Inställd flygrutt lufthansa

Hej igen, tack för alla svar om flygbyte i Amsterdam.
Drabbades av att Lufthansa tog bort en flygrutt arlanda-frankfurt-panama. Så fick omboka till ett annat bolag.
Min fråga, hur vanligt är det att flygbolagen lägger ner rutter och återbetalar pengarna bara, ingen chans till ombokninh. Aldrig vart med om det förrut. Att flyg med kortvarsel blivit insllt pga sjukdom eller dylikt har man hört. Men att hela rutten togs bort? Kanske vanligare än vad man tror i dessa tider.
Någon annan som vart med om det? Lite synd bara köpa en mkt dyrare biljett i sista minuten🤣

2 gillningar

Jag tycker att de borde ha bokat om er till ett annat bolag. Jag har inte kollat men United borde flyga till Panama.

Att en rutt läggs ner med kort varsel måste vara ganska ovanligt.

Jag tror inte att det här går att säga. Sannolikt är det betydligt vanligare för ”udda” rutter än för ”rutter i allmänhet”.

Dom sa dom bara kollade lufthansans rutter, och sa dom inte fann nån annan lämpligt flyg, utan ville ge oss pengarna tillbaka. Mycket märkligt. Men lufthansa har väl haft en del bekymmer med strejker osv?
Antar att nån form av ersättning bara är att glömma?

Om planet hade blivit inställt hade deras förstahandsalternativ varit att boka om er, eventuellt till ett bolag inom samma allians (t.ex United). Vet inte varför de inte gjorde det.

De får erbjuda pengarna tillbaka och blir nog väldigt glada om du accepterar det. Du har dock rätt till ombokning och kan kräva det. Flygresor - Your Europe Vid ombokning kommer de säkert föreslå ett flyg inom samma allians, men du kan kräva ett annat flygbolag också om det inte finns något inom alliansen som passar. Tyvärr kan man ibland behöva själv veta vad man har rätt till här.

Ställde man dessutom in kortare än 14 dagar till avresan (du nämner ju kort varsel) har du därutöver rätt till kompensation. Givet flygsträckan borde du få 600 euro per passagerare (eller 300 euro ifall ombokningen innebär tillräckligt liten försening). Detta är alltså utöver kostnadsfri ombokning.

Har du accepterat avbokning kan det vara för sent att komma efteråt och be om ombokning.

Man lägger inte ner en rutt “i sista minuten” om det inte är externa omständigheter (Covid, Krig osv)
Det du menar är att LH har lagt ner Frankfurt-Panama?

Nu tror jag inte LH flyger till Panama, det verkar ologiskt då det finns många amerikanska bolag som flyger dit.

Här är det väl mer troligt att United eller liknande tvingats ställa in just DEN flighten och du drabbades.

Eftersom du inte påbörjat resan så är det ju inte lika akut att boka om dig, då är det enklare att återbetala beloppet så får du själv boka en. Alternativet hade ju kanske varit att dom bokat om dig till dagen efter, men de kan ju inte utgå att det fungerar för dig, inte heller kan dom ringa alla kunder när det blir förändringar för att kolla vad som passar dig bäst.

Det är en helt annan sak om du står på flygplatsen i Frankfurt och hux flux ställs panama flighten in.

Hmm vad konstigt. Planet vart inställt med 5 v till avresa, så ersättning får vi nog inte, vilket gjorde det ännu surare.
Så det var därför dom var så snabba med att säga att ombokning går inte, ni får tillbaka era pengar?
Tyvärr hade våra biljetter bokats via flygcity, vilket kanske krånglar till det, även om vad jag fattat så kan man trots bokning via byrå så kan man kräva tex pengar direkt av flygbolaget.

Men så ni menar att jag skulle kunna kräva av lufthansa att dom står för mellanskillnaden för oss på våra nya biljetter då vi fick omboka till mycket dyrare?
Är det någon som gjort den fighten? Vi fick köpa nya biljetter direkt då vi har en aktivitet bokad i Panama och kunde inte riskera bli utan flygbiljetter ett visst datum.

Kollade på lufthansas sida, Panama flygs det till, men inte direktflyg från Frankfurt direkt. Så den rutten verkar inte valbar, iaf inte våra datum. Men omvägar med ett extra stopp finns, då via USA.

Ja. Jag har privat bokat nytt flyg och skickat in det som claim på flygbolagets hemsida efteråt utan konstigheter. Oftast kan ju dock flygbolaget sköta ombokningen åt dig.

Att det krävs en ny mellanlandning eller liknade är inga problem i sig. Bara var lite observant på visumkrav och sådant om du ska passera USA.

Men som sagt, har du gått med på avbokning kan det vara försent. Detta har jag rätt begränsad erfarenhet av. Men du har ju inget att förlora på att försöka iaf. Säger de nej kan du ju dra det en vända till ARN också, kostar ju inget.

Då skulle de direkt ha ombokat er till ett annat flyg, helt utan kostnader för er.

Hur menar du @Erik71? Att dom skulle ombokat oss direkt, men när dom sa dom inte kunde det och istället ville ge oss pengarna tillbaka så gjorde dom fel? trots att man kan boka resa till vår destination på deras hemsida?

Där ser man @sign ! Så du har varit i samma sits och fått igenom det? Jag kräver ingen kompensation, utan bara att inte behöva åka med en dyrare biljett.
Speciellt när flygbolaget inte ville boka en ny biljett åt oss utan bara få ersättning för den nya biljetten.

Vad skrev du i din ansökan om det? Något tips?

Jag är inte någon expert men kan absolut inte se någon anledning till att inte omboka er. Har aldrig hört talas om att någon bara blir avbokad pga. inställt flyg.

Om rutten är nedlagd, som du först skrev, är det kanske annorlunda men så verkar det inte vara.

Det var ett bra tag sedan, men som jag minns det laddade jag bara upp kvitto någon sån här sida: | SAS Antar Lufthansa har något liknade.

Men jag hade rekommenderat att ta det med kundtjänst först. Läs på vad EU-förordningen ger dig för rättigheter. Du har som sagt rätt till ombokning så det ska inte krävas någon avancerad anmälan, men det kan vara klart försvårande om du redan råkat acceptera avbokning.

Utgick från att du inte hade direktflyg nu heller även om du skrev så i din post. Vilket datum skulle du åka?

Jag hade aldrig accepterat pengarna tillbaka med kort varsel till avresa. Blir bara dyrare biljetter.

LH kan garanterat boka in er på en annan rutt om de nu stoppat Frankfurt-Panama. Det är deras jobb.

Under pandemin satt vi fast utomlands. Skulle flugit Austrian men de hade stoppat så gott som allt. Fick nya biljetter av Lufthansa med lite annan hemresedag vilket ju var ok i en exceptionell situation.

Kunde de fixa det under pandemin så kan de fixa det nu tänker jag :slight_smile:

Ska åka den 23/5, hem 30/5. Visste inte jag kunde neka att få pengarna tillbaka utan kräva fixar ett annat flyg omså med konkurrerande flygbolag.
Skickade in ansöka via deras hemsida, om ersättning pga inställt flyg. Men kunde ej finna vart man kan kunde skriva mer i detalj. Så jag antar jag får ringa dom och ta den fighten.

Flyget var mellan arlanda-frankfurt-panama. Likadant hem, Nya biljetten som är 6000 kr dyrare är mellan arlanda-amsterdam-panama. Typ samma flygtider.