Dina matvanor när du blir rikare

Det låter trevligt! Själv ska man bli bjuden på mat av en vän som själv är allätare. Så jag har ingen aning vad som väntar, lite spännande ändå. Njut av helgen och den goda maten!

2 gillningar

Jag äter betydligt nyttigare nu än när jag var ung och tjänar även betydligt mer pengar. En inte helt otrolig möjlighet är ju dock att båda de faktorerna till stor del kan förklaras av att jag nu är lite äldre och lite visare än förut, snarare än att det skulle finnas något direkt kausalt samband mellan kapital och matvanor. Med det sagt så konsumerar jag även numera en smärre del svindyra viner och köttprodukter som jag definitivt inte hade haft råd med tidigare även om jag hade varit medveten om dem, så någon sorts samband finns det väl säkert där.

Jag kommer i än högre grad äta mer ekologisk, närodlad och moralisk mat. Kanske ha stående beställningar hos producenter jag gillar och respekterar för deras djurhållning, jordbruk och helhetstänk.
Jag vill inte ge mig för djupt in i hypotetiska resonemang kring veganism, men jag tror att vi alla kommer att äta mer vegetariskt framöver. Personligen föredrar jag en hel del veganska produkter kontra de animaliska alternativen. Jag ser inte att lidande och utnyttjande av djur har ett egenvärde och i takt med att alternativen blir bättre äter jag mer av växtbaserat och bättre animaliskt (såvitt jag kan bedöma) när jag äter det. Jag väljer i princip helt bort odlad fisk Efter den här dokumentären, handlar bara schyssta ägg av grannen. Men jag är verkligen mestadels usel och har mil kvar att gå.

Vad gäller drycker slutade jag helgsupa och besparingen gör att jag kan köpa den drycken jag vill ha utan att titta på prislappen.
Köper gärna lite bättre röda viner. Vitt vin har jag nästan bara för att bjuda bort eller koka fond på. Mousserande undviker jag då det inte smakar gott i käften. När det kommer till öl råkar jag gilla vita guldkällan som bulköl och punk IPA från brewdog. Som yngre älskade jag singlemalt men insåg att en boendes, islay mist, är likvärdig typ laproaig fast billigare. Lagrad rom och lagrad tequila får kosta. Gillar att ha diplomatico och los tres tonos hemma.
Jag försöker att tänka kvalitet för mig framför den allmänna bilden. Men konsumtionen är väldigt låg nu för tiden.

1 gillning

För mig är skillnaden att jag äter mer färdiglagat och mer kött nu. När jag var fattig blev det mycket vegetariskt lagat från grunden.

Mer miljömedvetet och mer vegetariskt, Med miljömedvetet menar jag inte automatiskt eko utan också det faktum att jag har som hushållssport att inte slänga något ätbart.

Tittar jag i påsen med matavfall nu är det nästan så att melonskal, äggskal och teblad provocerar mig. :rofl:

Intressant svar. Har du några tips på att bli bättre på biten att använda det som många anser vara avfall?

Intressant fråga, får jag kontra med då.

Det här blir väldigt löst kring vad jag kommer på, men i huvudsak så handlar det ju om att inte slänga saker man köpt samt att planera och tänka kreativt där det går.

• Köp inte mer än du behöver, även om det är bra pris för det dubbla. Detta gäller extra mycket saker som inte går att frysa, som grönsaker.

• Skala bara det som behöver skalas. Potatis, morötter, rödbetor osv tillhör normalt inte den kategorin. Skrubba istället, ät skalet för där sitter vitaminerna (som min lågstadielärare tjatade om :slight_smile: ).

• Är hushållet mindre (som mitt), dela bröd och frys in. Ta fram efterhand som det går åt.

• Samma sak gäller storpack animaliskt. Dela och frys in samt ta fram när det är dags.

• Gå genom frysen då och då, sortera efter mattyp och datum och använd det som behöver användas.

• Riv alla ostskalkar och frys in.

• Tärna äpplen och frys in - löjligt gott som sommargodis när det är svinvarmt.

• Skala och dela trista bananer. Funkar fint till milkshake och smoothies senare och ingen is behövs heller.

• Broccolistammar, purjolökblast etc är också användbart i t ex grytor.

• Isbergssallad mm - går inte hela åt så skala hellre och använd den utifrån istället för att skära en snittyta genom hela.

• Pasta, ris och potatis som blir över: Sätt i kylen, ät till annat inom de närmaste dagarna (beroende på matvara och årstid). Jag har aldrig fattat varför många slänger detta automatiskt.

I senaste veckans kompostpåse ser jag avokadoskal (kärnorna väntar på att få gro), teblad, äggskal, kärnhus från paprika och två mindre köttben. Den blir nog bara halvfull till torsdag då det är tömning.

p.s. Jag är inte kaffedrickare. Jag vet att alla de där bryggkaffefiltren tar plats hos många också.

Hur ser du på problemen med odlad fisk vs tungmetallerna i fisk från havet? Jag vill ha schysst fisk men vet inte var jag ska leta.

Rekommenderar att se seaspiracy på Netflix.
Går princip inte att få tag på bra fisk idag. Du får välja mellan metaller eller antibiotika.

Jag avråder från att se Seaspiracy. Den har fått mycket kritik, bl.a. från en del som blivit intervjuade i den. Då de ansett att vad de sa har missrepresenterats genom att deras svar tagits ur kontext.

Påståendet om att fisken i värlshaven är slut 2048 bygger på 20 år gammal data och en 15 år gammal studie som inte är giltig med dagens förutsättningar. Det har nämligen genomförts mängder med åtgärder för att minska urfiskningen som ger resultat. Dessutom var inte ens då den interpolation som gjordes representiv.

2 gillningar

Mycket är väl psykologi också när barnen är lite mindre.

Istället för spenatsoppa blir det turtlessoppa.
Istället för sallad blir det greta gris snacks.

Osv, man får ha lite fantasi gällande matnamn för att få dom små att vilja äta alla maträtter :joy:.

5 gillningar

Det jag märkt mer och mer är vi köper mycket mer lokal producerad mat.

Ihop med att vi gör mycket mer från grunden än innan.

Detta har medfört att matlagningen tar längre tid nu än tidigare.

1 gillning

Håller med. Man ska inte heller underskatta färgen på glaset eller motivet på tallriken :sweat_smile: viktiga saker för aptiten.

1 gillning

Man märker rätt tydligt var du står. Man skulle kunna tro det är fotboll vi diskuterar och du håller på ett av lagen. Även om nu som du påstår att det inte stämmer till 100% så visar det ändå ungefär på vad som håller på att hända. Och man kan inte bara blunda för allt. Klart det alltid kommer finnas motståndare så länge det finns pengar I leken. Så oavsett vad man gör så kommer det vara någon som hävdar motsatsen. Men du måste själv förstå att all plast vi släpper ut i haven inte är bra? Och hur många hajar vi dödar helt i onödan. Du ser inte det etiska alls märker jag.

Sjukt tråkigt att ens försöka diskutera med dig.

Du sprider saker som om de vore sanning när de kommer från rejält kritiserade dokumentärer som fåtr kritik att de sprider konspirationsteorier.

Du refererar inte till en enda artikel som passerat en peer review process.

Sen diskvalificerar du peer reviewade artiklar med att alla har bias. Det finns utan någon som helst tvekan olika kvalite på källor. Du kommer med bedrövliga källor och påståenden som närmar sig konspirationsteorier.

6 gillningar

Jag kunde visat dig vad som helst och du hade hittat på nått om att det är falskt. Vi behöver inte diskutera mer. Önskar dig en trevlig kväll!

Hitta på och hitta på… Du fick diverse seriösa referenser i den förra tråden. Samtidigt som du själv hänvisar till “skandal” dokumentärer och liknande.

Vad förväntar du dig?

Om jag presenterar en länk till en dokumentär om att månlandningen var fejk. Tror du att den var fejk då?

Eftersom jag tycker att det är sjukt tråkigt och tidsslöseri med matlagning hade jag satsat mer på riktigt bra hämtmat och ätit ute relativt ofta på de bra restaurangerna. Jag är förvånad över att jag verkar så ensam i tråden med att avsky matlagning och vill ändra matvanorna till att någon annan lagar maten :sweat_smile:
Än så länge har jag inte pengarna till det men försöker käka mycket ekologiskt och närodlat så jag har hygglig kvalitet och näring på det som vi får i oss. Har man barn måste man se till att det är en vettig nivå oavsett hur trist det är.
Men när pengarna finns är det absolut något jag ska leja bort på ena eller andra sättet!

Jag tänker att jag är i en position att välja mellan piss och skit. Fisken är inte i en position att göra några val. Så i det fallet väljer jag att inte bidra till onödigt lidande. Jag köper ibland vildfångad lax av små yrkesfiskare och kompisar som får över. Innan, när jag var utfattig var jag inte i en position att sätta moralen lika långt fram i min urvalsprocess. Ser det som en av fördelarna i vår ekonomiska resa. :blush:

1 gillning

Intressant frågeställning! Det blir en liten paradox egentligen, de som drar in mycket pengar har förmodligen mindre tid att lägga på matlagning och kanske även tänka på nyttig kost. Men samtidigt har man ju råd med högre kvalitet på råvarorna ex.vis ekologiskt och lokalproducerat.
I takt med att ekonomin har blivit bättre har jag mer kvalitet än kvantitet, dvs jag dricker hellre vatten istället för billigare rödtjut (det skulle förstöra matupplevelsen) om inget annat fanns att tillgå. Tyvärr gäller det även när jag blir hembjuden, men jag ser ju till att tacka nej på ett artigt sätt eller komma med en nödlögn :lying_face:

Hej!
Kul svar. Gör i princip allt det du nämner. Vi är två vuxna och två barn( 4 och 8 år).
Min nyfikenhet ligger i att använda det som andra anser… eller de flesta anser är avfall.
Nu tar jag i från tårna med hatar att slänga mat. Varenda liten bit i kompostpåsen ger mig dåligt samvete​:flushed::scream:.
Är en person som har konstiga utmaningar hela tiden. Just nu ligger mycket fokus på att slimma utgifterna och framförallt matkontot. Enligt rekommendation så ska min familj spendera ungefär 8000kr på mat i månaden. Vi lägger just nu 6000kr. Finns mer att göra enligt mig. Smartare sätt både för min plånbok och miljön. Minska våra utgifter samtidigt som jag minskar mitt fotavtryck på jordens resurser. Jag tillhör de 3 % av jordens befolkning som har mat i överflöd. Då vill jag respektera det och använda resursen med förnuft.:+1:

2 gillningar