Är det någon som använder Blablacar?

VNV Global har ett portföljbolag som heter Blablacar. Deras affärsidé verkar vara att tjäna pengar på samåkning. Det skulle kanske kunna beskrivas som ett Airbnb för plats i bil. Själva idén är det väl inget fel på men “funkar den” på riktigt? Är det någon på forumet som använder eller använt tjänsten som kan dela med sig av erfarenheter?

Blablacar är inte tillgängligt i Sverige. Däremot har iPhone appen fått mer än en miljon omdömen på AppStore med ett snitt på 4,59 av 5,0 så helt tokig verkar inte idén vara.

Det är ett franskt bolag, som finns i 22 länder (enligt deras hemsida as of now). De har också bussar (dvs konkurrerar där med Flixbus (som också har tåg)).

De påverkades såklart av covid, men tog in mer pengar 2021:

Tuesday 20th April 2021 – BlaBlaCar announced today that it has raised $115M to accelerate its expansion strategy, as the platform witnesses double-digit growth in its markets outside of Europe, while expecting a strong travel rebound in Europe this summer.

Om den kommer fungera / fungerar, det är nog mer en fråga om hur makro trenden runt sätt att resa kommer att utveckla sig (samt sedvanliga cashflowutmaningar för tillväxtbolag).

En liten anekdot är att i ett annat sammanhang träffade jag hon som bland annat byggde upp bussidan av affären, mycket genom acquisitions av mindre bolag på olika marknader där de ville etablera sig. Speciellt ett bolag någonstans i Sibirien som ansågs vara av strategiskt värde var det väldigt segdragna förhandlingar med, men tillslut var det dags och alla parter var samlade. Men just när de var dags att skriva på avtalen sa den ryska motparten “And I want the woman too”, som om det vore den mest casual thing i världen och syftade på hon jag talade med från Blablacar. Men han märkte nog av reaktionen av oro hos den franska delegationen, då han la till direkt efter, med betryggande tonfall: “Don’t worry, I have warm furs” …

1 gillning

Själv har jag tagit en del skjutsar i södra Frankrike i november 2016 och fick erbjuda en resa till 2 resenärer i Tyskland från Frankfurt till Hannover i december samma år. Det var väldigt etablerat i Frankrike redan då… Inte bara unga, fick resa med folk i deras 50s och 20 åringar.

Jag har använt den mycket som passagerare, alltid bra.

1 gillning

Ni som använt Blabla, hur skulle ni beskriva dem? Vad är värdet som användare/kund och varför är det bättre än alternativen (vilka de nu är; buss, taxi, tåg, hyrbil…)?

Att samåkning är bra och vettigt har jag inga synpunkter på. Jag provade själv för några år sedan med ”samåkning med främmande person”. Då hade jag annonserat på något ställe på nätet (minns inte var).

För mig handlade förfrågan där och då om att åka t/r Stockholm-Göteborg över en helg. Det var dock inte avgörande vilken helg det var. Jag fick kontakt med en kvinna som skulle åka den rutten och sedan bestämde vi gemensamt vilken helg det skulle bli. Hon skulle hälsa på sin son och jag hälsa på en kompis. Det visade sig att sonen och kompisen bodde några hundra meter från varandra så det blev extremt smidigt. Själva resan var också trevlig. Det visade sig att vi hade mycket gemensamt och det fanns verkligen ingen brist på ämnen att prata om.

Det jag föreställer mig skulle vara en marknad vore att kunna registrera delsträckor, grad av flexibilitet, sätta pris på olika sätt osv. Någon kanske vill hämta/lämna passagerare på en viss plats medan någon annan kör dig till dörren. Då kan man ju ta olika mycket betalt. Att kunna klicka i en app att ”Nu är jag framme” så att betalningen kan dras från kortet vore smidigt. Sedan kunde jag betygsätta förarens körstil, graden av renlighet i bilen, graden av punktlighet osv.

Om man regelbundet kör vissa sträckor och enligt ett förbestämt mönster är ju ”villkoren” så att säga tydliga. Att lägga upp styckvis annonser och hantera dem är ju omständligt om du åker varje vecka eller liknande.

1 gillning

Jag använde blablacar flera gånger i veckan när jag bodde i sydöstra Spanien där kommunikationerna fungerade väldigt illa. Sverige har infrastrukturen men av någon anledning så drabbas man ofta av försenade tåg så jag hade gärna sett att den här tjänsten infördes i Sverige. Har man en gång åkt med en förare så kan man utbyta nummer för att hålla kontakt direkt och slippa avgiften till appen för varje bokning man gör.

1 gillning

Hej!

Har kodat ihop och släppt en app för Sverige med Blabla cars koncept. Review-system. Del-sträckor. Har kallat den “Hitch”

Föraren lägger snabbt up sin resa utifrån inställningar i “garaget”. Lite ändringar från blablacar är att passagerarna föreslår upphämtningsplats utifrån mindre omvägasgränser.

Fullt fungerande och skulle uppskatta om ni ville testa o komma med feedback!

Info & nedladdning

Mvh Jim

1 gillning

Jag har just återvänt från en bilsemester i Frankrike efter en mardrömsupplevelse i Rouen där vår bil plötsligt slutade att fungera. Bilen bogserades till verkstad och vi blev helt strandsatta och var tvungna att hyra dubbla hotell eftersom de hotell vi redan bokat in oss på låg i andra trakter än där vi befann oss när vi förlorade bilen.
Från bärgningsverkstaden tog vi taxi mitt i natten till där vi då bodde som tur var en natt till. Detta var ett boende i ett gästhus i en villaträdgård och värdarna engagerade sig så helhjärtat i vår uppkomna situation att de hjälpte oss med all vår packning, inklusive hund, med sina två små bilar in till det billigast möjliga hotellet i en förort till Rouen där vi satt en helg helt i ovisshet om vårt kommande öde eftersom verkstaden ju då hade stängt och våra försäkringsbolag inte engagerade sig nämnvärt… Folksam och Mazdas egen försäkring ( vi gjorde tydligen fel som kontaktade Folksam innan vi kontaktade Mazda…).
När måndagen kom ville vi direkt till verkstaden som låg över två mil därifrån (franska storstäder är jättevidsträckta!) men från södra Rouen till norra Rouen fanns det ingen kollektivtrafik och taxi skulle ha kostat närmare tusen kronor fram och tillbaka. Då sökte jag på måfå på min telefon hur man kunde ta sig mellan de aktuella adresserna. Jag fick upp Blablacars. Jag läste om det och tyckte det verkade bra, men frågade för säkerhets skull hotellreceptionisten också om det. Han menade att Blablacars var bra, men tipsade också om ” Bolt”. Jag jämförde dem men kom fram till att Blablacars var mycket billigare och det fanns en förare med en rutt och en tidpunkt som passade oss. Jag anmälde intresse och fick svar/godkännande av min förfrågan nästan genast! När jag förklarade vad som hänt och att vi var på hotellet engagerade sig föraren direkt jättemycket i Blabla-chatten! Han gick med på att hämta upp oss så vi slapp till fots irra oss fram till hans adress 5.30 på morgonen och han erbjöd oss också en lånebil till en bråkdel av vad en hyrbil skulle kosta! (tyvärr var den för liten för oss).

Han kom till hotellet utsatt tid 6.15 och skjutsade oss galant till sin destination. Den låg centralt i Rouen så därifrån kunde vi sen (trodde vi!) ta buss och spårvagn vidare till verkstan. Det visade sig dock att denna låg långt bortom ( ytterligare kanske 90 minuters promenad) ändstationerna så då fick jag också verkligen nytta av att jag ändå hade laddat ner Bolt-appen. Det kom en Bolt tio minuter efter inskickad förfrågan trots att vi befann oss långt utanför centrum i Rouen! Bara tack vare att vi efter besöket på verkstan också på samma käcka sätt fick en Bolt-bil från verkstan till en biluthyrare där vi kunde hyra en bil stor nog för all vår packning så kunde vi äntligen komma till våra förbokade och redan betalda hotell i öster och norr.

Lika smidigt gick det i fredags i förra veckan när bilen mirakulöst redan blivit klar och vi verkligen kunde åka tillbaka till Sverige och slippa göra de franska uteliggarna sällskap, vilket var vad jag såg framför mig som en möjlig framtid om reparationen drog ut på tiden och pengarna för hotellrum tog slut…!

Summa summarum var att Blablacars är jättebra, superbilligt och trevligt, men för planerade resor, medan Bolt funkar perfekt och fantastiskt snabbt för ett plötsligt uppkommet resebehov. Bolt är dyrare än Blablacars men betydligt billigare än taxi! Båda fyller utmärkta funktioner både när kollektivtrafiken är undermålig och om man känner sig osäker på kollektivtrafikens linjer och betalning (som man ju ofta gör när man är turist!)

1 gillning