Hej! Ni som har flygit till Amsterdams flygplats Schiphol och bytt till ett annat plan, hur lång tid behöver man för transit tid? Räcker 80 min?
Ska vidare till centralamerika därifrån. Åker med samma flygbolag hela vägen. Vore skönt minimera väntan, men ändå inte riskera allt för mycket. Finns dock ett tidigare plan från Sverige, men innebär då nästan 5 h på flygplatsen.
Hur hade ni gjort?
Jag hade lätt väntat fem timmar i Amsterdam på de premisserna. Jag förmodar att du stannar mer än en weekend och vad är då några timmar extra?
80 min ”ska” räcka. Tror reken är 1 h för flyg utanför Schengen (extra passkontroll). 2 h hade nog varit bättre rek i min mening för det kan köra ihop sig där även under normala omständigheter.
I gamla världen före pandemin så hade jag nog gamblat på det om det var med premiumflygbolag och tjänsteresa som inte var helt kritisk.
Om det är privat resa eller viktig tjänsteresa, idag med fortfarande rätt mycket brister på flygplatser (personal), premiumbolag som inte riktigt lever upp till det och med rätt mycket förseningar i min mening … då hade jag tagit det tidigare anslutningsflyget och haft en skön lunch/fika/middag på flygplatsen trots priserna om nu allt är i tid.
Sen är ju Shipol, Shipol, mht dimma/kass väder och i min mening rätt ofta borttappade bagage (dock inte så illa som Charles de Gaulle eller Heathrow), så även på den punkten talar det ändå för att ta en längre layover.
När går nästa flyg till centralamerika, dvs hur försenad blir du om det skulle skita sig? Men om det inte handlar om superlång tid och det inte är superviktigt att komma fram i tid (typ möte strax efter ankomst) så hade jag nog tagit det korta bytet. 5h på Schiphol låter inte superkul…
Hej! Tack för svar allihopa. Nästa flyg går dagen efter, så tyvärr får man vänta länge. Är en privat semesterresa i 7 dagar. Så kanske inte värt riskera att missa den, som ni säger, finns mycket som kan gå fel som gör man missar den, vilket gör man får hänga ett dygn i Amsterdam.
80 minuter är lugnt.
Jag byter ofta i Amsterdam när jag reser till USA och då har jag ibland endast 50 min.
Flaskhalsen är ju passkontrollen men där finns det en prioriterad kö för flighter som har nära till avgång, vilka flighter det gäller står på en monitor längst fram vid kontrollen där det även står hjälpsam personal.
Jag hade valt 80 minuter.
- Reser med KLM från Arlanda
Jag håller med. Schiphol funkar bra (reste igenom där senast för ngn månad sedan). Skulle absolut satsat på 80-minutersalternativet om det varit jag.
Mvh
F
Är du ensam eller har du exempelvis små barn med dig?
Efter du ska igenom passkontroll etc så kan det bli lite tajt vid försening om ni ska dra med barnvagnar dylikt.
Är du ensam är 80 min absolut inga problem.
Åker med en vuxen, med KLM hela vägen. Så Amsterdam har en fast track för anslutade flighter? Sen när man läser om dimma och annat strul, samt som ni säger personal problem och dylikt efter pandemin så blir man orolig och det kanke är skönt ha extra tid?
Ja för anslutande flyg där det börjar bli ont om tid, tror att det gäller flighter med mindre än 45 min kvar till avgång.
Du går bara fram och visar ditt boardingkort och sedan hjälper personal dig förbi merparten av eventuell kö.
Ibland är självscanningen öppen så då går det oftast ännu snabbare att passera passkontrollen.
Det är väl snarare Arlanda, eller vilken svensk flygplats som du nu startar ifrån, som är den mest kritiska punkten enligt min erfarenhet.
KLM och Air France samarbetar ju från Terminal 2 på Arlanda och har vanligtvis (?) hög punktlighet.
Dock brukar jag försöka se till att jag sitter långt fram i planet från Sverige så jag inte sumpar 10 värdefulla minuter på att ta mig av……
På hemvägen sedan så håller jag alltid vänster vid passkontrollen så jag kommer till självscanningen och rinner igenom på mindre än 1 minut.
Jag gör precis samma resa i detta nu. KLM tar hand om bagaget, ingen uthämtning + incheckning. Man passerar en smidig passkontroll för att ta sig mellan de olika delarna av terminalen. Med lite fart tar man sig lätt från hörn till hörn på 20 minuter, exklusive passkontroll. För mig tog passkontrollen 5-10 minuter, men det kan ju variera. Om du köper resan direkt av KLM så ansvarar flygbolaget för ombokning till nästa anslutning om ankommande plan är försenat.
Eftersom du har en bokning med samma flygbolag “hela vägen” så anser KLM själva att tiden räcker, annars skulle dom ju inte sälja en biljett till dig…
Det hade varit en annan sak om du bokat en biljett själv med SAS till Amsterdam, och sen en egen med KLM till säg USA.
Åker ni business? I så fall brukar det gå lite fortare. Där är också ett alternativ att ta det tidigare fighten och hoppa in på KLMs business lounge, då går 5 timmar väldigt fort.
Jag skulle inte rekommendera strategin att ta “nästa plan” då det kan blir dyrt om ni missar planet, det kanske är ont om platser och ni kan få betala en dyr ombokningsvgift
Det kan man ju tänka.
Men jag har flera gånger bokats med layover i Frankfurt, Shiphol och t o m Newark som varit 30-40 minuter. Det är jäkligt tajt och funkar bara en solig dag om allt går som på räls.
Är det ens möjligt att byta flyg i Newark på 30-40 min?
Inte om man kommer från Europa och ska passera immigration…
80 min är mer än tillräckligt om allt går som det ska. Jag har flugit genom Schipol många gånger och aldrig haft några problem, har även klarat 30 minuter när flyg 1 var försenat. Min incheckad väska kom fram också. Är det KLM hela vägen och flyg 1 är försenad brukar dem vänta på dig på flyg 2 (ibland).
Sen beror på prisskillnad såklart, hade den andra med 5 timmar mellanlanding varit MYCKET billigare hade jag tagit den istället. Jag älskar dock flygplatser och Schiphol är det ett rätt trevligt ställe att spendera tid på.
På riktigt?
Hajade också till på denna. För mig är det ungefär som att säga ”jag gillar att tillbringa hela dagen på Leos Lekland”, eller ”jag älskar att göra koloskopi”…
Ja, på riktigt! Och jag flyger minst varannan vecka någonstans inom Europa (ibland oftare och ibland utanför Europa också), men tröttnar aldrig.
Hahah, njaa.
Att vara på en flygplats är något jag alltid kopplar med någon positiv upplevelse, antingen är jag på väg till en spännande resa (semester) eller jobb (jobb som jag älskar och som tar mig till fantastiska platser där jag möter fantastiska människor). Eller så är jag där för att åka hem, vilket är också härligt och positiv.
Sen är jag mycket produktivt när jag sitter och jobbar på allmänna platser (kafeer, restauranger, osv) så jag får mycket mer gjort på någon Lounge eller cafe än på kontoret. När jag inte jobbar så gillar jag att läsa böcker på samma platser så jag njuter verkligen av det när jag väntar på flyget. Kaffe och fika är också min favoritgrej så att sitta och testa exotiska bakelse är riktigt roligt samtidigt som jag jobbar eller läser.
Och sen jag vet inte, det är kanske lite filosofiskt, men när jag är ute och reser blir jag påmind om att en gång i tiden trodde jag inte att allt det här skulle vara möjligt för mig (växte upp fattig), så varje gång jag står framför flygtavlan i Kastrup och kollar vart jag ska och inser att det är ställe som typ Paris, London, Amman, Tel Aviv, Trondheim, fylls jag av en djup känsla av tacksamhet.