Din egen klimatomställning - hur ser din plan ut?

Det finns en stor diskussion om klimatförändring, hållbarhet och omställning. Vad du eller jag ”tror på”, ”tycker” eller ”vill” spelar egentligen ingen roll.
Även klimatförnekare kommer med ekonomiska tvångsmedel tvingas ta av omställningen. Det kanske inte händer under just nuvarande regering men då blir det ”dubbel dos” under nästa regering istället.

Vi kommer inom överskådlig tid behöva genomföra olika förändringar i hur vi lever. Hur stor förändring man rent praktiskt kommer att vara del av kommer förstås sannolikt att vara frivilligt. Någon kan tycka att ”jag av princip ska leva som jag själv vill” och hellre betala jättehög elräkning eller ”straffskatt” för att ”staten inte ska lägga sig i”. Sådana människor finns, det är inget mer med det.

I den här tråden är tanken, trots allt, att försöka ha en sansad dialog om den här sakfrågan. Att t.ex. säga att om flygresor, bilkörning eller något annat blir kraftigt fördyrat så flyttar jag utomlands är helt ok. Här är dock utgångspunkten att detta är en allvarligt menad avsikt, inte ett utryck för missnöje med själva frågan.

Vi kan kallt räkna med att de förändringar som kommer att omfatta EU och sannolikt även övriga länder i västvärlden. Det är fullt sannolikt att det kommer att dyka upp en ny kategori länder liknande skatteparadis där man väljer att leva ”för att få flyga sitt privatjet i fred”. Jag vill inte lägga någon moral i detta utan ser en diskussion om länder att flytta till som helt ok.

Jag menar nu inte att de förändringar som kan komma skulle vara så ”extrema” att de flesta skulle överväga att flytta utomlands. Det finns helt enkelt ingen logik eller rimlighet i det. Däremot är våra individuella konsumtions- och beteendemönster rent faktiskt väldigt olika. Vissa individer kan komma att ”drabbas” väldigt hårt av de aktuella förändringarna. Om man hör till den gruppen vore det kanske läge att se om sitt hus.
Även andra kan förstås tjäna på att planera för ett sådant här scenario.

Det har länge påpekats att olika satsningar på omställning måste ha mekanismer som innebär att hushåll med låga inkomster får stöd. Jag är själv ganska säker på att det också kommer att ske. Den som är sjukpensionär, ensamstående förälder eller av annat skäl har låg inkomst kommer därför sannolikt inte behöva göra så mycket. Samma sak kan även gälla personer som bor i Ödebyhult och har ett faktiskt behov av att använda bilen mycket mer än andra.

2 gillningar

Jag tror att ekonomiska incitament för att välja bort “aktiviteter” som påverkar klimatet är den vettigaste vägen att gå. Att förbjuda t.ex. privata flygresor eller kött tycker jag är fel, det är bättre att göra det dyrare så att fler väljer bort det.

Om jag för samma pris kunde åka tåg till t.ex. Barcelona istället för att flyga så skulle jag gärna göra det, under förutsättning att mitt sällskap hade en egen kupé.

Om jag kunde ladda en elbil hemma skulle jag gärna välja bort bensinbilen men där är vi inte än.

Jag har ingen direkt plan eftersom jag redan köper väldigt lite kläder och flyger ganska sällan. Kött kommer jag inte att välja bort men om priset höjs kommer nog många att välja bort kött och det är bra men inget alternativ för mig.

Den enda planen jag har är egentligen att byta till elbil när jag kan ladda den hemma.

1 gillning

Det här tror jag alltså inte på alls. De man lättast kan påverka att göra “bättre val” är de som känner att de själva tjänar mest på det.

Jag tror inte att det stämmer men det finns de som säger att “fejkkött” är lika gott som riktigt kött och om kött blir dyrare kanske de med sämst ekonomiska förutsättningar väljer bort riktigt kött.

Hur kan man ha en sansad dialog om du redan satt förutsättningar för vad som är sant.
Förklara först hur du skall få kina att stänga kolkraftverk istället för att bygga nya…

16 gillningar

Jag förstår inte riktigt syftet eller frågan med ditt inlägg. Vadå plan? Jag har ingen plan. Vad ska jag ha en plan för? Du säger att staten kommer göra en massa saker men inget riktigt konkret som är uppe på bordet att ta ställning till. Vad “planen” blir beror så klart på exakt vad som händer. När det tex gäller sopsortering så kastar jag så mycket som möjligt i samma tunna så länge det går tills det kommer förbud. Jag kommer garanterat lämna Sverige förr eller senare men jag tror knappast att det kommer bero på några miljökrav iaf. Det är väl ett av de minsta problemen med sverige :slight_smile:

3 gillningar

Jag har ingen direkt plan men jag har märkt att jag har redan börjat förändra mitt beteende rent intuitivt. Tex har jag skippat solsemester flera år på raken nu pga extremvärme, bränder och andra oroligheter. När jag tittar på framtida boende nära vattendrag så undersöker jag översvämningsrisken och beredskapen. I valtider har jag börjat lägga större vikt vid partiernas klimatpolitik. Brydde inte mig alls om den frågan 10 år tidigare.

12 gillningar

Människan som ras kommer inte acceptera att gå bakåt i utvecklingen förrens vi inte längre har något val så antar att lösningen blir tekniska framsteg och lösningar som tillåter oss att göra och leva som vi vill. Det eller vår undergång om inte de mest extrema klimatförnekarma har rätt.

Under tiden så har jag stilla acceptans för de politiska beslut som varit och säkert kommer ske med olika morötter ich piskor och vare sig jag håller med eller inte. Att lägga energi på, vara sur och bråka om det politiska som sker inom frågan skulle för mig personligen inte vara mer rationellt än att slåss mot väderkvarnar. Jag väljer att go with the flow helt enkelt när det gäller klimatfrågan. Det ger bästa utfallet och tar minst energi i mitt liv.

Jag gör det om känns rätt och bekvämt för mig. Källsorterar skapligt bra iallfall, försöker tänka på att handlade någorlunda miljövänligt, tänker litegrann på el förbrukningen, slänger in lite pengar för att klimatkompensera när jag flyger. Men jag är för bekväm och kanske egoistisk för lägga mer energi och engagera mig mer än så.

3 gillningar

Diskar du dina matförpackningar och klipper du upp mjölkpaketen för att sortera plastbiten och kartongen “korrekt”? Jag gör inte det. Jag kan inte föreställa mig hur det här krånglet skulle kunna påverka jordens medeltemperatur med en halv promille.

Jag kan ha fel och då är jag beredd att förändra mitt beteende, men då behöver jag se en vetenskaplig källa som kan övertyga mig om varför jag ska ställa mig och handdiska förbrukade Bregottpaket.

Jag tror faktiskt att den här fundamentalistiska källsorteringen får motsatt effekt bland många konsumenter. Det hela börjar likna en parodi på miljövård och då släpper man bollen helt.

7 gillningar

Enligt Google Maps kan ni då åka tåg via Hamburg och Paris. Resan tar ca 30 timmar. Jag hade inte bokat den resan om jag fick betalt för det. Jag tycker att det är lite sorgligt nästan att du skulle vilja utsätta dig själv och ditt sällskap för den upplevelsen, endast pga tron att du därmed räddar mänskligheten från en klimatkatastrof.

6 gillningar

Håller med dig helt. Det är mycket symbolpolitik och trams man sysslar med för miljöns skull. Till slut blir man totalt anti och försöker göra allt för att komma runt idiotin. Om man vill få med folket bör man fokusera på vettiga saker som faktiskt gör nytta, inte nån plastpåseskatt eller korkar som sitter fast i förpackningar som bara försvårar livet för folk och gör folk förbannade. Jag får bara dåliga känslor kring allt miljöprat och det är tack vare politiken kring detta.

3 gillningar

Jag gillar att åka tåg men tycker att det är för dyrt och besvärligt. Själva upplevelsen skulle jag uppskatta om det prismässigt liknade flyget, med egen kupé för sällskapet.

2 gillningar

Ja, man undrar hur det kommer gå för samhället om vi ska gå tillbaka till 1800-talet. Jag tror vägen den enda realistiska vägen är framåt, inte bakåt

Tycker inte man ska lägga klimatfrågan på individnivå. Det blir bara pekpinnar, skuldbeläggande och hycklande som ingen mår bra av. Nödvändig förändring måste ske från överenskommelser uppifrån. Globala samfund, EU-nivå, Riksdagen i form av lagstiftning, skatter, bidrag, etc. Det som skulle påverka mina beslut är om priset för ”dåliga” saker blir för högt. Jag har till exempel slutat med tobak efter massa års brukande för att det tillslut blev för dyrt. Jag skulle sluta med alkohol om skatten blivit många gånger högre. Jag älskar att resa men hade flyget blivit mycket dyrare hade jag nog slutat flyga eller flugit mycket mindre. Men tills den dagen sker vägrar jag flygskammen och tänker att det är bäst att passa på innan miljötalibanerna förbjuder eller gör det omöjligt för vanligt folk.

2 gillningar

Ok, men det blir lite svårt att ta en långweekend i Barcelona om t.o.r tar 60 timmar? Du hinner knappt ner innan du måste åka hem igen. Är det så roligt att åka tåg?

Fler dagar på stranden, jag välkomnar ett eventuellt medelhavsklimat med öppna armar :hugs:

2 gillningar

Kan du påverka möjligheten till laddning hemma?

Plastpåseskatten är sällsynt dålig signalpolitik som dessutom resulterat i att handeln passat på att ta ännu mer betalt av konsumenter. Om det verkligen var viktigt att inte plastpåsar ska hamna i naturen så kan man väl införa returpantsystem på plastpåsarna. Då skulle väl i princip varenda påse återvinnas.

4 gillningar

Så du vet redan utfallet av svenska riksdagsvalet 2026? :wink:

1 gillning

Vad är det du konkret inte tror på - att det kommer att införas olika stöd eller att sådana stöd är vettiga/önskvärda?

Stöden kan ju rent faktiskt utformas på väldigt varierande sätt så att kategoriskt avförda själva tanken framstår för mig som lite drastiskt. Ett bra stöd borde i första hand hjälpa till med själva omställningen, inte fungera som något sorts undantag ”för att kunna köra vidare med sin gamla dieselbil och inte bry sig”.

Kina och en del andra länder kommer att agera på sitt sätt och Sverige och övriga EU på ett annat. Detta är uttalat från början av den här processen så det är inte min åsikt eller uppfattning att det ska se ut så.

Man kan alla gånger diskutera rimligheten i olika saker men här är frågan mer hur du personligen tänker agera och planera ekonomiskt. Att flytta till ett annat land är en reell möjlighet och helt säkert finns det de som kommer att göra det.