisk restaurang om man ej gjort det förut. har inte kommit i det stadiet i mitt liv med sommarstuga, båt och barn än, visst med altl det så tror jag man måste vara lite mer selektiv om man vill samtidigt spara.
Sparkvot på 25-30 beroende på elräkningar i vinter. Men alltid minst 25, per automagi. Lever gott men hade lätt kunnat använda upp sparkvoten varje månad på:
- Jaktmark (svindyrt i Skåne)
- Uppdaterad jaktutrustning (bössa, bil osv)
- Tid att jaga
- Tid till sportskytte
- Utrustning för sportskytte
- Städhjälp
- Större hus
Osv
Ja-a. Där är vi nog uppe i 50-100 i månaden. Och då har jag bara skrapat på ytan. ![]()
![]()
Försaka är för mig att dra in på något jag tidigare lagt pengar på. Jag kan inte försaka något jag inte haft. Så därför väljer jag att fundera över vad jag lade pengar på tidigare (utöver saker som amortering etc):
- skivor - jag köper lika många (eller fler…)
- syntar och annat till studion - jag köper färre, men det har mer med platsbrist att göra
- kotare resor - det har blivit färre turer till Stockholm och Köpenhamn, men det handlar mer om covid (och att billighetsvinylställena på andra sidan sundet närmast sinat).
- finöl - samma nivå idag
- kläder - lite som med syntarna, plats (och miljötänk) har stoppat inköp. Men det händer ändå ibland.
- husfix - det mesta är som jag vill ha det och jag lade inte mycket tidigare heller.
Så nej, jag försakar ingenting. Jag inser att de första åren efter skoltiden sparade jag till buffert och köpte ikapp mig på det jag försakat under pluggtiden. Sedan landade slantarna på amoteringar och senare på utköp av exet ur huset. Därefter tog nytt budgetspar vid och fortsatta amorteringar. När dessa tog slut skyfflade jag in på ISK och höjde efterhand tills jag fann en för mig bra nivå (ca 65-70%).
Uppfattar min omgivning att jag försakar något då? Det är en annan fråga, men jag upplever att mina nära inte tycker det, men att perifera kontakter kan få sådana idéer. Men det skiter jag iofs högaktningsfullt i. 
Du får jaga i Norrland istället, jaktarrende där ligger under hundralappen per hektar.
Köpa skog i Norrland som diversifiering och få jakträtt på köpet?
Nej, vi lever ett oförskämt bra liv där inget materiellt fattas. Historiskt har vi Inte heller aktivt satt undan pengar, utan snarare köpt aktier och fonder när det har blivit ”för mycket” på lönekontot. Det enda som har fått och får kosta hur mycket som helst är resor, och nu när vi haft covid i två år är resebudgeten sprängfylld
.
Märkligt nog är det så att ju högre inkomst jag har fått desto mindre behov har jag haft att köpa dyra lyxartiklar. För fem år sedan började jag inse att det faktiskt behövs väldigt lite för att vara tillfreds med tillvaron. Innan kunde jag lägga en förmögenhet på märkesväskor, lyxklockor och smycken. Medan det som verkligen betyder något är gratis (relationer).
Sedan kan jag mycket väl förstå att man kan sätta sprätt på även stora inkomster, det är ju bara att se ett avsnitt av Lyxfällan
.
Det är just det jag inte förstår. De har ofta högre inkomst än mig och kan ändå gå tiotusentals kronor back varje månad trots att de verkligen inte verkar leva något lyxliv. Jag förstår inte hur det går till!
Några av kidsen jag arbetar med på jobbet snackar mycket om att man vill ju flexa och syftar på alltifrån nya mobilmodellen till kläder och vad som helst egentligen. Bara själva vetskapen om att något är nytt verkar i varenda förekommande fall trumfa bättre. Jag insåg detta när vi pratade om ljudanläggningen på jobbet. En del kan inte fatta att det inte sällan är så att äldre hemteknik med 10+ år på nacken ofta är bättre än ny, då den inte prispressats via konkurrens på samma sätt. Det sjukaste var att även detta argumentet föll på att den nya är ju ändå nyare.
Jag antar att det är så lyxfällanfolket tänker också. Kvalitetstänket är på utdöende.
Argumenterade med kusinens 15 åriga son i somras, han tyckte att senaste och dyraste iphonen är den bästa mobilen för annars hade den inte varit dyrast … 
Alla andra argument jag hade föll då han höll fast vid hans egna ståndpunkt
Det kan också vara väldigt dyrt med botox och annat man har blivit beroende av, inte bara prylar. En kvinna fick panik då hon insåg att förra räkningen på skönhetskliniken hade förfallit, och hon behövde ”fylla på” injektionerna nu. I desperation tog hon första bästa blancolån på tiotusen. Hon mindes inte efteråt vilken kreditgivare det var, än mindre vilken ränta hon skulle betala…
.
Äger gärna mäktig skog i Norrland nån gång, men är inga reapriser på skog där heller precis.
Annars är det för viltfattigt, förutom älgen, för att vara värt bilturen. ![]()
Haha så där resonerar min fru i mataffären också. When in doubt, go for the highest jämförelsepris.
Jag har tidigare försökt förklara att det är en helt orimlig logik men nu har jag accepterat det.
Jag unnar mig en helt vansinnigt massa saker tycker jag (städhjälp, dyr frisör varje månad, skönhetsbehandling då och då, några resor per år osv) men lyckas ändå ha en förhållandevis bra sparkvot. Det jag försakar (och lägger minimalt med pengar på) är kläder och olika sorters prylar. Hade jag haft längre sparkvot hade jag nog oftare köpt nya dyrare kläder (de håller ofta på att falla sönder innan jag byter ut dom) och lägga mer pengar på resor. Är dock rätt trist att köpa kläder och rätt trevligt att bo på backpacker hostel så känns inte som en större uppoffring egentligen.