Vilken drönare ska man köpa?

Jag tänkte köpa en drönare för att leka lite o göra enkla filmer tillsammans med sonen (10år)

Det lutar åt en Dji Mini SE, finns för 3495kr hos Kjell.

Kanske finns någon i detta eminenta forum som kan hjälpa mig att komma fram till om detta är rätt val, finns en hel del billigare “no name” alternativ men jag har svårt att avgöra om de är vettiga alternativ.

Tacksam för input eller kanske bra frågor att ställa sig så man hamnar rätt :blush:

PS. Sidospår, kan man tjäna pengar på sin drönar-hobby?

1 gillning

Köpte en DJI mini 2 till min fru för två år sedan och den används flitigt. Riktigt bra bilder och man får flyga den utan certifikat (eller vad det nu heter).
Nackdelen med den då den väger 249 gram är att den är känslig för starka vindar, den har ingen “follow me” funktion och batteritiden är bara 31 minuter och 3km räckvidd. Men det räcker gott och väl för oss.

Tjäna pengar på flygandet kan man säker, bara att kolla alla på Youtube som lägger upp foto med drönare.

3 gillningar

Verkar finnas en lösning på “follow me” från ett företag som heter Litchi

Litchi-video på YT här

2 gillningar

Ser ut som en sån jag har, men vill minnas att min heter DJI mavic mini. Kanske bytt namn.

Instämmer med föregående talare. Lite vindkänslig, men granska bra bilder om man har ett minneskort i.
3 km räckvidd är dock granska optimistiskt en mig.

2 gillningar

Jo, den är nog en “efterföljare” till mini 1 & 2 fast en lite förenklad version av 2:an, typ, tror jag :slight_smile:

Om man programmerar in en gps-rutt så bör den väl kunna köra längre än 3 km, rent teoretiskt i alla fall. Inte för att jag tror att vi kommer att göra det.

Mitt tips i dessa fall brukar vara:

• Köp en billig / billigaste som uppfyller kraven först (eller bara låna / hyr ett par dagar)

Om det blir ett ökat intresse, då kan man sedan köpa en dyr. En billig kan nämligen visa om intresset är uthållig över tid.

Jag hade sparat mycket pengar i mitt liv om jag hade följt ovan råd. (köpt allt från köksmaskiner från 6000+ kr till en DJI Mavic 2 med tillbehör för 16 tkr som jag sedan sålde vidare med förlust. Dyra flygtimmar…). :flushed:

4 gillningar

Vill tipsa om att kolla upp vad som gäller för den specifika drönaren på Transportstyrelsens hemsida samt Lantmäteriet för spridning av bild/film.

https://dronarsidan.transportstyrelsen.se/guide

2 gillningar

Aha. Trodde du menade räckvidd på signalen mellan telefon och drönare.

1 gillning

Oavsett vikt behöver du registrera dig som operatör hos Transportstyrelsen då den har en kamera. Och ska du publicera dina alster behöver du ansöka om spridningstillstånd från Lantmäteriet.

Räckvidden borde räcka för de flesta då man inte får flyga den utom synhåll om man inte har tillstånd för det heller.

Finns en jäkla massa regler kring drönare nu för tiden och det är viktigt att ha koll på dem.

1 gillning

Är du säker? Har detta ändrats nyligen?
För jag är ganska säker på att man inte behövde några tillstånd om man låg under 250 g när jag kollade.

Att publicera bilder där man ser horisonten är dock inte tillåtet utan tillstånd som jag minns det.

2 gillningar

Nej, man behöver inte registrera den om den väger under 250g. Står även på sidan som han länkade till.

2 gillningar

Vem ska registrera sig?

Om du som privatperson eller organisation ansvarar för en drönare eller modellflygplan, måste du registrera dig som operatör om drönaren eller modellflygplanet som du flyger utomhus

• väger minst 250 gram, eller
  • kan överföra över 80 joule kinetisk energi vid en kollision mot en människa, eller
  • är utrustad med kamera, ljudupptagning eller annan sensor, eller
  • tillhör flygning i kategori specifik.

Du behöver registrera dig som operatör om den har en kamera, precis som jag skrev.

3 gillningar

Som många här inne skriver så finns det mycket regler kring drönare nu för tiden. Hur man får flyga och inom vilka kategorier, hur långt från människor man behöver vara osv. Kan rekommendera att ta körkort för drönare kategori A1/A3 till A2 för att veta vad man får och inte får göra med drönare. Utbildningsmaterialet finns på transportstyrelsens hemsida och provet kostar någon hundralapp.

2 gillningar

Vi köpte en DJI Spark för några år sedan (motsvarar väl dagens mini-modeller verkar det som). Follow me har jag ingen nytta av även om jag testat det men return to home ser jag som en säkerhetsfunktion om man tappar kontrollen över drönaren. Kameran filmar riktigt bra (halvHD på den tiden) och drönaren är väldigt lätt att köra. Enda nackdelen jag noterat är att batteritiden är ganska kort plus att den är lite vindkänslig. Att registrera drönaren och ta körkort var väldigt enkelt och inte speciellt dyrt.
Det luriga med att flyga dessa som privatperson är att det inte går att försäkra sig mot oförutsedda händelser på något vettigt sätt. Skulle man orsaka en svår olycka för man stå för notan helt själv. Och därför skulle jag vara väldigt försiktig med att sätta en drönare i händerna på ett barn. Möjligen om man är ute på en äng mitt ute i skogen lång bort från närmaste väg och bebyggelse…

2 gillningar

Fungerar inte exempelvis Svedeas drönarförsäkring?

1 gillning

Det är möjligt men när jag kollade för ett par år sedan tyckte jag det var hopplöst dyrt för det behov jag hade som privatperson och verkade mer anpassat för kommersiella ändamål. Och tänker man worst case utan försäkring kan man ju bara fundera ut vad ersättningsanspråken skulle landa i…

1 gillning

Jag har ringt till Länsförsäkringar.
Han som skulle ge ett definitivt svar på vad som eventuellt ingår i en hemförsäkring vid skador orsakade av drönare hade gått för dagen, men jag fick hans direktnummer så förhoppningsvis får vi tydliga besked imorgon :slightly_smiling_face:

Jag köpte en Dji mini se idag :grinning:
Med “Fly More” paket, ingår tre batterier, väska mm.

Den är på laddning så det blir provflygning imorgon :blush:

Ett annat “problem” som dykt upp är att vi bor i ytterkanten av ett flygtillståndsområde pga flygplats.

Det verkar som att Dji använder gps-positionen och automatiskt blockerar flygning i förbudsområdet närmast flygplatsen. Lite oklart vad som gäller i det område jag befinner mig i.

Vi får se om den tillåter mig att flyga i denna zonen, eller om jag måste flytta mig typ 50 meter för att komma utanför?!

2 gillningar

Vår nyinköpta drönare var defekt direkt ur kartongen :cry:

Den visar felkod för både bildsensorn i kameran och höjdsensorn undertill.

Så jag skapade ett supportärende hos dji och fick ett antal steg att göra som skulle kalibrera en del system men det hjälpte inte…

Imorgon får vi se om Kjell & CO hanterar reklamationen på ett bra sätt. Jag har goda erfarenheter av dem så jag är hoppfull :pray:

Hur gick det för dig sen? Fick du en fungerande? Gick det att flyga nära flygplatsområdet? Frågade då jag bor 7km från en flygplats och det borde vara ok att flyga här men har inte testat eftersom jag inte köpt en drönare än.