Undersökning: Förbjuda trådar om religion, sex och politik?

Att förbjuda är väl tämligen dramatiskt, men att försöka skapa en mer “off topic” sektion i forumet för sådana trådar borde väl gå att ordna?

Det är inte alls vad jag talar om. Att en sida argumenterar mot en annan är normalt. Jag talar om att det högerkonservativa blocket inte väljer att starta en tråd om att lägga ner ämnen bara för att några andra föreslår att bjuda in imamer.

3 gillningar

Poängen är att argumentet mot en breddning av gäster i podden är i princip “Nej, jag vill inte ha vänstertrams i podden”, medan argumentet för att förbjuda politikdiskussioner är “Nej, jag vill inte ha högertrams i forumet”. Ingen större skillnad, misstänker att anledningen till att du ser högerkonservativa som mer “oskyldiga” är att du själv kommer från den sidan. Vilket är fullt naturligt, det är mycket svårare att se när ens egna sida gör något dumt än när den andra sidan gör det.

Visste inte att RTs medlemmar var kategoriserade i politiska block.

Förslaget om att förbjuda politik handlade väl inte om bara vissa politiska ställningstaganden?

Jag upplever att du är fel ute i dina antaganden.

Absolut! Men nu handlar det om detta forumet är rätt forum för politiska diskussioner.

Jag röstar själv höger men tycker inte att politik - som fristående ämne - hör hemma på RikaTillsammans. Lika lite som det gör i kassan på ICA . IMHO :slight_smile:

Helt klart tycker jag att RT politiserats senaste månaderna. I separata trådar men också i andra trådar som spårat in i politisk pajkastning.

• För de på höger sidan så framstår allt som inte går i linje med dess åsikter som vänsterpropaganda.
  • För de på vänster sidan så framstår allt som inte går i linje med dess åsikter som högerpropaganda.

Ingen övertygar den andre på ett anonymt forum. Det blir bara hetlevrade monologer som leder ingenstans.

Men både de som röstar vänster och höger vill sannolikt förbättra sina ekonomiska förutsättningar. Där finns en gemensam grund för alla att vistas på ett forum om privatekonomi. Vi är ju alla människor typ. Så tänker jag, rätt eller fel? :slight_smile:

5 gillningar

Jag tror du underskattar hur extremt kontraproduktivt det här sättet att benämna fenomenet är.
Vill du att folk röstar SD? Annars bör du inte etikettera åsikter du inte håller med om som SD.
Jämför: “Miljömedveten politik? Vad är det för MP-snack?” kommer inte leda till färre MP-röster.

Var har detta förekommit? Moderatorn måste varit snabb med att radera, jag har nämligen aldrig sett det på RT. Du hittar inte på ett icke-existerande problem?

Det här eviga tjatet om “vita män” låter som något komplex ni svensson-gubbar har. Vad vet du om min härkomst och kön? Varför är det så otroligt viktigt hur mycket pigment jag har under huden? Vem är det egentligen som exkluderar?

2 gillningar

Helt enig, vilket jag själv anfört tidigare när diskussionen handlade om att vi var “vita tillsammans” där jag menade att såväl invandrare som svenskar antagligen har en större gemensam grund i befintligt utbud än vad tex den heterogena gruppen invandrare har i ett imamperspektiv. Vi är alla människors med grundintresse för ekonomi.

Det är mig även likgiltigt om man bannlyser politiska diskussioner så länge man gör det konsekvent. Vilket till @harvest försvar verkar vara något han ställer sig helt bakom och det hedrar honom.

1 gillning

Exakt! :grinning::+1:

Tror det blir svårt att hålla all politik borta då exempelvis försämring av vår förmånliga kapitalbeskattning är ett rött skynke för många på detta forum :man_shrugging:.

1 gillning

Det är därför jag och du kommer så bra överrens här på RT,även om jag röstar med vänster :joy: hand mot vänster. Fast jag skriver med höger och sparkar boll med höger sida med :heart_eyes::joy::+1:. Allt för att jämna ut det :grin::+1:

1 gillning

Och jag precis tvärt om - vänsterhänt och vänster fotad men höger röstad :rofl::+1:

1 gillning

Ja absolut men som jag skrev ovan …

Sen tror jag att ISK frågan löser sig själv med räntehöjningarna … blir mindre fördelaktigt med högre ränta så det kanske inte ens blir någon valfråga :slight_smile:

1 gillning

Jag tycker såhär; forum som tar upp ämnen som folk blir väldigt upprörda/uppspelta över, tenderar att vara rätt så dålig kvalité på (t.ex. Flashback).

Nu är människorna på detta forum betydligt trevligare, allmänbildade så det kanske inte blir ett problem, men det vore skönt att vara fokusera på ekonomi (d.v…s privatekonomi främst).

My 2 cents… :slight_smile:

2 gillningar

Själv fokuserar jag mer på det jag själv direkt kan påverka. Det är att välja billigaste globala indexfonder i mina portföljer och automatisk månadssparande långsiktigt. Så klart väljer jag isk då det är bäst och ger mer tillbaka långsiktigt. Om det skulle komma något bättre kommer jag byta till det bätre alternativet. Det är bara anpassa sig och göra det bästa av situationen just då. Svårare än så är det inte. :+1:. Folk har varit rika på börsen även när det inte hade funnits Isk :grin::+1:. Det finns ingen regering som kommer ge mig pengar gratis. Jag kommer ändå få jobba för min månadslön. :+1:. Eller hur @JFB . Man får inget gratis :+1:

1 gillning

Men menning är att ju närmare valet vi kommer detso värre lär det bli eftersom vallöfterna kommer.

Lätt att det blir trådar som skapas mer i affekt, typ tråd:
Centern vill ha 0% skatt på ISK, hur påverkar det mig?”.

Inom något inlägg lär det komma typ: ”C samarbetar med V så det löftet kan du glömma”. Sen är pajkastning igång.

Båda inläggen är relevanta men samtidigt politisk laddade och på något sätt försöka sätta en gräns blir svårt.

Enklast kanske vore om @janbolmeson stänger forumet i Juni och öppnar det igen efter valet :thinking:.

Tror det blir valfråga då det är en enkel angreppspunkt för vänstern, typ ”Högerns skattelättnad för miljonärer har kostas oss 72 miljarder.”

1 gillning

Jag fick några tusenlappar av regeringen via elräkningen :joy:

1 gillning

Grattis :joy::grin::+1:. Trevligt med paket :+1:

Tack för alla inspel och kommentarer i denna tråden. Framförallt tack för att du lägger tid på att ge feedback så att forumet kan bli bättre.

Jag stänger nu denna tråd eftersom jag och moderatorerna har bestämt att testa en lösning enligt nedan:

Vidare kommentarer kan tas där. :blush:

3 gillningar