Hur agera vid missnöje med skidresa

Vår dotter och tre kompisar har precis varit på skidresa i Alperna. De har köpt en paketresa via en researrangör. Flyg boende och liftkort i paket. Kostnad 16000:- per person.

När de kommer ner till lägenheten ser de att balkongdörren är sönder och inte går att stänga. Den går att låsa men hänger utanför ramen så en glipa på ett par centimeter skapar drag så de har 17-18 grader i lägenheten och sover i hoodies.

De meddelar detta första kvällen. De får extra täcken av arrangören men inga mer åtgärder trots att de inte är nöjda. De upplevde det som kallt i 4 av 6 dagar. Sista dagarna är det soligt och blir då varmare.

Researrangören kompenserar dem med gratis städning vilket motsvarar ca 250:- per person och stänger ärendet.

Är detta verkligen en rimlig kompensation för detta? Hur kan man agera om man inte är nöjd? Eller det är bara att lägga ner ärendet och inse att det är denna nivån man får acceptera.

1 gillning

Det låter verkligen frustrerande, särskilt när man betalar så mycket för en resa och förväntar sig att allt ska funka. Att behöva sova i hoodies och ha drag i flera dagar är ju långt ifrån vad man räknar med när man bokar boende i Alperna. Och 250 kronor i kompensation per person känns rätt snålt med tanke på att problemet påverkade nästan hela vistelsen.

Om ni känner att det här inte är en rimlig ersättning kan det vara värt att höra av sig till researrangören igen och tydligt men trevligt förklara hur situationen påverkade resan och varför ni tycker att kompensationen är för låg. Man kan också nämna att fungerande boende är en självklar del av en paketresa och att felet faktiskt inte blev åtgärdat under större delen av veckan. Enligt paketreselagen har man rätt att få det man betalat för, och om något är fel och inte fixas inom rimlig tid kan man ha rätt till prisavdrag eller ersättning. Om researrangören fortfarande inte vill ge något mer kan ni anmäla ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), som prövar sådana här fall och kan ge en rekommendation som många företag brukar följa.

Om inget annat funkar kan det också vara värt att skriva en saklig recension om upplevelsen. Ibland gör det att företag blir mer villiga att hitta en bättre lösning. Jag tycker absolut att det är värt att försöka en gång till, ofta får man mer genom att vara tydlig och envis. Hoppas det löser sig!

Gå till domstol: EU:s småmålsförfarande och betalningsföreläggande - Your Europe

Försök komma överens med arrangören om en mer rättvis kompensation och hota annars med stämning (se länk ovan). Då måste de dock sätta sig in i lite utländsk konsumenträtt, men det där låter ju som att det kan strida mot allmänna konsumenträttsliga och vanliga avtalsrättsliga principer som säkert kommer till uttrycket i landets lagstiftning.

Eller var det en svensk arrangör?

Har de betalat? Annars håll på fakturan / kreditkortet.

Du får nog köra amerika stil, skaffa advokat. :rage:

Detta är faktiskt en av anledningarna till att jag gärna betalar med mitt kreditkort även fast jag har likvida medel på kontot; jag är rätt säker på att man kan reklamera produkter och tjänster även till kreditgivaren, så länge det handlar om konsumentkredit. Det är mycket lättare att vägra betala en faktura till Klarna än att lyckas få sina pengar av en motpart som gjort fel.

3 gillningar

Så trist att få bekymmer på skidresa!

Utifrån lång erfarenhet från resebranschen skulle jag tipsa om följande:

Vänd er skriftligen, per melj, till företaget som sålde paketresan, och använd rubriken “reklamation”.

Beskriv vad ni köpt och beskriv felet, dvs den trasiga balkongdörren, och vad felet gav för konsekvenser, t ex låg temperatur, dålig sömn, ökad risk för inbrott, känsla av osäkerhet, osv.
Ange noggrant tidpunkt för när och till vem felet meddelandes på plats och vilken responsen och åtgärd som gavs på plats.

Skriv att ni önskar skälig kompensation (den formuleringen är ofta mer gynnsam än att yrka på nåt specifikt belopp) och information om vart ni vänder er om ni inte skulle komma överens.

Hoppas det går bra!

9 gillningar

Bokade en kraftigt prisnedsatt paketresa 2017 där ordet lyxhotell användes i hotellbeskrivningen. I själva verket var det i praktiken kanske 2 stjärnor. Efter klagomål ville resebolaget ge 1000 kr i kompensation men efter att jag klargjort att jag avsåg att skicka in en stämningsansökan till min lokala tingsrätt och begära hela beloppet tillbaka så gick de efter några dagar med på att betala tillbaka 50 %, vilket jag/vi blev nöjda med.

Förutsatt att det rör sig om en paketresa och det är ett svenskt företag/utländskt företag som riktar verksamheten mot Sverige (och man därmed har möjlighet att stämma i Sverige) hade jag begärt ett visst belopp och klargjort att jag avser att ta saken till min lokala tingsrätt (t.ex. Ångermanlands tingsrätt) om de inte betalar. Kanske betalar de inget mer men då får man stämma. Väl i tingsrätten kommer domaren att propsa på att parterna ska träffa förlikning och medla. Jag skulle tippa på att 20 %, kanske på sin höjd 25 % är vad man maximalt skulle kunna få i ersättning. Så om man skulle stämma borde man kanske begära en tredjedel av priset tillbaka, så att man kan sätta ned kravet lite vid en förlikning.