Är detta en inställning som går att ändra? Jag har flera gånger sett hur folk i ren desperation stavar fel eller formulerar någon helt idiotisk rubrik. När jag försöker rätta så inser jag varför: Rubriken är upptagen.
Jag fattar att detta är bra för vissa ämnen, som olika typer av strategier, portföljbyggen, inväntar godkännande etc, men en noob måste ju får starta en tråd som heter “min portfölj” (hur tråkigt stammisarna än tycker att det är) och inte behöva kalla den “miin portfölj” eller “min pårtfölj”.
Det finns definitivt ämnen som inte vinner på att man hänger på ett existerande ämne med samma namn som startades av någon hösten 2019 och som fick tre halvintresserade svar och sedan dog ut…
URL:en har ju med ett unikt index, så man tycker att det inte borde vara ett tekniskt problem. Andra forum jag hänger på har inte den här begränsningen.
Kan tycka det ändå är vettigt att inte ha 25 trådar med samma rubrik, när man ser till att det inte ska vara sjukt frustrerande att använda sökfunktionen.
Går relativt lätt att lägga till, min, mitt, vår, efter x år, årtal eller dylikt.
Det går alltid att precisera rubriken på något sätt. Jag gör det ofta när folk satt en intetsägande rubrik. Oftast pastear jag bara in en fråga ifrån brödtexten.
Ja, det är så jag löser det också, men samtidigt har det hänt att någon blivit kränkt av rubrikändringen.
Det är inget enormt problem, men fler och fler rubriker blir tagna varje dag. Ibland vill man ha omtag i en fråga som spårat, men jag antar att man väl får slänga in ett [redux] eller nåt då.
Hur svårt kan det vara att lägga till en siffra eller ett datum bakom ämnestiteln om det är så att någon totalt generisk titel redan finns?
Om dubbletter tillåts kommer det nog göra att titlarna blir ännu mer slappa, i stil med “Frågor”, “Hjälp mig!” eller “Min portfölj”.
Jag gissar att den vanligaste lösningen idag inte är att folk väljer att stava fel för att få igenom en trådtitel, de hade stavat fel även om titeln var ledig.
Jag gillar frågetecknet. Det är ett retoriskt felmeddelande. Det bästa är att stänga ned datorn en stund och fundera på vad det är man gjort mot forumet.
En snabb sökning ger vid handen att det finns en instllning för det: allow duplicate topic titles. Så det borde vara enkelt att ändra. Jag tycker ju att det rimliga är att tillåta dubletter.
Jag håller med, men tramsnivån har stigit i tråden så det är inte en kulle jag är beredd att dö på. Dock slänger jag gärna in att på det forum jag själv modererar är det inte ett problem och vi återkommande ämnen hindrar ingenting en från att limma ihop dessa till en tråd.
Men jag ska inte säga åt moderatorerna här vad de tycker funkar bäst. Jag är bara tacksam över deras arbete.