Funderar på att börja flyga. Ingen bakgrund inom dylikt.
Skulle vara roligt om forumets flygare (tänker det finns många bättre bemedlade här). Intresserad av följande aspekter:
är det säkert? Verkar vara på nivån hemmapulande farbror på hembygsföreningsnivå många gånger
hur fungerar utbildning
hur dyrt är det?
är det rimligt att köpa begagnat?
kan det vara praktiskt? Jag tänker flyga till fjällen eller liknande
Visst hade kunnat googla men tycker ofta svaren är bättre här
Jag har inget flyg själv, men har vänner i USA och andra delar av norden som flyger.
Ang utbildning/cert och priser kan du såklart googla, det är ju lättillgängligt
Du bör dock ställa dig några andra frågor som inte uppkom i ditt inlägg:
Vad för typ av plan vill du certifiera dig för? Det finns många typer allt från en billig Cessna till dyra privatjet
Vilket typ av plan du certar dig för styr hur långt du kan flyga och när du kan flyga, många hobbyplan får inte flyga på natten exempelvis eller i andra svåra förhållanden
Typ av plan begränsar också vilka flygplatser du får flyga från och landa på.
Ja det är dyrt, många flyger ju som en hobby, inte för att åka till fjällen för lite skidåkning. Du måste behålla ditt cert, men du måste också utföra underhåll på ditt flygplan, om du behöver byta en slang på ett flygplan kostar det inte 200 kr utan kanske 20 000 … Ett flygplan kör du inte till närmaste verkstad.
Det går absolut att köpa begagnat, riskerna är nog mindre skulle jag säga att något plötsligt går sönder. Att köpa kräver ju att du lägger många miljoner på ditt plan.
Sen måste du parkera det nånstans också, det kostar också en hel del, beror ju på var du bor, du kanske inte vill köra 10 mil för att få flyga.
Hade en period när jag ville ta PPL, privat pilotlicens, men sen såg jag statistiken…
Folk betalar alltså 100-200k för licens och sedan förnyas bara en liten procent av alla, tror det var runt 98% som inte förnyade sin pilotlicens efter första året…
Man måste tydligen logga X antal flygtimmar för att få behålla sitt cert ?. Man hör att det knorras över det och att man kanske lägger tid, pengar och bränsle man velat slippa på att flyga mer än man vill mot slutet av säsongen (småhuttrandes) “bara” för att få ihop sina nödvändiga flygtimmar.
Fortfarande 30+ år efter att bilar inte alls fick köra blybensin är Flygsoppan som en del äldre plan behöver använda AVGAS 100LL som har en rejäl dos BLY i sig. Äldre plan och motorkonstruktioner är inte gjorda för att gå på blyfritt.
Blyhalten är nära 4ggr högre än den man tillät sista 10 årsperioden sådant bränsle fanns till bilar i Sverige. (1980-talet).
Många äldre propellerflygplan är godkända att köra på blyfritt men en del klubbar har inte det bränslet tydligen. Finns tydligen inte rimlig distribution av blyfritt flygbränsle i hela Sverige mm ?
Inga katalysatorer eller andra finesser används heller normalt.
MEN det är inga stora mängder på det stora hela. Inte ens motsvarande en större bensinmacks försäljning tydligen av AVGAS 100LL totalt…
Många som börjar idag kör Ultralätt. En väldigt annorlunda ekonomi för både utbildning och flygning. Det var inte alls vanligt när jag först satte mig bakom spakarna.
Jag flyger inte längre, men där jag flög så hade vi delägarskap i flygplan.
Ett tips är att boka en prova på tur och sedan relativt snabbt kolla om du går igenom de medicinska kraven.
Det är en härlig hobby men det kostar en del och tar rätt mycket tid. När det gäller säkerhet: Flyger man VFR så är det många dagar man får avstå / planera om sin flygning då man är beroende av vädret. Man måste trots allt få ihop sina timmar för att upprätthålla certifikatet.
Som redan skrivet så kostar det väl 100-200k att få lappen.
Flygplan är dyra, ska man äga ett är väl begagnat i stort sett enda vägen om man inte är riktigt tät.
På flygklubb kan det kosta runt 1500kr per timme i luften för ett 4-sitsigt plan, men det skiljer nog mycket.
När du tagit lappen behöver du flyga en del, och det lär du även behöva göra senare också, så räkna på hur mycket pengar du många lägga per år på att flyga om det t.ex kostar 1500kr i timmen.
Jag har tänkt såhär; Skippa villan på Djursholm för en sjönära sommarstuga i myggträsk och lägg mellanskillnaden på ett sjöflygplan.
“Off-road plan” med ballongdäck s.k. bushplane eller sjöflygpan. Då är man mer fri att landa på olika ställen. Det behövs väl inget tillstånd att gå ner på en sjö eller lämplig åker man tittat ut i förväg? Det har jag i så fall missat - jag har inte påbörjat någon utbildning. Jag har bara varit uppe med skärmflyg och segelflyg. Försäkring har jag hört att man kan glömma, iaf på sjöflygplan.
TCO för ett litet begagnat privatflygplan verkar vara högre än för bil, baserat på vad det kostar att hyra flygplan en timme. Men då går de snabbare så priset per mil verkar bli ganska jämförbart med en ny bil. Är inte prisfallet lägre för flygplan också? I alla fall om man jämför begagnat flyg med ny bil.
Det jag mest oroar mig för är att man kan behöva transport mellan landningsplatsen och slutgiltiga destinationen. Det kan kosta och dra ut på tiden och plötsligt är man inte fri som en fågel längre. Utflyktsmålet måste vara väldigt långt bort för att hämta in tidsförlusten för den sista transporten i så fall. Dessutom ska man bygga hangar, men det är väl överkomligt om man ändå har en åker.
Först tänkte jag köpa begagnat flyg när jag kommit upp i 5 MSek, men nu känner jag att man behöver mycket mer för att det ska vara försvarbart. Särskilt om man inte har ett direkt behov. I familjen har vi spridda tillgångar runtom i landet. Då kan ju flyg vara ett smidigt sätt att hålla koll på allt. Dessutom öppnar det upp för andra köp långt bort. Sommarstuga både på västkusten och i fjällen o.s.v. Det blir ju otroligt segt att kuska runt i bil till alla ställen.
Just nu känns det inte direkt motiverat. Kanske blir det aldrig praktiskt och ekonomiskt försvarbart? Man ser ju hur de far runt i Kanada, Alaska och Sydafrika. Vi har ju egentligen liknande natursköna vidder här, fast till mycket lägre markkostnad och boendekostnader i norr.
Finns det inte både för och nackdelar med det? Servicen borde ju vara avsevärt enklare och antalet slitdelar radikalt färre än i en modern bil t.ex. Dessutom borde väl inte värdet sänkas om de har en hyffsat enkel konstruktion. Gamla traktorer, bilar och grävmaskiner står ju sig otroligt bra i värde tack vare bristen på elektronik och “smarta” finesser.
Om du vill flyga när det är mörkt krävs ytterligare behörighet. Ytterligare några tusenlappar.
Och instrumentbehörigheter kostar en herrans massa extra tusenlappar, men är väl behövligt om du vill kunna ta dig hem med lite större sannolikhet.
På flygklubb kan det kosta runt 1500kr per timme i luften för ett 4-sitsigt plan, men det skiljer nog mycket.
Det varierar säkert, men jag skulle nog snarast säga 3000 kr i timmen för exempelvis en PA28.
När du tagit lappen behöver du flyga en del, och det lär du även behöva göra senare också, så räkna på hur mycket pengar du många lägga per år på att flyga om det t.ex kostar 1500kr i timmen.
Utöver detta behöver du betala årliga myndighetsavgifter, prenumerera på Svenska flygfält, ständigt köpa aktuella flygkartor, göra återkommande undersökningar hos särskilt godkänd flygläkare (allt tätare ju äldre du blir), återkommande betala för lärartimme eller “PC” (förenklad uppflygning), göra regelbundna språkprov hos godkänd kontrollant, betala x antal tusen i medlemsavgift till en flygklubb, utföra x antal timmar arbetsplikt hos flygklubben, delta i säkerhetsutbildningar, osv, osv …
Det går således årligen åt en fet nypa med tusenlappar innan du kanske ens kommit upp i luften.
I princip kanske ja, men det finns en stor hake med flygmotorer. Service på flygmotorer får endast göras av certifierad flygtekniker, vilket är en ganska omfattande utbildning som också innefattar två års praktik (inget cert man enkelt kan ta själv alltså). Alla reservdelar måste vara spårbara och certifierade av tillverkaren. Man måste följa tillverkarens serviceintervall till punkt och pricka och motorn skall ha årlig översyn av certifierad tekniker oavsett hur mycket eller lite den går. Efter ett av tillverkaren angivet antal driftstimmar (ofta 1500-2000 timmar eller liknande) måste motorn genomgå totalrevision, dvs man monterar isär hela rasket i beståndsdelar och går igenom varenda del, mer eller mindre. Alla processer måste följa europeiska luftfartmyndighetens (EASA) regler, allt måste dokumenteras och all dokumentation sparas så att när du kraschar flygplanet så kan haverikommissionen gå tillbaka och efter två års arbete konstatera att felet berodde på en feltillverkad fjäder som inte fångades upp på grund av brister i kvalitetskontrollen hos en firma i South Carolina fem år tidigare.
Allt som har med flyg att göra är väldigt, väldigt dyrt.
Även om man räknar TCO per flugen mil och jämför med en ny XC60, Touareg eller liknande? Enskilda utgiftsposter kan ju få vara dyra om det innebär att man sparar in en halv miljon i värdeminskning som många bilar genomgår på en tioårsperiod.
Vid snabb googling verkar Cessna 172 t.ex. kosta 8-50 tusen kr i fasta kostnader per år och 1-2 tusen i timmen att flyga i 225 km/h. 2000kr/225km×10 blir ju under 90 kr per mil. Det är jämförbart med en ny bil. De fasta kostnaderna blir ju snabbt låga per flugen sträcka om planet går mycket?
Värsta slaget mot konceptet tycker jag verkar vara att man inte kommer från A till B om inte destinationen är ett annat flygfält någonstans. Då minskar friheten jämfört med bil. Själva syftet är ju friheten att flytta sig obehindrat dit man vill.
Tror det är svårt att komma så lågt i Sverige. Har inte jättebra koll men har sett lite på YouTube om vad det kostar i USA och för att komma ner i så lite som 90kr/mil där borta (där allmänflyget är ett mycket, mycket större fenomen än det är här) så får man ha typ en Cessna 150 (tvåsitsig historia, långsam och kan inte ta mycket last) och förvara den utomhus, inte i hangar.
Se t.ex. denna YouTube-kanal som räknar mycket på vad det kostar per flygtimme, per år och per mile, men som sagt bara amerikanska siffror: https://www.youtube.com/@CompleteWalkaround
(tillägg: siffrorna är ju annorlunda för experimentklassade flygplan men där måste man verkligen vara en äventyrare och väldigt flygbiten för att orka hålla på)
Att jämföra TCO per mil med en bil tycker jag att det är att ljuga för sig själv.
Det lär vara oerhört få personer i Sverige som använder sitt lilla plan för att transportera sig. Majoriteten startar och landar på samma flygfält.
Det är i mina ögon mer jämförbart med en lekbil. Kostnad per timme är ganska rimligt, givet att man tycker att båda alternativen är ungefär lika roliga.
Har också tittat på det där. Ska du bara flyga lite på skoj kan det fungera med UL-B (ultralätt) eller LAPL. Om du ska transportflyga (t.ex. till fjällen och tillbaka), med någon slags planering om när, verkar de flesta rekommendera att man siktar på PPL och instrumentbehörighet. Det man som normal människa har råd att flyga är propellerplan med kolvmotor. Nästa steg skulle vara turbopropp vilket blir markant dyrare. Sedan mindre jetplan. Har du rejält tjock plånbok alternativt skapligt tjock plånbok och inbitet intresse kan du givetvis ha råd med de senare också.
Vill inte slå ner ditt förslag men du får ha en del tid och pengar att lägga på flygandet. Har du gott om pengar men inte tid kan det vara värt att fundera på taxiflyg.
Tillägg: skulle väga in ålder lite här också. Är man 20år skulle jag fundera mer på alla certifikat än för någon som är över 60. Blir en massa hälsokontroller att gå igenom. De flesta samlar på sig lite sjukdomar med åren som kan göra det krångligt med hälsokontrollerna.
Har själv flygcert. Började med UL, tog ganska snabbt PPL och fyllde sedan på med mörker och instrument.
Inget billigt, särskilt inte instrument men förbannat kul och ett aktivt val att lägga pengarna på flyg.
Har suttit i timmar och tittat på flygplan och övergripande på kostnader och insett att det kommer inte att funka om jag önskar ett “bra” flygplan tyvärr. Timkostnaden är galet hög.
Väldigt tråkigt för jag tror jag hade flugit mer med ett eget plan då jag i många fall tycker att min flygklubb, där jag idag hyr flygplan, har flygplan som är ålderdomliga och inte uppfyller mitt önskemål. Det är inget fel på planen säkerhetsmässigt, men de är från slutet 70-tal, början 80-tal. Dessutom slits de hårt och många medlemmar sköter inte om planet “som om det vore deras eget”.
Har även tittat på delägande men även blir kostnaden relativt hög och tillgängligheten faller snabbt.
Ifall du ska ha det som hobby så är det viktigt att komma ihåg att nästan ingen, alltså över 99%, väljer att inte uppdatera sitt flygcertifikat (PPL) efter första året.
Det här har jag tolkat som att nästan alla tröttnar och lägger av inom ett år. Att ta flygcertifikatet som du med 99% sannolikhet inte kommer förnya kostar dig runt 200k.
Det är också en hobby med relativt hög dödlighet, precis som dykning eller att åka motorcykel.