Jag reser mycket inom Europa med mellanlandningar i Amsterdam eller Paris. 50% av tider fastnar mina bagage på mellanlandnings flygplats och får dem levererade på mitt hotell 2-3 dagar senare. Under tiden behöver jag ofta köpa lite kläder. Förra gången ersatte Air France mig 7400 SEK för kostnader totalt (främst kläder kostnader).
Här är vad lagen säger: “In case of baggage delay, the air carrier is liable for damage unless it took all reasonable measures to avoid the damage or it was impossible to take such measures. The liability for baggage delay is limited to 1,288 SDRs (approximately SEK 17,682 SEK).”
Jag blev nyfiken, vad är det högsta ni fick som ersättning på grund av försenat bagage från ett flygbolag (inte kreditkort eller hemförsäkring)?
Jag fick ett par hundra kronor ersatt för absolut nödvändigt innehåll i necessär (motsvarande 100 procent av min kostnader) och ett par hundra för absolut nödvändiga kompletterande klädköp (motsvarande 50 procent av mina kostnader) när mitt bagage försenades vid mellanlandning.
Förstod det som att flygbolaget hade som villkor att de endast ersätter om man själv begränsar sina utgifter och det var därför inte läge att shoppa loss på sådana plagg jag annars skulle köpa med avseende på hållbarhet och kvalitet.
Resterande 50 procent för kläder ersattes av arbetsplatsens försäkring, som hade som villkor att man skulle söka ersättning av flygbolaget först.
Inom Europa checkar jag oftast inte in något bagage om resan är upp till 4 dagar för att minimera risken. Har dessutom endast fått försenat bagage på vägen hem och då kan man väl inte köpa något? Är ju hemma och har andra kläder …
Svar: Noll kronor som mest har jag fått ut
Har för dålig koll på reglerna kring när man får köpa nytt, för hur mycket och hur man ska begära tillbaka pengarna. Samt har jag oftast inte tid att gå ut o shoppa kläder då jag har annat inplanerat, därav resan.
Några tips på hur man ska tänka kring reglerna och gäller samma regler för alla flygbolag inom EU?
Vet att det är olika regler för kreditkort.
Nej, det stod uttryckligen på deras webbplats som villkor när man ansökte om ersättning att kläder endast ersätts till 50 procent. Så jag ansökte inte om ersättning för mer – med vetskap om att arbetsgivarens försäkring täckte resterande.
Men tror du att man kan handla fritt, även sådant som är ”på gränsen” till icke nödvändigt för uppehället i väntan på bagaget? I mitt fall hade de lokaliserat mitt bagage, planerat leverans till hotellet och bagaget kom till mig 26 timmar efter ankomst till resmålet. Rent praktiskt hade jag inte heller hemskt mycket tid för shopping på tjänsteresan. Handlade det jag handlade vid 21.30 på kvällsöppen galleria.
Hur är det? Vid sånna här tillfällen går det bara att begära ersättning från ett ställe? Eller är det tillåtet at begära ersättning för samma kläder från flygbolaget och kortbolaget och tjäna på det hela?
Jag har redan skickat 2 kvitto från Levis NK och Åhléns, total 7400 SEK i april 2023. I detta fall fick jag återbetalning (hela summan) från Air France. De levererade min bagage 2 dagar efter att jad hade landat, om jag minns rätt.
Inte säkert alls, Montreal convention säger ingenting om det. Men en gång tappade flygbolaget vår barn barnstol. Vi kunde inte köra hem med vår bil så tog vi taxi hem. De betalade tillbaka taxiresan efter att jag pushade dem, men de sa nej först.
Du kan begära ersättning från flera ställe. Förra gången det hände til mig skickade jag kvitto från 3 olika ställe: Levis, NK och Åhléns.
Jag tror inte att kortbolaget kommer tekniskt att kunna kolla om du redan fått återbetalning för dina kläder från flygbolaget.
Men kortbolaget och hemförsäkringar ersätter bara om baggage tappade till resmålet, inte på hemresan. Flygbolaget ersätter för bagageförsening även på väg hem.
Inte svar på din fråga, men:
1: lär dig packa i kabinbagage. Jag brukar åka till både USA och Kina utan att checka in. Och då jobbar jag i kostym…
2. vad åker du med för bolag om då lyckas med att bli av med bagaget 50% (!) av gångerna?
Är ju inte flygbolagens personal som brukar “tappa bort” bagage. Oftast annan markpersonal.
Är det tight mellan flighterna kommer inte bagaget med och sen riskerar den att försvinna i ett svart hål på flygplatsen
Visst, men ändå märkligt eftersom jag själv passerat både Shiphol och CdG tresiffrigt antal gånger utan strul. Även om de båda kommer nära helvetet på jorden.
Jag har ofta mest av mina viktiga kläder i kabinbagage. Men flygbolag tappar ofta mina checked baggage, så jag använder ofta denna möjlighet för att köpa nya kläder.
Ofta är det AF/KLM. Jag köper biljetter med 45-50 min mellanlandningar i AMS eller CDG, som är hela tiden ok för oss för att få vårt nästa flyg, men inte våra incheckad baggage.
Ja, så kan man ju göra, boka tajta anslutningar och hoppas att det strular så man får shoppa lite.
Själv orkar jag inte med sånt. Det som inte får plats i kabinbagage stannar hemma.