Hur långt är du beredd att gå frivilligt för att spara pengar och miljö?

I en annan tråd tvistades det om det fungerar med frivilliga åtgärder för att spara pengar eller för klimatet, inklusive att man försöker få familjemedlemmar att ställa upp på att göra en stor del av arbetet i vardagen. Jag hävdar att man kan komma mycket långt om man verkligen försöker, och det behövs inga speciella prylar för att tvinga fram ett ändrat beteende.

Nu är det hög inflation, höga elpriser, höga priser på drivmedel, höga priser på livsmedel, räntorna stiger. Kanske är detta bara en försmak på hur det kommer att se ut längre fram om vi på allvar ska göra något åt klimathotet. Allt går inte lösa med teknik, man måste bjuda till själv också.

Hur långt är ni beredda att gå frivilligt och tycker är rimligt?

Jag tänker mig bl.a. följande för egen del, och det är främst inte för att jag inte har råd med ökade kostnader utan mer för att bjuda till och göra vad jag tycker är rimligt:

• Sänka temperaturen några grader hemma till vintern. Det finns tofflor, sockor, varma tröjor, filtar. Inte mer än 18 grader där man vistas dagtid. Sovrummet går nog att sänka till 15 grader kanske. Rum som jag inte utnyttjar går att sänka till några få plusgrader, med fokus på att vattenburna värmen inte ska riskera att frysa.
  • Resa mindre med bil. Jag utvärderar att sälja bilen och gå med i någon bilpool men det är ett stort steg. Jag hoppas att jag landar där så småningom. Till vardags cyklar jag till jobbet och till många andra ställen i närheten. Det kan gå flera veckor utan att jag använder bilen.
  • Skippa utlandsresor för semester och onödiga längre resor inrikes. Fokus på absolut nödvändiga resor. Samåk i högre utsträckning.
  • Se över elanvändningen hemma, dock tror jag inte på några större besparingar för min del då jag har fjärrvärme. Men en del går säkert att minska. Jag har hemautomatisering och en del mysbelysning som går på automatiskt på diverse kriterier, det går att dra ner en del på mysbelysningen för den goda sakens skull. Jag har även dubbla kyl/frys i köket, jag tror det räcker med en, den andra kan stängas av.
  • Ha som mål att inte ha något matsvinn alls. Man kan inte alltid undgå att något blir dåligt och måste slängas men det mesta bör man kunna undvika.
  • Dra ner på onödig shopping, speciellt sånt som importeras. Gäller även nätshopping. Var riktigt sträng kring att inte köpa en massa “villhöver”-saker. Lite måste man förstås få unna sig.
  • Jag duschar redan väldigt snabbt, det går att jobba ännu mer på detta och även mot övriga familjemedlemmar. Man kan komma överens om att snåla med vatten och värme och göra det lite till en familjetävling att få ner förbrukningen. Man kan hitta på kul belöningar om det går att visa på rejäla neddragningar som syns på räkningen varje månad.
21 gillningar

Alla punkter du radade upp försöker jag själv med i så stor utsträckning som möjligt! :slight_smile: Tycker ändå att det är en lagom och rimlig nivå. Har dock svårt att övertyga resten av familjen då det nog skulle kännas som en enorm inskränkning på deras liv :stuck_out_tongue:

1 gillning

Tror man måste försöka göra det till en gruppaktivitet. En tävling där man kollar av läget då och då, belönar om man minskar förbrukningen. Och man vänjer sig vid att ha det kallare, ta kortare duschar etc.

1 gillning

Bara som ett exempel :joy::joy::joy:

1 gillning

För dem som har trädgård och plats, om bara så bara några kvadratmeter: odla eget. Jag har nu för första gången hus med en stor trädgård och har i sommar provat på pallkragar med kryddor, kål, rödbetor, morötter, lök osv. Kul liten hobby och kräver ingen stor insats för bra utdelning. Nu blir det investering i att plantera fruktträd, bärbuskar och planera för att göra iordning jordkällaren nästa år. Dessutom mycket godare med egna tomater än växthusodlade från Holland.
När man tänker på hur vi massproducerar mat och skickar den världen över för förädling och packning:

Dessutom: har använt duschen ett minimum nu i sommar och badat massor i sjön istället. Dumt att slösa kWh när man har en fin insjö bara några hundra meter från huset. Får hur länge jag vågar fortsätta med det nu när temperaturen går mot höst :cold_face:.

Jag är i mitt arbete delvis med och utarbetar strategier för hur man kan arbeta mer med återbruk i byggbranschen. En svår puck att lösa där så mycket material är så billigt och lätt att köpa in och byta ut till nytt. Det svider i en när man ser gammalt fint byggmaterial rivas ut och ersättas med nytt, fräscht men av sämre kvalitet. Jag hoppas det är något som även kommer bli lättare för privatpersoner i framöver, och att det blir lika naturligt att vända sig till återbrukscentraler som till Byggmax när man ska byta ut något hemma. Har försökt använda tänket när jag renoverat mitt eget hus, även med möbler, men är skyldig till att handla på IKEA eller MIO för att det är enkelt, snyggt och fräscht.

Är även beredd att nästa år offra tid och svett i att gå ut i skogen och hugga min egen ved inför nästa vinters stödeldning i kaminen. (win win med tanke på träningen man får gratis).

Handla få kläder av bra kvalitet trots att de är dyrare, bara de håller längre och kan lagas om det behövs. Har tidigare haft alltför lätt att slinka in på ex HM:s rea bara för att, och kommit ut med något onödigt. Har dock blivit väldigt mycket bättre på att undvika detta senaste åren, men borde kunna tas ner till noll.

Är mycket ute i skogen och kommer passa på att att maxa utrymmet i frysen med svamp och bär som jag plockat själv.

Bor långt ute på landet och har nästan en mil till mataffären, men borde oftare kunna ta cykeln istället för bilen för mindre varuinköp och även där få ut lite bättre flås på köpet.

Är redan vegetarian, men borde bli bättre på att byta ut fabrikstillverkade köttsubstituten mot vanliga bönor och kikärtor, helst sådana man kokar själv.

5 gillningar

Ingenjören i mig har lagt upp epic, stories och subtasks i Jira och en tillhörande Kanban. Har redan slutfört några enklare som att fotografera/notera inställningarna på termostater och värmeväxlare innan åtgärd, och att ändra normala temperaturen från 20 till 18 grader.

4 gillningar

Kan tyvärr inte komma på några större saker jag kan/vill göra.

Vi cyklar oftast till affären, när jag inte stannar på väg hem från jobbet, men om jag ändå åker bil 2*3 mil till jobbet gör det nog ingen större skillnad för miljö eller ekonomi.

Handlar så mycket närproducerat som möjligt. Kanske lite positivt för miljön men inte för ekonomin!

Vill inte ha för kallt hemma!

Köper väldigt lite kläder är kanske det viktigaste.

Samåkning?

Fungerar inte, kan inte säkert säga när jag kan åka hem.

Kan inte eller vill inte? Om du samåker kan ju få skäl till att du måste åka…

Kan inte alltid strunta i åtaganden på jobbet pga. att jag “måste” åka hem.

2 gillningar

Behöver jag köpa detta?
Kan jag låna/hyra/sälja det direkt efteråt?

Varför vill jag köpa detta?

Hur gör det mitt liv bättre?

Om jag inte köper detta, vad får det då för negativa konsekvenser…

När jag kommer till fråga tre eller fyra har jag ofta redan funderat tillräckligt och avstår.

Konsumtion är främsta utsläppskällan.

6 gillningar

Jag har fått sparsamheten med modersmjölken. Min morfar byggde sin sommarstuga själv och rätade ut krokiga spikar för att använda dem igen. Min mamma diskade alltid plastpåsar och använde sidorna i gamla telefonkatalogen som hushållspapper. Trots att det egentligen inte fattades pengar. Den inställningen har jag ärvt och det är jag tacksam för.

Jag rätar inte ut krokiga spikar (mer än ibland) men diskar plastpåsar som inte har innehållit kött eller fisk. Vi slänger aldrig mat, kokar aldrig mer kaffe än vi dricker upp, tänker alltid på logistiken när vi ska handla så att vi kan göra flera ärenden på samma tur osv.

Jag gillar inte slöseri. Inte bara för att det kostar pengar utan mer för att det är just ett slöseri. Men jag är inte fundamentalist och säkert inte heller konsekvent men så ofta jag kan försöker jag undvika slöseri.

5 gillningar

Vi har vidtagit en del åtgärder.

• Vi har sålt en av två bilar vilket är en stor besparing. Resan till kontoret 11 mil tur och retur görs numera endast 1-2 gånger i veckan, och medelst pendeltåg. I samband med detta började jag också ersätta alla korta bilresor med att gå. Det fungerar klockrent, en promenad till gymmet, till affären för mindre inköp etc. Vi får lagom långt ifrån det mesta så det blir en 10-15 mil extra knallande i veckan. Tidigare tog jag bilen till gymmet för att inleda med en uppvärmning på träningscykel eller löpband, nu är jag lagom varm efter promenaden.
  • Vardera familjemedlem har kortat ner sin respektive tid i duschen (från alldeles för lång tid till en mer rimlig nivå)
  • Anpassat matvarorna i veckoinköpen till vad som är på extrapris eller i säsong istället för vad “vi brukar köpa”.

Därutöver har vi även vidtagit andra åtgärder för att sänka kostnaderna. Till exempel:

• Installerat värmepump i verkstaden som tidigare hade uppvärmning med el-element (huset är sedan länge redan försett med värmepumpar).
  • Minskat belåningen av huset.
2 gillningar

Se där ja, det går!

4 gillningar

Jag checkar boxarna för allt det där och kan bara hålla med.

Till denna utmärkta lista lägger jag:

• Laga saker som går att laga.
  • Använd saker du redan har.
7 gillningar

Beror såklart på hur livet ser ut i övrigt och vad man har för jobb.

Kör man bil 2-3 mil t o r varje dag uträttas garanterat en hel del reflektion samt jobb i bilen. Detta försvinner helt vid samåkning. Den tiden är för mig på tok för värdefull.

Tycker ofta när man diskuterar denna typ av frågor att det blir lite svart eller vitt, de flesta situationer har ofta fler parametrar.

T.ex. kan ett “lokalt” liv utan resor var en minimal uppoffring för vissa medan en annan familj som har vänner/familj utspritt över jordklotet ngt helt annat.

18 grader är inga problem för två vuxna men har du 3 barn med kompisar hemma är det rätt krävande att se till att 10 ungar har sockor på fötterna för att inte bli förkylda.

Väljer att hoppas på att de flesta hushåll har sunt förnuft och utgår efter egen förmåga. Både när det gäller ekonomin samt påverkan av miljön.

2 gillningar

Personligen har jag nog rätt mycket saker att sälja också, jag är dålig på att göra mig av med saker.

1 gillning

Man blir väl knappast förkyld bara för att det är 18 grader utan sockor? Förkylning orsakas av virus.

9 gillningar

Man kan öka risken att bli sjuk pga. virus om man blir kall men då ska det nog vara betydligt kallare än 18 grader!

2 gillningar