Hej, detta är egentligen väldigt off topic känner jag men jag vet att det finns otroligt mycket duktigt folk här så jag tar mina chanser.
Jag sköter bokföringen för en liten brf och vi redovisar enligt K2.
Jag läste en ekonomikurs på högskola för några år sedan men bestämde mig för att youtubea runt lite och bläddra i lite gammal kurslitteratur för att fräscha upp minnet. Men jag blir inte riktigt klok här.
Vi har under föregående år tagit ett lån för att byta tak.
Såvitt jag förstått det hela innebär detta att pengarna hamnar som en tillgång i balansräkningen med en motsvarande skuld hos banken. Sedan när taket byts omvandlas tillgången i form av pengar till tak. Sedan har detta taket en avskrivningstid motsvarande takets livslängd.
Men nu sitter jag och kollar Nabo:s genomgång av årsredovisningar i brf:er och där hävdar dom att om man deklarerar enligt K2 är underhåll en kostnad dvs den hamnar i resultaträkningen. Detta skulle innebära att föreningen går back en ganska stor summa och det lära ta väldigt lång tid innan vi är plus igen pga resultatet släpar från år till år.
Finns det någon här som är kunnig i deklaration i K2, kan detta verkligen stämma?