Hej hopp allihopa! Följt forumet länge (och med stor behållning) men inte tagit tag i att skaffa konto förrän idag - lite slött men nu är det gjort i alla fall.
Råkade ut för ett inställt flyg hem från Barcelona i veckan. Blev (automatiskt) ombokad till ett annat plan hem ca ett dygn senare. Hur gör jag för att ”mjölka” den uppkomna situationen på bästa sätt?
Jag, min fru och 2 barn.
SMS ca 8 timmar innan avgång med besked om inställt flyg.
SAS Barcelona - Kastrup.
Vi fick flyga om Oslo hem dagen efter istället.
Vi fixade själv en natt extra på samma hotell som vi bott på tidigare i veckan.
Resan bokades via Ving med flyg och hotell i samma paket.
Presentkort på fika nästa flyg?
Tror de gör rätt i att informera sig. Ving har redan gjort fel då de enligt reglerna redan skulle ha informerat om ersättningsrätt.
Har du en bra hemförsäkring så kan du ha rätt till ersättning för försening.
Var med om samma grej nyss med SAS och har utökad reseförsäkring i hemförsäkringen.
Först sa försäkringsbolaget nej men överklagade och skickade utdrag ur villkoren gällande försening och fick då 1200kr/person i o m 24h försening.
Är ingen expert så kan kanske inte ge något bra svar men lite att tänka på.
Varför flyget blev inställt kan ha betydelse. Har SAS betalat för den extra hotellnatten? Ersättning för mat? Kan vara aktuellt beroende på varför planet var inställt. (T.ex. tekniska problem eller brist på personal borde ge ersättning eftersom det är SAS ansvar men om det blev inställt pga dålig väder någonstans ges det förmodligen ingen ersättning.)
Reseförsäkringen, om ni hade någon, borde ge ersättning för förseningen. Vi fick 4000 kronor var pga försenad ankomst till destinationen för några år sedan.