Ersättning från flygbolag för extrakostnader i samband med ombokning

Hej jag bokade 2 flygbiljetter fram och tillbaka till asien .
När jag åkte va det inget strul alls men när jag ska åka tillbaka till sverige blev det .

Till frågan. När jag beställde biljetterna fick jag exakta datum .
Jag hade 2 veckor kvar att åka hem helt plötsligt sa flygbolagen att flyget hem måste ändras och jag sa okej .

Jag åkte till flygplatsen för o checka in mig sa dom att jag behövde visum för mellan landingen i indien . Jag kunde inte boka visum för det tar 3 dagar för att få visum .

Jag missa ta flyget och va tvungen att köpa 2 nya biljetter 5 dagar senare för 20000 kr .

Detta info fick jag inte alls av flygbolaget.

Jag undrar finns det nått man kan göra föratt få ersättning .

1 gillning

Oj det låter riktigt tråkigt men den blir nog svår att få ersättning för. De har helt säkert en klausul i villkoren som säger att det är ditt ansvar att hålla reda på visum osv som skulle förhindra dig från att flyga.

Du kan prova att använda en mellanhand som tar ca 30% av ersättningen för kräva ersättning (och som kan hota flybolaget med stämning). Men jag tvivlar på att de skulle ta risken att stämma när de inte har “rätten” på sin sida.

Måste man verkligen ha visa för en mellanlandning i Indien?

Du behöver inte visum till Indien om du mellanlandar i Indien utan att lämna flygplatsen, under vissa villkor:

• Transiteringstid: Din mellanlandning får inte vara längre än 24 timmar.
  • Stanna i transitzonen: Du måste stanna i flygplatsens transitzon hela tiden. Du får inte lämna flygplatsområdet.
  • Flygbolag: Du måste flyga med samma flygbolag eller med flygbolag inom samma allians både till och från Indien.
  • Nationellt: Visumreglerna kan variera beroende på ditt medborgarskap. Kontrollera med Indiens ambassad eller konsulat i ditt land för att bekräfta om du är undantagen från visumkravet. " ( Källa: Gemini )

Kanske du föll på några av villkoren för visafri transitering.

1 gillning

När jag bokade så va mellan landningen inom 24 timmar till nästa flyg .

Grejen är dom ändrade mitt flyg tid till en dag innan så det blev 36h transit i indien .
Dom borde jo informera detta till mig tycket jag

Korslänkning till tråden:

Där det rekommenderas att ta kontakt med: