Barn brukar oftast vara väldigt varma av sig dessutom!
Du har såklart rätt, för att förtydliga så handlar det om extrajobbet att se till att alla är påklädda.
Inser att för min del handlar mycket om att spara in tid.
En 6 månaders som kryper runt i blöja må vara varm men det är inte självklart.
En 4-åring som vägrar annat än bikini hemma mitt i vintern är också ett tänkbart scenario.
Jag väljer hellre 20-21 grader och slipper lägga energi på att hålla koll på detta.
De här punkterna är inte särskilt svåra eller ”representativa” eftersom det handlar om saker som man som förälder enkelt kan bestämma.
Det handlar inte om frågor som var och en styr själv eller som har tydlig koppling till identitet/livsstil t.ex. hur länge man ska duscha eller vilken typ av mat som ska serveras hemma.
Förstår faktiskt inte alls vad du menar här. Kanske enklare om du svarar för din del på frågan.
Hur långt är ni beredda att gå frivilligt och tycker är rimligt?
Vissa saker ställer man in med en knapp eller åstadkommer med ett enkelt beslut. Är man två föräldrar kommer man överens om dem. Man kanske inte tycker precis lika men man hittar en kompromiss. Sådant fungerar normalt hyggligt. Även om man inte ”tror” på åtgärden så gör man som man kommit överens om.
Andra saker bygger på att olika personer ska avstå från X eller anpassa sitt beteende vid många tillfällen och möjligheten att ”agera fel” är stor. Att leva enligt olika påhittade regler går säkert bra under en begränsad tid men det kommer inte att fungera som metod för att åstadkomma varaktiga förändringar.
För mig är den här frågan inte så relevant. Jag är öppen för att göra lite vad som helst inkl. saker som innefattar en stor dos av tvång. Jag tror dock inte på den modellen, om nu utgångspunkten är att skapa goda vanor och få de ”alternativa lösningarna” att framstå som normala eller något att föredra.
Jag har nog ett energitänk i allt jag gör, men några punkter:
Äter inte animalier alls (delvis av adra skäl, men ändå)
Cyklar till och från jobb året runt även vid natt-och kvällsjobb, om det inte är omöjligt att ta sig fram med cykel. Detsamma gäller alla längre transporter.
Kör på biogas när jag måste ta bilen
Delar bil med sambo/särbo trots att det ofta är opraktiskt och vi skulle ha råd med två bilar
Flyger inte
Lagar så mycket jag kan av kläder och dyl. Köper endast när jag måste och då om möjligt begagnat
Klär på mig på vintern och har rel kallt inomhus
Undviker konsumtion av onödiga prylar. Använder prylar tills de går sönder och reparerar då i första hand. I onödig konsumtion ingår onödiga renoveringar
Skänker hellre än slänger
Odlar en del egen mat
Torkar om möjligt tvätt utomhus istället för i torktumlare
Mm mm mm…
Dock energibov i att jag äger en hund och att jag och sambon har två boenden av främst sociala skäl. Duschar dagligen när jag jobbar men skitar också ner mig mkt i vardagen. 
Du pratar mest runt frågeställningen.
Vad gör du eller planerar du att göra rent konkret för att spara pengar och miljö, utöver det där snålspolande duschhandtaget?
Har gjort de flesta av dessa punkter sen jag tog studenten för 20+ år sen.
*Reser med flyg kanske en gång var 7 år på sin höjd, men åker gärna på en roadtrip på max cirka 40 mil per år.
*Äger ingen bil, men delar på bensinkostnaden när jag får hjälp att storhandla med nära och kära.
*Älskar att ha det svalt inne, även om hyresvärden står för värmekostnaden. Brukar ha elementen avstängda större delen av vintern.
*Har snålat med elen så mycket det går de senaste 3-4 åren då mina marginaler blir smalare för varje år.
*Slänger sällan mat, men det händer, ibland gömmer sig förpackningar längst bak i kylen och kan bli farliga att äta. Men det är oftast små förpackningar med lite kvar i. 
*Shopping, köper oftast bara nytt när saker går sönder eller om det är något som jag verkligen behöver. Köpte en regnkappa i våras, så jag kan åka med min lilla elbrumbrumstol även i regnet.

*Duscha gör jag så länge jag behöver, ca 15 min med lämpliga pauser under tiden. Hade gärna ägt ett badkar, men får nöja mig med poolplask på gymmet.
*Köper helst svenskt/ekologiskt, europeiskt, i den ordningen, främst för att det är korkat att skeppa runt på livsmedel över halva jordklotet om man inte måste. Men köper apelsiner, bananer och annan frukt ibland ska erkännas.
Framtiden
*När jag skaffar kolonilott så kommer jag inte koppla upp mig på elnätet, haft 2 sommarstugor utan el och det fungerar utmärkt.
*Kommer fortsätta åka brumbrum
större delen av året för närområdesresor, blir det snöstorm så får jag ordna med bilresor.
*Hoppas kunna odla frukt och bär själv så jag inte behöver köpa så mycket.
*Hoppas att det nya bostadsområdet som byggs i kvarteret intill mitt kommer inneha en bra matvarubutik, så jag kan handla mer utan att behöva ta en bil. Borde ske inom 2-3 år.
*Hoppas på arbetsträningsplats/arbetsplats inom 3-4 km, så jag kan ta
dit också. Då kan jag kanske ladda den på jobbet. 
- Kan inte sänka temperaturen, men absolut att den får sänkas då jag tycker det är för varmt även på vintern.
- Äger ingen bil och när vi behöver bil hyr en elbil på timbasis från M.
- Åker inte på utlandsresor och flyger absolut inte.
- Har enbart nya glödlampor, med timer på en hel del så de lyser bara när det är mörkt och vi är uppe. Släcker alltid när vi lämnar ett rum för en halvtimme eller längre.
- Har en ny lägenhet med energisnåla prylar. Alla elektriska prylar vi har är antingen köpta på återvinningsbutiker online eller nya, då den gamla prylen inte längre fungerar.
- Köper inte produkter av plast.
- Äter vegetariskt i så stor utsträckning vi kan
- Arbetar hemifrån för att minimera resandet och om vi tar till kontoret är det per cykel
- Återanvänder allt som går att återanvända
Etc. Det går göra en hel del som privatperson om man vill, utan att sänka livskvalitén.
Köper det som är i säsong. Det blir aldrig färska grönsaker som importerats längre än max nån paprika från holland. Ris och torkade grejer som nötter som åkt båt köper jag dock
Vi äger inte bil, båda i hushållet cyklar till jobbet året runt. På semestern hyr vi bil om det behövs och kör gärna långt utan dåligt samvete. Flyger också utan tvekan om resmålet så kräver. Veckohandlar via e-handel med hemkörning vilket jag inbillar mig är ganska effektivt.
Vi tillbringar mycket fritid i naturen med stor respekt och minimal påverkan i det lilla.
Vi äter gärna mycket frukt och grönt året runt och en hel del kött med bra viner.
Är inte beredd att ändra ett dugg av detta om vi inte tvingas till det.
Ok. Några punkter kommer här.
Prylar och inköp
- Köper mycket matvaror med kort datum från ”fyndlådor”, sådant som riskerar att slängas.
Använder Karma-appen mycket för att köpa restmat från bageriet och restauranger i stan. - Var tidigare vegetarian i sju år. Lade ner det av ”omvärldsskäl”. Försöker öka mängden vegetarisk mat hemma och det ”vegetariska inslaget” även i annan mat.
- Köper och säljer mycket begagnat. Det gäller kläder till både mig själv och familjen men även många prylar av olika slag. Har börjat med begagnat som presenter till både egna och syskons barn.
- Möblerade mitt hus (från början) med begagnade möbler som jag till stor del fått gratis. Har sedan med tiden uppgraderat till främst begagnat som jag betalat för istället. Har då sålt eller skänkt vidare det som blivit över.
- Lägger gärna tid på att skänka bort saker som många skulle slänga på tippen. I samband med renoveringar under pandemin skänkte jag bort allt som gick av den tidigare inredningen, Brukar bli av med det jag lägger ut.
Hemmet
- Har satt in digitala termostater hemma, ett så kallat Danfoss Link-system. Har minskat eller stängt av värmen i vissa rum bl.a. kopplat till att vi har vissa fönster öppna på natten. Systemet är ok men inte fullt så ”lydigt” som jag skulle önska.
- Använder inte torktumlare, elektrisk handdukstork eller andra ”slösaktiga” prylar.
- Har ingen golvvärme och vill inte ha det heller.
- Bor i hus med fjärrvärme och gemensam undercentral.
- Försöker ha ett ”avskrivningstänk” när det gäller renovering hemma. Vill att saker ska vara rejält gamla och tydligt uttjänta innan något byts ut. Har varit något mer ”generös” när det gått att skänka bort befintliga saker.
- Hyr ut huset via Airbnb när vi åker bort. Har tidigare hyrt ut ett rum på andra våningen men det funkar inte med småbarn hemma. Det förutsätter en nivå av ordning som inte går att upprätthålla i nuläget.
- Har sysslat med husbyte tidigare, istället för att bo på hotell utomlands. Vill göra det mer i framtiden.
Beteenden
- Cyklar till jobbet och en del i övrigt också. Bor 12 km från Stockholms innerstad och cyklar dit.
- Har bil främst kopplat till småbarn men hoppas annars kunna avveckla den på sikt. Försökte först hyra bil via Swapcar istället för att skaffa egen bil men lade ned det pga. för dålig tillgänglighet. Har även försökt att själv hyra ut via Swapcar men har, åtminstone nu, lagt ned det på grund av dålig/”felaktig” efterfrågan.
- Brukar åka kollektivt med barn till stan.
Jobb och tillhörande livsstil
- Har fått en utlandstjänst på ambassad. Kopplat till det kommer det att bli en del flygande som jag egentligen inte gillar.
- Kommer som utlandsstationerad att försöka ha en mestadels lokal/regional livsstil där vi tar oss med bil till semesterresmål i närheten.
- Åker gärna tåg men med småbarn blir bil oftast enklare.
- Vill gärna välja bort flyg men har svårt att fullt ut få igenom det hemma. Har sambo från annat land och hon är inte van vid/trött på den svenska ”överflödslivsstilen”. Hon har också sin familj och vänner utspridda på många ställen.
Håller med men att inte åka på utlandsresor, inte ha bil och äta vegetariskt skulle sänka min livskvalité.
Man blir inte förkyld av kalla fötter…
Givet klimatkrisen får man nog räkna med att göra en del uppoffringar. Efter en viss tillvänjning kanske man uppskattar andra saker i stället och livskvaliteten behöver inte ha blivit sänkt i det långa loppet.
Ja, men det kommer att sänka min livskvalité.
Någon tillvänjning till fuskkött kommer jag inte att göra! Mera vegetariskt kan jag äta men då ska det inte vara låtsaskött.
Jag tycker mig läsa att “jag kan göra allt men jag måste ha minst så här varmt”, eller “ta inte bort min bil” eller liknande. Folk vill bidra, men inte tulla på sin bekvämlighet frivilligt. Det säger mig att frivilliga åtgärder kommer vara högst marginella. Lite som att man tror att man sparar el genom att släcka lampor när husets värmesystem är den enda riktigt stora förbrukaren.
Människor kan leva under väldigt mycket mer spartanska förhållande. Vi överlever kalla hus, dålig mat, långsamma transporter och allmänt elände. Men vi väljer det självklart inte frivilligt.
Det enda rimliga är att det fattas politiska beslut och att inte allt ska vara upp till individens ansvar. Se bara hur snabbt folk kunde ställa om när plastpåseskatten infördes eller hur piratkopieringen dog när streamingen blev tillräckligt bra. Folk kan ändra sig, med rätt incitament. Samvetet är en av de sämre varianterna för förändring. Ekonomisk vinning, smidighet (typ Netflix istf piratkopiering) och lagar är mycket kraftfullare verktyg för snabba beteendeförändringar.