Golfströmmen saktar ner

Människor som ser tecken på undergången har funnits i alla tider. Min syn är att det typiskt varit bäst att ignorera dem och bygga sig ett robust liv.

1 gillning

Jag tänker att alternativen är:

1. Vara passiv och inte göra någonting

2. Vara aktiv och investera i hållbara företag, ta ton som ägare, rösta med fötterna som konsument, ifrågasätta politikerna och heja på de som bidrar

Jag väljer nr 2.

4 gillningar

Nej det tror jag definitivt inte. Inte om vi jobbar för att förändra det.

Själv kommer jag ihåg 70- och 80-talen livligt. Det var miljökatastrofer hela tiden, även om många idag ser tillbaka på den tiden som något närmast idylliskt (man kommer bara ihåg det som var bra och förskönar det dessutom).

Off hand så kommer jag ihåg följande miljökatastrofer senaste årtiondena:

• Ruhrområdet var så förorenat att floder självantände och luften var gravt förorenad. Lite som det var i Kina för en tio år sedan, tills de också tog tag i problemet.
  • DDT började man inse att det inte var så lyckat som bekämpningsmedel vilket har förbjudits. Ett tag såg det ut som att svenska rovfåglar skulle dö ut.
  • Asbest både i takpannor, vägbeläggning och i innertak insåg man skapade dödlig lungsjukdom (asbestos). Jag har själv jobbat med att testa för asbest i skolor med nedslående resultat. Idag får man inte ens ha asbest i bromsbelägg i bilar och definitivt inte som byggmaterial.
  • På BT Kemi i Teckomatorp hade man grävt ner stora mängder extremt miljöfarligt avfall som förgiftade grundvattnet så folk blev sjuka och dog
  • Svenska pappersmassabruk på den tiden när vi alla köpte klorblekt papper orsakade stor dioxin förgiftning i Östersjön. Dioxin är mycket giftigt. Problemet är inte helt löst eftersom det tar tid för dioxin att brytas ner och andra länder fortsätter släppa ut.
  • Atmosfärens ozon var påväg att helt brytas ner och stora delar av världen skulle bli obrukbar. Orsaken var CFC köldmedel i kylskåp, frysar och även som drivgas i tex hårspray. Mycket av detta är helt utbytt mot miljövänliga alternativ och ozonhålen ser ut att sluta sig igen.

Lite kan jag undra hur vi överhuvudtaget överlevde barn- och ungdomsåren:)

Så det jag lärt mig på är att vi människor hittar på nya saker och en del blir väldigt fel. Vi människor är också bra på att hitta fel och åtgärda dem, även om lösningen ofta tar tid.

Det vi inte är så bra på är att komma ihåg hur det såg ut förr och jämföra med idag, så att vi inte tappar hoppet.

Vi är nog för dåliga på att utbilda i skola och på universitetet de oöverstigliga problem som vi faktiskt har löst genom årtionden :slight_smile:

2 gillningar

Långt innan det är tal om att mänskligheten faktiskt dör ut så kommer antagligen miljoner/miljarder människor behöva flytta på sig för att det inte längre går att överleva där de är. Det lär bli rätt kaotiskt och antagligen inte så kul att leva i en sådan värld. Många effekter kommer drabba oss allteftersom, det är liksom inte allt eller inget på en dag.

Om temperaturerna/klimatet ändras så som det verkar så kommer vi börja märka av negativa effekter enligt ovan ”snart” — definitivt inom våra livstider.

2 gillningar

Frågan är om det är vår klimatförstöring eller det ökande antalet personer vi ska ge energi (både i form av mat och energi att använda) som är problemet…

2 gillningar

Jag tror att det går att vända utvecklingen om vi tar ansvar över situationen (du och jag alltså, inte något teoretiskt “vi” som innefattar hela mänskligheten som gör det möjligt för lilla dig och mig att strunta i vårt delansvar). Det är enkelt att sträva efter en klimatvänligare livsstil än den man har idag, genom beteendeförändring eller genom att skänka pengar till klimatkompenserande organisationer. Det är enkelt att skriva ett mail/ringa ett samtal till en politiker i det parti man föredrar och fråga vad de gör för att skydda klimatet och ifall de inte kan göra mer, oavsett vilket parti det är. Har man bestämt sig för att leva på ett mer klimatvänligt sätt är det bara en fråga om kreativitet. Finns alltid något man kan göra.

Jag har länge funderat på att skapa en tråd här med frågan ”Hur klimatkompenserar man?” Jag har tittat lite på de där företagen som man kan prenumerera på klimatkompensation hos, bl a det du länkade till, och det ut som att jag kan kompensera hela mitt privata och samhällsavtryck för typ 50-70 kr per månad. Men hur vet man att organisationen man betalar är bra, och att pengarna verkligen har den effekt man önskar?

Jättebra fråga! Jag är bekant med en av grundarna till den jag länkade, men har inte kikat på andra sådana organisationer. Vore spännande att kika närmare på det!

1 gillning

Det bästa man kan göra är alla smågrejor som man gör vardagen. Aldrig slänga mat, planera resor så att man inte kör i onödan, reparera istället för att köpa nytt, köpa lokalt odlad frukt och grönt, inte stenlägga sin trädgård, använda bikarbonat och ättiksyra för rengöring osv. Om alla hade haft en sådan livsstil skulle effekterna bli enorma.

Lokalt odlade varor verkar faktiskt inte vara så viktigt, utan det verkar vara viktigare vad det är för varor i sig. I övrigt håller jag med helt. Släng in ett mail till en riksdagspolitiker var fjärde år också så har vi en grym kombo! :grinning:

Jag tog äntligen tag i det och skapade en tråd för detta:

1 gillning