Hur klimatkompenserar man bäst som privatperson?

Någon som vet?

Klippt från tråden

1 gillning

En relevant fråga som jag funderat på är om man bör kompensera även för sitt generella samhällsavtryck, eller om det räcker att kompensera för sitt eget? I de tester jag har gjort så är tvåtredjedelar av mina växthusgasutsläpp “samhällsfunktioner”, och enbart en liten del beror på mina egna val. T ex skulle jag kunna minska mitt avtryck genom att äta vegetariskt, men det sänker mitt matavtryck från 2 ton till 1, men i relation till de 3.2 ton som är samhällsavtryck så vet jag inte riktigt.

Klimatkompenserar Sverige/staten redan för de 3.2? Borde den?

1 gillning
1 gillning

Jag tycker att idén är väldigt intressant. Står i samma funderingar som dig @axr, men kan inte så mycket om det.

Jag tycker att det rimliga är att kompensera även sitt generella samhällsavtryck om man kan. Känner man att det är saftigt blir ju det incitament att jobba för förändring!

Spännande tanke med centraliserad klimatkompensering av samhällets utsläpp! Antar att det då blir någon form av “klimatbistånd” där Sverige bygger vattenkraftverk och andra klimatlösningar i utlandet. Vet inte hur utrikespolitiskt gångbart det hade varit, och jag hoppas ju fortfarande (kanske något naivt) att tvingande system inte ska behövas för att folk ska ta sitt ansvar.

Jag och min sambo har kört med Goclimate i (var tvungen att kolla) 19 månader nu.

Tycker den var enkel och verkade trovärdig när jag kollade, sen har det bara rullat på. Ser det mer som att skänka till välgörenhet än nån typ av kompensation för att kunna göra vad vi vill.

Edit: Såg nu att det var goclimate som diskuterades i andra tråden. Frågan kanske mer gällde vad som är bra och inte. Där har jag inte direkt mer svar. Vi har väl lite tänkt att det är bättre än att inte göra något i alla fall.

Ja, jag tänker det inte som att man då kan släppa ut mer själv, utan mer att jag känner att jag inte kan dra ner på mitt avtryck så mycket mer (ingen bil, gillar inte att konsumera, jobbar hemifrån, affärer jag behöver handla i är inom gångavstånd, osv). Det verkar vara min köttkonsumtion som skulle kunna spara märkbart, men den är svår :sweat_smile:

Lite samma som “kan du inte spara mer, öka dina intäkter”, som ofta nämns här när det gäller att få en bra balans i ekonomin.

1 gillning

Geeffektivt listar världens mest effektiva (och påvisade) organisationer för klimatkompensation sett till “icke-utsläppt” mängd CO2 per krona donerad här:

5 gillningar

Geeffektivt listar världens mest effektiva (och påvisade) organisationer för klimatkompensation sett till “icke-utsläppt” mängd CO2 per krona donerad här:

Min spontana inställning till välgörenhet är att det ofta finns en uppenbar risk för att det blir väldigt mycket svinn av det hela, eftersom många av organisationerna sysslar med saker som är svåra att mäta. Men här verkar det ju handla om väldigt verifierbara aktiviteter, som t.ex. att bokstavligen förstöra växthusgaser. Hjälpsam lista.

3 gillningar