Litar du på en förbeställd Uber till Arlanda kl 04:00 på morgonen?

Ja, det kan ju bli spännande :sweat_smile:

2 gillningar

Jag skulle ha beställt ett privat jet som hade väntat på mig tills jag dök upp :grin:

1 gillning

Tack för alla svar.

Och till de som undrade varför jag frågar här eller varför jag väljer Uber om jag inte litar på dem.

Det florerar många gånger felaktiga mycket rykten och uppfattningar.

1 gillning

Mitt grundläggande tips är att aldrig boka ett flyg “mitt i natten” (det inkluderar även de som lyfter t.ex. 8 på morgon), det sänker livskvaliteten så mycket att det inte är värt den eventuella kostnadsökningen jämfört med att åka en anständig tid.

9 gillningar

Jag har åkt mycket taxi till flygplatser och tågstationer.
De dyker inte heller upp som de ska.
Haft taxin som aldrig dykt upp och taxin som varit rejält sena.
Har ringt växeln och fått svaret att de inte har tillräckligt med bilar och att jag får vänta tills det blir en ledig. Då har det varit med “garanti” med så kallad Flygtaxi och Tågtaxi. Där tjänsten tar på sig att bevaka flyg och tåg och anpassa taxin efter det. Fungerat bra en del gånger och riktigt dåligt andra gånger.
Aldrig provat Uber till flygplatser, däremot från flygplatsen då det inte varit lika kritiskt.

2 gillningar

Det är lite svårt då väldigt många charter går just på natten och just de flygen är ju billiga av bland annat den anledningen så du säger emot dig lite :rofl:

Om man tycker att 08 är “tidigt” har man inte jobbat på något bolag där man reser i tjänsten. Vet inte hur många gånger jag gått upp 03.30 för att hinna med ett 06 flyg till något grannland och sen hem igen vid 20 tiden samma dag.

Det är inte något folk tänker på när de är sura på att chefer tjänar så bra och har det så bra… mmm tjena.

4 gillningar

Det sjuka var att jag minns för 25 år sedan när jag tänkte: “Tänk när man är så viktig att man blir flugen till ett möte…” Idag är jag: “För h-e låt mig få slippa hela mötet!” :rofl::see_no_evil:

4 gillningar

Snyft. Går upp 03 imorgon utan att tjäna fantastiskt bra.

1 gillning

Exakt. För de som inte rest i tjänsten: Nä det är ingen lyx eller något värdigt liv, även om man får en hotellnatt (före eller efter) så är det inte på något sett lyx.

De som åker business idag är väl managementkonsulter (fast i europa finns det ju ingen sådan lyx)

1 gillning

Jag går upp 06.30 och kommer hem 18.30, väl hemma jobbar jag en timme till, eller flera beroende på vad som ska göras. Brukar inte uppskattas om jag inte godkänner tidsrapporterna så mina anställda inte får lön…

Jag får betalt för 8 timmar och har 5 veckor semester…

1 gillning

Ja, det är ju iofs en dålig deal. Jag slutar 11.30. Får se om jag gör något överhuvudtaget imorgon. Är reserv. Kan betyda 7 timmars kaffedrickande.

1 gillning

Alltid Uber eller bolt. Detta beror på var i sthlm du befiinner dig. Bor du innanför tullarna så är det lätt att hitta en ny uber / bolt. Om du med Sthlm menar lite utanför typ Tyresö eller något så är det lite vanskligt kanske att hitta en ny. Och bor du innanför tullarna kan vara värt att bara åka till Centralen och ta ARN Express som går 4:20 och bara tar drygt en kvart. Ju fler man är desto billigare blir tåget. Uber / bolt går ofta att ta för en hundralapp till Tåget.

1 gillning

Jag måste ha formulerat mig tokigt, för det jag menade var just att de flyg som går på natten mestadels är billigare men jag tycker inte att det uppväger det obekväma med att flyga den tiden.

1 gillning

Då är jag med, då jag tolkade dig precis tvärtom, sorry :frowning:
Nej det håller jag med om, jag å andra sidan åker inte heller charter :rofl:

Däremot kan jag leva med att åka mitt i natten då det är enda sättet ibland på vissa destinationer när du mellanlandar.

Har en resa från Mexiko City snart där flyget går 03.45 - Otroligt okristlig tid, men inte så mkt. val.

Skulle aldrig chansa på det!

1 gillning

Egentligen en miss att boka så tidigt. Dumsnålt. Är verkligen ingen morgonmänniska.

Jag bor precis utanför Hornstull. Första gången med Ryanair, som avgår kl. 05.50. Första flygbussen från Liljeholmen går kl. 04.00 och anländer till Arlanda ca kl. 04.47.

Någon som vet om det räcker med 1 timme så tidigt? Har anlänt en timme före avgång tidigare när jag vanligtvis flugit med de större bolagen och checkat in online. Alltid varit okej.

Eller lönar det sig tidsmässigt att kanske ta Arlanda Express.

Brukar det vara mycket folk så tidigt? Har enbart handbagage och antar att jag kan checka in online med R också. Läste att de börjat med snabbare säkerhetskontroll på Arlanda nu också.

varit ska du resa? spelar ju stor roll om det är inrikes, norden, europa eller utanför schengen

nä Arlanda har ingen snabbare säkerhetskontroll men den är större om du ska utrikes , men kan ta samma tid.

ofta stänger gate 20 min före avgång.

Inom EU, så det är väl terminal 5 som vanligt, om inte R avgår från annan terminal. Får kolla. Inte jag som har biljetterna. Jag, antar att gaten stängs 20 min före avgång.

När jag flugit med de större internationella bolagen åtminstone efter 9-tiden har det alltid räckt med en timme före. Någon gång säkerhetskontrollen tagit lite tid som gjort mig lite nervös. Men är man incheckad och bara har handbagage brukar alltid gå fint. Brukar alltid ta flygbussen från Liljeholmen.

1 gillning

+1 Jag slutade använda Uber för några år sedan efter en sekvens då snubben plockade upp någon annan. Var ett jävla meck att få tillbaka pengarna trots att de hade både min position och hans position när han startade resan. Han var inte ens i närheten av mig. Vi snackar många hundra meter fel.

Dessutom så vägrade de (efter återbetalning) att ta bort den etta som jag fick av honom som en reaktion på att jag satte en etta på honom. Det förstörde mitt perfekta betyg, så efter det blev det principiellt. :joy:

3 gillningar

R har flyttat och flyger från T4, dock så delar T5 och T5 samma säkerhetskontroll och det går att gå emellan snabbt.

R flyger alla sina plan från T4 då det nu finns en utanför schengen zon.
Jag har haft fast track så länge jag kan minnas och brukar vara 1.30 timme vid EU resor då jag hinner springa upp i någon lounge och käka lite först. Utanför EU brukar jag köra 2 timmar.

Jag brukar också kolla Arlanda.se innan jag drar, dels om läget i säkerhetskontrollen och om något hänt - exempelvis någon strejka eller ombyggnad.

De är ju de oförutsedda sakerna man måste tänka på… Sen resonerar jag lite så när jag reser till vanliga destinationer att om jag missar flyget får jag ta nästa.

1 gillning