Litar du på en förbeställd Uber till Arlanda kl 04:00 på morgonen?

Skulle ni kunna tänka er att välja en Uber istället för vanlig taxi från Stockholm till Arlanda kl. 4 en tidig lördagsmorgon? Någon som kanske brukar göra det?

Har hört om bilar som inte dykt upp och man vill ju inte missa planet. Är Uber pålitliga när det gäller att faktiskt dyka upp, inte avboka resan etc?

1 gillning

Har förbokat två gånger med Uber utan problem åtminstone, däremot resonerade vi som dig och bokade den tidigare så att vi förhoppningsvis skulle hinna ta en vanlig taxi om den inte dök upp. Såhär i efterhand hade jag nog betalat den där hundringen extra för att få sova längre dock :slight_smile:.

6 gillningar

Jag har förbokat en Uber för just detta, vid typ samma klockslag. Funkade bra. Fick en notis om att jag fått en ny förare för bokningen men det gjorde ju inte mig något. Jag hade kunnat tänka mig göra det igen.

2 gillningar

Hur mycket sparar du på att inte ta en “vanlig” taxi?
Alltså; Hur mycket kostar det att slippa oroa sig över saken?

5 gillningar

Nej, lycka till med ev reklamationer

2 gillningar

Jag brukar tyvärr förboka så att jag har tid att ordna en till om det behövs. Uber garanterar inte något, men det gör å andra sidan inte vanliga taxibolag heller. Det har jag tyvärr upplevt den hårda vägen.

Det här är en sådan risk som är asymmetriskt fel. Dvs. förlusten (missat flyg) är så pass mycket större än den potentiella lilla vinsten att det är bättre med olägenheten. Hellre vara på flygplatsen en timme tidigare än 15 minuter för sent typ.

Men det är jag - sedan har jag kompisar som ringer och bokar 10 minuter innan de ska åka. :scream: (och, deras liv verkar fungera också till min stora förvåning :rofl:)

9 gillningar

Jag skulle mutat en vän att köra mig. :blush:

6 gillningar

Det mest extrema exemplet av ovan är att jag faktiskt har beställt två taxibilar och tvingat den andra taxibilen köra efter oss, så att vi skulle kunna byta om den befintliga taxin gick sönder… :rofl:

Kanske ska tilläggas att det här var när vi åkte till flygplatsen i Kigali i Rwanda från en liten by i Uganda där bilar tenderar att gå sönder och merkostnaden var 100 USD. Kostnaden för att missa flyget från Kigali till CPH hade varit i storleksklassen 15.000 - 20.000 kr…

19 gillningar

Även hen kan försova sig - fast man kan komma överens om att man ringer varandra en halvtimme innan … bara för att kolla att hen är på G.

1 gillning

Har du inte också bokat två barnvakter och betalat backuppen för att vara beredd att ställa upp om den ordinarie backade ur. :slight_smile:

2 gillningar

Såklart, gör det även till vardags när jag behöver skjuts. :heart:

2 gillningar

Yes, that’s me. :rofl:

3 gillningar

Har förbokat taxi till Arlanda kl04 en gång med Uber och kommer aldrig göra det igen.

Fick 3 chaffisar som tackade ja till bokningen men alla 3 ställde in, så tiden gick… när den 4e tackade ja till bokningen blev tiden för snäv när han också ville avboka då börjar han ringa och skriva till mig att jag måste avboka åt honom (för annars kostar det honom pengar).

Jag skriver på chatten ‘kom hit för helv mitt flyg går om 1,5h!!’ får bara tillbaka “sorry man, du måste avboka mig, jag kommer inte hämta dig”.

Avbokade då ubern för att panikringa taxi-sthlm (som kom inom 10min - phew!)

Uber hade då debiterat mig 300kr i late-cancellation-fee för jag avbokade den otrevliga chaffisen som vägrade avboka sig själv. Fick såklart tillbaka dessa pengar men ingen ursäkt eller kompensation.

2 gillningar

Jag hade bokat hotell på Arlanda och åkt dit i lugn och ro kvällen innan. Skulle absolut inte åkt Uber, någonsin.

6 gillningar

Jag förbokade uber en vecka innan till klockan 04.20 när jag reste i Februari.
Var inga problem alls och gick hur bra som helst :slight_smile: !

1 gillning

Jag bokade taxi med en liknande tjänst. Allt såg fint ut när jag gick och lade mig. När jag klev upp runt kl 4 hade taxichauffören ställt in. Jag gick ut på gatan med min resväska i panik och av ett mirakel körde en ledig taxi förbi. Jag vinkade in henne och kom till flygplatsen i tid.

Stark avrådan.

6 gillningar

låt oss säga att 90% är nöjda och så bokar du en Uber och ingen kommer, du missar flyget. antar att det ändå är värt det att spara 100 kr när du förlorade 5000 på ditt flyg…

1 gillning

Prövat två gånger. Båda gångerna har det blivit strul. Både förare som avbokar och en som inte kom alls. Gör aldrig om det igen. Avråder starkt. Använd taxi Stockholms motsvarande tjänst el dyl istället är mitt råd.

2 gillningar

Jag använder Uber ibland för kortresor men just Uber till Arlanda tidig morgon har aldrig fungerat för mig, ingen tackar ja till körningen. Det är inte heller orimligt att det blir så med tanke på priserna. Förstår verkligen inte hur de kan gå runt.

1 gillning

Tar en om c:a 2 timmar, I’ll let you know how it goes.

1 gillning