Gjorde misstaget att boka mellanlandning i Teheran med Kiwi. Lång historia men höll knappt på att komma varken dit eller därifrån. Gick bra i slutändan dock.
De är legit, men som du säger så går något åt pipan så är det inte säkert att man får någon vidare hjälp.
Hade egentligen ingen kontakt med dem. Det hade dock varit trevligt att innan resan få info om att man tydligen behövde 75 euro i kontanter bara för att vara på flyplatsen i 3h.
Tror verkligen att det är en annan fälla man kanske kan drabbas av med ”self-transfer”, att man behöver läsa på vad det innebär när man lämnar ”transfer”-området för att i många fall ta sin väska från bagage-bandet för att checka in den på nästa flyg, på landets mark.
Har aldrig tidigare hört talas om kiwi men tittade på deras hemsida. Antar att vitsen är att man ska hitta billiga flygbiljetter och det kan man säkert göra, ibland. Jag gjorde några sökningar och blev inte imponerad av priserna men förstår att det kan skilja beroende på destination, datum etc.
Jag betalar hellre lite mera och köper direkt från flygbolagen.
Ja huvudregeln är väl att försöka boka med flygbolag direkt. Men det kan bli billigare att boka med olika flygbolag, istället för att låta ett flygbolag ta hela åtagandet.
Det är i 99% av fallen billigare att använda sig av en OTA som exempelvis Kiwi, och det blir extremt sällan problem. Se till att ha hela bokningen med samma flygbolag, eller iallafall inom samma allians så är flygbolagen alltid snälla och hjälper till på plats om det krånglar till sig!
Self-transfer innebär väl byte av flygplats? Denna typen av bokningar undviker jag som pesten.
Enda stora nackdelen jag ser med att använda OTA är att man får dom sämre (billigare) bokningsklasserna på sin biljett så man får mindre frequent flyer poäng
Deras garanti ska du absolut inte lägga pengar på om du har ett vettigt kreditkort!
Tilläggsförsäkringar är ju flygbranschens största bedrägeri
Säg att du flyger med Norwegian och sen med Ryanair, så tror jag att du behöver flytta på väskan själv mellan incheckningar.
Jag tror du har rätt. Men hjälper ett vettigt kreditkortsbolag med att hitta en ny biljett eller ska man i samarbete med kreditkortsbolaget konstatera att man får en summa försäkringspengar för att boka en ny flygbiljett?
Nu när jag skriver detta så inser jag att Kiwi.com gärna hjälper till att boka en ny biljett om ett flyg eller en anslutning missas men att man betalar en mellanskillnad om det blir dyrare. Det är kanske här kreditkortets försäkring hjälper till för att ta kostnaden?
Detta kan vara för att det inte är inom samma allians, båda dessa flygbolagen är ju fristående lågprisbolag.
De gångerna jag har flugit med olika bolag har väskan alltid blivit flyttad automatiskt (Undantaget när man flyger in i USA, då måste man alltid flytta väskan själv över landsgränsen), flygbolagen har dock varit inom samma allians, osäker på hur det funkar med flera lågprisbolag på samma bokning
Detta hjälper ju alltid flygbolaget till med, om problemet uppstår när man redan är på resande fot. Sällan kreditkortsförsäkringarna behövs här.
Jag har aldrig behövt betala extra. Om jag missat ett flyg pga försenade flyg eller dyl. Så har flygbolaget jag rest med alltid löst det på plats gratis, utan tjaffs.
De få gånger de inte kunde ordna ett nytt flyg samma dag så har dom bjudit på hotell och mat, och nytt flyg dagen efter.
Pratade precis med mitt kreditkortsföretag AMEX, de ersätter som mest 1500 kr för försening. Det innebär att man behöver komma överens med antingen Kiwi eller flygbolaget om något har hänt.
Tror att man hamnar i en gråzon om Kiwi föreslår en bokning som inte sker inom samma allians. Dvs att du väntar på din väska och missar flyget.
Jag har ett stort intresse för resor och har flygit väldigt mycket men är absolut ingen expert.
Min gissning, som bara är just en gissning, är att self-transfer innebär att man har två separata biljetter. Kan gå bra men om det första flyget är försenat är det stor risk att man inte får någon hjälp av flygbolagen att komma vidare, resebyrån man har bokat med kan kanske hjälpa till. Har man bokat direkt från flygbolagen är det försäkring, som kan täcka olika saker, eller köpa ny biljett som gäller.
Byte mellan två flygplatser är enkelt och inget större problem om man har EN biljett. T.ex. byte mellan Heathrow och Gatwick i London.