Lyssnar ofta på era poddavsnitt och lyssnade nyligen på ett lite äldre avsnitt som ni hade om klimatet och klimatbudget, nämligen nr 98. När er gäst berättade hur stor (eller snarare liten) klimatbudget var och en av oss har kvar, blev du och Caroline rätt chockade och ni sa att ni skulle se över era vanor och att det var en rejäl tankeställare.
Som privatperson bidrar man mest till klimatförändringarna med sina flygresor och kosten.
Har er intervju i avsnitt 98 gjort något mer långsiktigt avtryck på dig och Caroline? Har ni ändrat era vanor för att er familj ska leva mer klimatvänligt? Jag och min man har t.ex. bestämt oss att sluta flyga för klimatets skull och att äta mer och mer vegansk kost. Om vi ska resa någonstans ska vi ta elbilen eller tåg, även till Paris eller t.ex. Italien.
Och nu till min fråga: Ni har pratat om att ni nyligen varit i Paris med barnen. Låter jättetrevligt, men hur tog ni er dit? Flög ni? Om ja, hur motiverar ni det med tanke på klimatkrisen och informationen ni fick i bl.a. avsnitt 98?
Även andra än Jan är givetvis välkomna att svara och dela med sig av sina tankar!
Ska specifikt bara Jan svara på det här? Frågan är bra och intressant men främst från ett mer principiellt perspektiv. I någon mening borde det vara “de rika” som så att säga ska gå före och anpassa sina liv. “De rika” eller “wannabe-rika” är ju någonstans målgruppen för forumet. Det är en realitet att alternativa sätt att spendera semestern typiskt sett kostar mer, åtminstone om man vill ha motsvarande nivå av komfort som i Thailand, Kanarieöarna eller vart man nu brukar flyga.
Intressant! Frågan är då om man verkligen måste ha motsvarande komfort…eller om man kan göra avkall på det för klimatets och framtida generationers skull.
Vem som vill får givetvis svara på min fråga, men jag ville veta just hur Jan och Caroline ställer sig till flygande m.m. med tanke på avsnitt 98 och hur ställda de blev av vad de fick veta då.
Jag skrev ovan att jag inte flyger. Ingen kan göra allt och vara helt prefekt ur klimatsynpunkt, inte jag, inte du, inte Jan. Men alla som kan borde försöka göra något, och att sluta flyga är nog det första och mest betydelsefulla man kan göra för klimatet, som ett första steg i alla fall. Det är ingen mänsklig rättighet att åka på semester med flyg.
Ville med min fråga endast kolla om avsnitt 98 gjort något långsiktigt intryck på Jan och hans familj, eller på någon annan av lyssnarna för den delen.
Tar ni elbilen kommer ni att köra till stor del på fossil elkraft via kol och gas. Tåget i Europa går också mycket på fossil kraft.
Det är inte bra för miljön att resa med elbil eller tåg. För miljön är det bäst att inte resa alls. Reser man på el i Sverige reser man nästan fossilfritt.
Kosten har betydelse. Det första och viktigaste steget är att inte kasta mat.
Vi slänger nästan ingen mat längre själva och alla borde försöka minska sitt matsvinn. Sen är det viktigt att äta mycket mindre kött och mejeriprodukter än vad folk i allmänhet gör. Har börjat äta vegansk mat, både för klimatets skull men också pga djurhållningen och måste säga att jag, som älskar kött i vanliga fall, inte saknar det. Man kan laga jättegod mat som är totalt växtbaserad. Alla borde prova!
Dom flesta flygbolagen jag använt erbjuder att klimatkompensera för din resa för x antal kronor. Jag kanske är fåfäng men det är väl bara att kryssa i den rutan aå ser jag problemet som löst.
Om man lyssnar på bl.a. avsnitt 98 så får man reda på att detta med klimatkompensation inte riktigt fungerar så som man tror, det är nog mest önsketänkande tyvärr verkar det som. Bättre att avstå från att flyga för att verkligen minska utsläppen och prioritera annorlunda i sitt liv för att göra vad man själv kan för klimatet.
Klimatkompensation tar inte bort flygets utsläpp. Men jag har svårt att se att en privatperson kan påverka flygets utsläpp öht. Planet går ju även om jag inte köper en biljett. Så på individnivå är det svårt. Det krävs andra typer av åtgärder på samhällsnivå. Som flygskatt, bättre bränsle och andra trafikslag.
Tänker som många andra nämnt innan att frågan borde vara ställd till alla. Det hade också varit mer givande då ämnet kunde diskuteras bredare.
Nu har jag själv inte råd att flyga, äger heller ingen bil och har inga barn. Så i det stora hela så känner jag att jag att jag gärna unnar mig en köttbit, när jag har råd, och mejeriprodukter till vardags.
Vill man läsa mer om större livsstilsval som har stor miljöpåverkan så finns bland annat denna rapport i ämnet.
Menar du att vi konsumenter inte har någon makt alls att förändra vilka varor och tjänster som erbjuds? Tänk om fler skulle sluta flyga, då skulle ju färre plan behöva flyga och utsläppen skulle minska. Vi som privatpersoner kan inte göra så mycket åt att politikerna inte gör något mer drastiskt, men vi kan åtminstone använda vår makt som konsumenter. Utbudet styrs ju av vad vi efterfrågar.
Jag väljer att tro att ju fler som prioriterar annorlunda i sina liv och är beredda att göra vissa ändringar i sina vanor, för framtidens skull, desto mer kan vi påverka.
Om det blir en generell trend att inte flyga så absolut kan det påverka. Det är det enskilda valet som inte påverkar. Men att opinionsbilda om flygets negativa effekter kan ju påverka. Så på det sättet kan flygstopp vara en politisk handling som andra kan inspireras av.
Yes, som en del av en trend. Absolut. Sedan tror jag att exempelvis skyhög skatt på Thailandsresor skulle ha större effekt. Om biljetten kostade 150 000 kr mot konsument skulle flygviljan minska snabbt.
Det här behöver angripas från flera håll: För det första ska varje individ som har möjlighet att flyga avstå för att på så sätt påverka efterfrågan så gott det går. Varje pusselbit räknas.
Att säga “andra flyger ändå, så vad spelar det för roll vad lilla jag gör” är att gömma huvudet i sanden och fortsätta leva sitt liv som om klimatförändringarna inte är ett faktum.
Sen tycker jag absolut att flygresorna borde kosta precis det de faktiskt kostar, dvs. inräknat konsekvenserna för klimatet. Då skulle mycket färre människor ha råd att flyga.
Tyvärr verkar det sitta långt inne för folk att ändra sina vanor, som t.ex. flyg- och semestervanor, men om man skulle ställas inför ett faktum att det inte längre går att flyga, är jag övertygad om att alla skulle anpassa sig och må bra ändå. Det är ingen mänsklig rättighet att åka på semester och ännu mindre att flyga.
Om alla vi som har råd att flyga (endast ca 3 procent av världens befolkning flyger!) skulle förändra vårt synsätt och sätta klimatet och framtiden före vår fåfänga lust att resa på andras bekostnad, skulle mycket förändras.