Dina matvanor när du blir rikare

Nu vet jag inte vilka rätter ni brukar laga, men provat klassikern att blanda ner grönsakerna i maten, ex. rivna morötter i köttfärssåsen?

Sedan har ju folk väldigt olika syn på att småäta mellan måltiderna, men om ni tillåter det hemma så kan ju det vara något att se över. Om det finns vitt bröd, O’boy och ballerinakex så kommer barnen äta detta, finns det körsbärstomater, Oliver eller vindruvor kommer de äta detta.

Sedan är det inget fel att erbjuda barnen dessa alternativ samtidigt som det finns ballerinakex i föräldrarnas skrivbordslåda. Väldigt många är sockertorsk sedan barndomen (vi äter väl mest godis i hela världen?), man vi behöver ju inte föra det vidare till barnen för det.

Kanske bättre att titta på vad t.ex. WHO rekommenderar istället för en random blogg.

eat a healthy diet, avoiding sugar and saturated fats

Så de rekommenderar att UNDVIKA socker. Inte direkt vad du påstår. Och de rekommenderar bara att undvika mättat fett, de skriver inget om fett generellt.

Vi har flera inom sport världen. Speciellt tennis som jag följer där både Novak djokovic och Venus Williams blev av med sina allergier efter bytet till en växtbaserad diet. Vi har Therese alshammar och Lars frölander som är svenskar som blev mindre sjuka vid en växtbaserad kost. Sen måste du förstå att de ända som rekommenderar en vegansk diet är de som äter en vegansk diet. Just på grund av de tror de är den bästa. Man kan liksom inte tro att vegansk är den bästa dieten och sen bara göra tvärtom. Då kan man säga det om alla studier. Snubben som gjort den studien äter kött klart han inte säger något dåligt om kött. Det finns ju en anledning till varför man äter växtbaserat. Många stör sig extra mycket på någon som äter växtbaserat. Vet inte varför men så är det absolut enligt min uppfattning. Hör folk hela tiden som blir av med sina bekymmer efter ändrat sin kost till växtbaserad. Aldrig hört något som lyckats med lchf och blivit bättre. Finns massvis med forskning för båda sidorna. Det är problemet i dagen samhälle. Alla vinklar på sitt eget vis. Jag blir övertygad när jag ser det i verkliga livet. Men vi äter mer animaliskt än någonsin och hälsan är ju inte direkt på topp…

Var finns mättat fett då? Och var finns de nyttiga. Där är svaret ganska uppenbart. Samma med Cholesterol. Socker i frukt är bra. Sen ska man självklart inte dricka massa läsk, inte det jag menar. Men stärkelse och frukt är den bästa energikällan för vår kropp.

Förlåt, men du verkar inte riktigt vara med på vilka mekanismer som används inom forskning och vilka motiv organisationer såsom WHO har.

Du kommer med extraordinära påståeenden, då krävs extraordinärt stöd för det.

Än så långe har du länkat till en websida som drivs av en som påstår många extrema saker om växtbaserade dieters förträfflighet och cherrypickar studier.

Dessutom påstått att människor huvudsakligen inte evolverat som jägare och samlare.

Nej. Bättre referenser krävs.

Referens på detta tack!

Vill jag pröva en öl så gör jag det. Kollar ofta inte priset :).

1 gillning

Fruktos är absolut inte bra. Det är ju därför juice avråds starkt.

Jag vet en gravt överviktig person som provat allt men inte lyckats gå ner i vikt förrän hen började med strikt LCHF, som sista utväg. Personen har hållit på i kanske 1,5 år, blivit av med många kilon och fått bättre värden överlag. Jag kan inga detaljer mer än detta. Uppenbarligen har det fungerat under denna perioden.

Kanhända beror det på att en gammal dålig kosthållning övergavs mer än att LCHF är så bra, svårt att säga. Äter man mycket fett håller man sig mätt längre och minskar sitt småätande. Det finns många komponenter i det här.

Eftersom det är så svårt att komma fram till vilken diet som är bäst blir kompromissen allsidig kost det realistiska alternativet.

Kan rekommendera Down to earth with Zac Efron och avsnitt “Sardinien”. Där går de igenom det mest grundläggande enligt mig. Den finns på Netflix. Se den gärna innan du bedömer den

Problemet med dokumentärer är, precis som jag nämnt innan, att vem som helst kan producera en. Typ som en vetenskaplig artikel som inte blivit peer-reviewad.

2 gillningar

Så är det. Men de intervjuar personen som skapat blåzonerna. Han säger liksom bara sanningen? Och vad hans forskning visat. Du har din åsikt och den går nog inte att ändra på. Inom grönsaker finns inga pengar. Mjölk och kött är enorma företag. EU gör reklam för nötkött trots att vi befinner oss i en klimatkriss. Man stöttar det värsta för klimatet. Man säljer kanelbullar för att få in pengar till rosabandet. Finns mycket som borde ändras.

Klart att det finns pengar inom frukt och grönsaker. Eller har jag bara missat att denna påstådda super-food delas ut gratis någonstans?

Sojaproduktionen är ju ett rätt rejält vinstdrivande företag också med allt det innebär. Och man ska ju inte inbilla sig att den produktionen och logistiken är en något vidare vacker Disney-saga för miljön heller.

Jag får uppfattningen att det som så ofta i dessa sammanhang försöker greppas efter halmstrån för att försvara en slags ideologi som inte tål att ifrågasättas för då faller den isär.

1 gillning

Den är bedrövlig. Extremt nära gränsen till ren pseudovetenskap. Milt sagt vilseledande.

Vem som helst kan publicera dokumentärer. Kan du komma med källor som är har gått genom en peer review process som stöder det du påstår?

2 gillningar

Håller med om att det finns starka intressen på alla sidor. Sedan ska man såklart vara försiktig med att säga att intressen = agerande, utan att ha bevis för det. Det gäller både på köttsidan och vegosidan.

Det jag tänkte flika in med i diskussionen är att det definitivt finns miljöproblem med växtproduktion, men viktigt att komma ihåg att nästan 80% av sojan som odlas går till djur som foder. När man konsumerar djurprodukter måste alltså sojabönornas (eller annat foder, men just sojabönor är vanligt) miljöpåverkan räknas in, samt eventuell frakt av dessa. Dessutom måste djuret äta mycket mer energi från foder för att producera en viss mängd energi i kött, pga bortfall i processen samt att djuret måste förbruka energi för att leva.

Vill man äta på ett sätt som är vänligt för klimatet är väl det bästa att kolla studier. Här är en graf som sammanställer den största metastudien gjord på området. Den gjordes på Oxford och publicerades i Science 2019.

Den visar enligt mig många intressanta saker. En tydlig sak är ju att djurprodukter tenderar att ha större klimatpåverkan än växtbaserade sådana. En annan intressant sak är att klimatpåverkan från transporter är relativt liten i sammanhanget, vilket jag tycker är extra spännande för att jag upplever att det finns en utbredd syn att en av de viktigaste sakerna vi kan göra för klimatet är att köpa lokalodlade varor. Detta verkar ju indikera att vad vi äter är mycket viktigare än vart det har odlats. Sedan finns såklart många andra skäl att handla lokalt, som att stötta närområdet.

3 gillningar

Problemet i dagens samhälle är att man kan hitta allt som passar ens eget intresse. Att man anklagar sojan och anklagar veganer är bevis på att man inte gjort hemläxan. Det finns inget med rätt och fel som driver mig. Det som driver mig är ett bättre välmående både för djuren och människor. Och de finaste är att vi mår bra och i många fall betydligt bättre med en växtbaserad kost. Folk brukar fråga mig varför jag äter växtbaserat. Jag ger ett ärligt svar . Det brukar tyvärr sluta med att de blir irriterande och säger “men ja man ska ju dö nån gång”. Sen är finns det även Folk som är nyfikna och förklarar vad de tror vilket är bra och intressant. Jag förstår att vi vill passa in och det ligger i vårt i vårt ursprung för överlevnad. Men när man kan minska lidandet för djur samtidigt som man förbättrar hälsan på en själv. Och miljön behöver vi inte ens prata om. Förstår liksom inte hur kött kan vara så viktigt? Förändringar är svårt många gånger. Planeten klarar inte denna köttkonsumtion. Det är det enskilt största du kan göra både för miljön hälsan och djurens skull. Märkte att det blev ett litet brandtal här. Man måste nog inse det själv och inte höra det från någon annan.

Vad innebär “förbättrar hälsan” för dig? Har du tidigare ätit kött och blivit friskare sedan du slutade äta kött?

Jag har väldigt svårt att förstå hälsoaspekten av att inte äta kött. Att man eventuellt kan öka risken för vissa typer av cancer kan jag ta in och förstå men förutom det förstår jag det inte.

Jag äter kött och är aldrig sjuk. Vad skulle hända med min hälsa om jag slutade äta kött? Hur ska jag kunna bli friskare om jag aldrig är sjuk nu?

Precis som du skriver tror jag främst det handlar om att undvika cancer och inte minst hjärt-kärlsjukdomar och på så sätt leva friskt en längre tid. Jag ger mig dock inte in hälso-debatten. För många starka ekonomiska intressen, samt faktumet att alla långtidsstudier utgår ifrån självrapporterade matvanor gör att det blir ruggigt snårigt. För mig räcker det dessutom med de djurrättsliga argumenten för att äta växtbaserat, så är inte sugen på att lägga veckor på att undersöka något som inte kommer att ändra min livsstil nämnvärt.

Har endast ätit från växtriket de senaste 4 åren. Där jag märker skillnad är att jag inte har vissa dagar där min energi är i botten. Tex när jag sporta förut så sa min kropp ifrån vissa gånger, jag hade liksom ingen ork. Förstod liksom inte vad felet var. Men fick ganska snabbt förklarat för för mig att kött är väldigt svårt för kroppen att bryta ner samtidigt som mycket av kött innehåller mycket fett som inte ger oss den energin vi behöver. Jag märkte också att att jag är betydligt friskare och gladare. Om det har med maten att göra vet jag inte. Men jag märker direkt om jag äter för fet mat nu när jag vant mig av det att jag blir hängig och trött och får svårare att fokusera. Alla oljor o så försöker jag undvika så mycket som möjligt. Min sambo är det samma för. Kroppen som jag uppfattar det vill ha kolhydrater för att arbeta på bästa sätt. Mer ork till allt möjligt igentligen. Det är den största skillnaden. Och när man orkar göra saker blir livet roligare också. Äter man en liten köttbit med massa potatis och grönsaker är det nog också bra. Tror det viktiga är att få i oss alla fiber och kolhydrater är det viktiga. Det jag kan säga med säkerhet är att en kost rikt på protein ökar risken för cancer och många andra sjukdomar. Kött innehåller cholestrol och hemjärn som skapar inflammation i vår kropp, samtidigt som det innehåller dåliga fetter. Där finns liksom inget som vår kropp behöver som vi inte kan få lätt någon annanstans fast utan allt skit.

Visst är jag trött ibland men tror inte att det har med köttintag att göra.

Minst trött är jag under sommaren och då äter jag klart mest kött eftersom vi grillar så mycket det går och inget är godare att grilla än en rejäl bit kött!

Resten av året äter vi mycket mera vegetariskt och då är jag mycket tröttare. Jag tror inte att anledningen är den vegetariska maten utan att vi då går upp klockan fem på morgonen!

Visst jag är trött ibland men som sagt jag tror inte att det har med maten att göra!

För att komma tillbaka lite till trådens ämne kan jag berätta om dagens lunch! Vi kommer idag att dricka en flaska Perrier-Jouet Belle Epoque och äta löjromskrustader till lunch. Det hade jag inte gjort när jag var fattigare!

1 gillning