Helt klart dax att göra något åt situationen i min mening. Jag tror att ett helt öppet anonymt forum för valfria ämnen blir svårare och svårare att hantera ju större forumet blir, och ju mer skruvad omvärlden blivit.
Även om det är engagerande ämnen (Paludan, Nato, Ukraina mm mm) så blir det rätt mycket att vi alla mest häver av oss av våra åsikter, som dessutom knappast ändras av vad någon anonym på ett forum skriver. Blir typ en kakofoni av monologer med starka åsikter där ingen ändrar sig à la Riksdagen 
Dessutom finns det en myriad forum för de som vill diskutera allt annat än privatekonomi. Däremot finns det otroligt få bra forum för just privatekonomi!
Jag hade uppskattat om det åtminstone fanns ett ställe där inte all världens elände mals om och om igen. Man får ju tillräcklig av det i alla andra media.
Religion och sex har inte mycket med privatekonomi att göra, så det borde vara lätt att lyfta ut, tycker jag. Visst kan etiska, ibland religiösa, frågor ha bäring på investeringar men det upplever jag inte har varit varken vanligt eller problematiskt.
När det gäller politik och privatekonomi så menar jag på att det beror på vilket håll man kommer ifrån. Kommer man från en privatekonomisk vinkel så kan det såklart av nödvändighet leda in i politik. Men en renodlad politiskt fråga menar jag inte hör hemma här. Här får man helt enkelt bedömma hur pass öppen/genuin frågan egentligen är, eller om det är mer av ett politiskt budskap någon vill trycka. Jämför
- Vågar jag ha kvar mitt sparande i ISK trots risken för högre beskattning?
- Röstar du rätt i höst för att skydda ditt ISK sparande?
#1 är ju en öppen fråga om sitt privatsparande medan #2 sannolikt bara leder till pajkastning inom 10 inlägg typ. Klart att #1 också kan leda till pajkastning men då får man moderera det då.
Ett alternativ till reglering är att moderatorer måste godkänna nya trådar före de publiceras. Skulle sannolikt ta bort 99% av all senare moderering (min killgissning) så kanske bättre att lägga krutet på att få in bra trådar från start, och kanske även kunna hänvisa TS till befintliga trådar för att undvika så många duplicerade / parallella trådar.
Till syvende och sist så är det ditt privatägda forum @janbolmeson så det är du som bestämmer. De som inte kan hantera eventuell hårdare ämnesstyrning får väl skapa sitt eget vardagsrum för allehanda åsikter. OreraTillsammans? 
Hur som helst, mina tankar för vad det är värt