Hmm. När jag för en 30 år sedan höll på med tekniker mot global uppvärmning så var även då Golfströmmen på tapeten. Det var nära förestående att inte bara försvagas utan eventuellt även reverseras i någon form av ett kaosfenomen, vilket skulle leda till permafrost i Skandinavien. 30 år senare lider vi inte så mycket av det, än åtminstone.
Nej, jag är inte ”klimat skeptiker” men försöker se det ur ett lite längre perspektiv (om än fantastiskt kort sett ur ett klimatperspektiv) och ibland undrar jag vilka krafter som finns bakom vissa rapporter.
Tyvärr är det inom forskning, precis som inom politik, inte ovanligt att man kommer fram till slutsatser som passar med ens perspektiv, och perspektivet från ens finansiärer.
På 90 talet var det vanligt med ”det är inget problem” klimatrapporter som sedan visade att forskningen var sponsrad av kol- och olje-industrin. Surprise! 
Idag får vi ”klimat domedags” rapporter mer eller mindre på löpande band och, även om jag inte håller på med forskning idag, så undrar jag i mitt stilla sinne vem som sponsrar forskningen i en del fall. Vind-, sol-, grön-el-industrierna?
Därmed inte sagt att det kan vara ett problem med golfströmmen men frågan är både om och när det i så fall sker.
Min poäng är att OM vi tänker att ”det är inte lönt” att bilda familj eller leva våra liv så gott det går på bästa sätt, ja, då är ju männskligheten definitivt dömd till undergång, eller hur?