I en annan tråd tvistades det om det fungerar med frivilliga åtgärder för att spara pengar eller för klimatet, inklusive att man försöker få familjemedlemmar att ställa upp på att göra en stor del av arbetet i vardagen. Jag hävdar att man kan komma mycket långt om man verkligen försöker, och det behövs inga speciella prylar för att tvinga fram ett ändrat beteende.
Nu är det hög inflation, höga elpriser, höga priser på drivmedel, höga priser på livsmedel, räntorna stiger. Kanske är detta bara en försmak på hur det kommer att se ut längre fram om vi på allvar ska göra något åt klimathotet. Allt går inte lösa med teknik, man måste bjuda till själv också.
Hur långt är ni beredda att gå frivilligt och tycker är rimligt?
Jag tänker mig bl.a. följande för egen del, och det är främst inte för att jag inte har råd med ökade kostnader utan mer för att bjuda till och göra vad jag tycker är rimligt:
- Sänka temperaturen några grader hemma till vintern. Det finns tofflor, sockor, varma tröjor, filtar. Inte mer än 18 grader där man vistas dagtid. Sovrummet går nog att sänka till 15 grader kanske. Rum som jag inte utnyttjar går att sänka till några få plusgrader, med fokus på att vattenburna värmen inte ska riskera att frysa.
- Resa mindre med bil. Jag utvärderar att sälja bilen och gå med i någon bilpool men det är ett stort steg. Jag hoppas att jag landar där så småningom. Till vardags cyklar jag till jobbet och till många andra ställen i närheten. Det kan gå flera veckor utan att jag använder bilen.
- Skippa utlandsresor för semester och onödiga längre resor inrikes. Fokus på absolut nödvändiga resor. Samåk i högre utsträckning.
- Se över elanvändningen hemma, dock tror jag inte på några större besparingar för min del då jag har fjärrvärme. Men en del går säkert att minska. Jag har hemautomatisering och en del mysbelysning som går på automatiskt på diverse kriterier, det går att dra ner en del på mysbelysningen för den goda sakens skull. Jag har även dubbla kyl/frys i köket, jag tror det räcker med en, den andra kan stängas av.
- Ha som mål att inte ha något matsvinn alls. Man kan inte alltid undgå att något blir dåligt och måste slängas men det mesta bör man kunna undvika.
- Dra ner på onödig shopping, speciellt sånt som importeras. Gäller även nätshopping. Var riktigt sträng kring att inte köpa en massa “villhöver”-saker. Lite måste man förstås få unna sig.
- Jag duschar redan väldigt snabbt, det går att jobba ännu mer på detta och även mot övriga familjemedlemmar. Man kan komma överens om att snåla med vatten och värme och göra det lite till en familjetävling att få ner förbrukningen. Man kan hitta på kul belöningar om det går att visa på rejäla neddragningar som syns på räkningen varje månad.
Tycker ändå att det är en lagom och rimlig nivå. Har dock svårt att övertyga resten av familjen då det nog skulle kännas som en enorm inskränkning på deras liv 

.