Håller med om att det finns starka intressen på alla sidor. Sedan ska man såklart vara försiktig med att säga att intressen = agerande, utan att ha bevis för det. Det gäller både på köttsidan och vegosidan.
Det jag tänkte flika in med i diskussionen är att det definitivt finns miljöproblem med växtproduktion, men viktigt att komma ihåg att nästan 80% av sojan som odlas går till djur som foder. När man konsumerar djurprodukter måste alltså sojabönornas (eller annat foder, men just sojabönor är vanligt) miljöpåverkan räknas in, samt eventuell frakt av dessa. Dessutom måste djuret äta mycket mer energi från foder för att producera en viss mängd energi i kött, pga bortfall i processen samt att djuret måste förbruka energi för att leva.
Vill man äta på ett sätt som är vänligt för klimatet är väl det bästa att kolla studier. Här är en graf som sammanställer den största metastudien gjord på området. Den gjordes på Oxford och publicerades i Science 2019.
Den visar enligt mig många intressanta saker. En tydlig sak är ju att djurprodukter tenderar att ha större klimatpåverkan än växtbaserade sådana. En annan intressant sak är att klimatpåverkan från transporter är relativt liten i sammanhanget, vilket jag tycker är extra spännande för att jag upplever att det finns en utbredd syn att en av de viktigaste sakerna vi kan göra för klimatet är att köpa lokalodlade varor. Detta verkar ju indikera att vad vi äter är mycket viktigare än vart det har odlats. Sedan finns såklart många andra skäl att handla lokalt, som att stötta närområdet.