Dina matvanor när du blir rikare

Ja, extremanvändning är det ju inte tal om, men min sorteringstunna innehåller oftast en brun kompostpåse även vid 14-dagarstömning. Börjar man mala äggskal och ha som kalciumtillskott har man gått ett steg för långt. :slight_smile:

Jag räknar 1½ person i mitt hushåll och landar på 2000 i matkostnader vilket jag vet är väldigt lågt. Så 6000 tycker jag är bra jobbat oavsett för fyra personer.

Bra jobbat!
Jag blir inspirerad. Måste finnas så mycket mer man kan göra. Sedan är det roligt.:+1:

1 gillning

Hej,

jag drar inte längre åt det veganska hållet. Efter 16 weeks of hell mars-juli 2022, så blir det mer högkvalitativt kött (fisk etc. också) och mycket grönsaker, nästan ingen alkohol. Bedömer att vi sparar mycket på att inte dricka alkohol, men kött och fisk är dyrt. Jag önskar att det inte var så att jag mår bättre utan alla kolhydrater (linser, bananbröd etc) som ingick i det veganska, men så är det.

1 gillning

Känner rätt lika med det veganska. Men jobbar jag hemma dagen efter så fungerar det helt okej med vegansk mat. :grin:

Gällande maten så har våra matkostnader stått till på maten vi lagar, men vi har istället köpt mer färdigmat i samband med att vi tjänar mer.

Är inte alls intresserad av vegankost eller liknande… Att ätt allsidig kost är helt annan sak som jag gillar, å de innebär klart stor del av grönsaker, rotfrukter samt frukt…

Veganska köttbullar tycker jag är ett substitut, för man vill känna smaken köttbullar men vill inte äta kött…
Va är de för fel att äta grönsaker som dom är istället??

De billigaste är att köpa bra råvaror å tillaga allt hemma istället för köpa halvfabrikat… Visst tar de mer tid å de är svårt för vissa som är stressade heltidsarbetande att hinna göra de…
Senast idag snacka jag me en kompis å fick medelande att köpa hem chips… Föreslog att man kan koka tunna potatis skivor i olja själv… Blir godare å man va de är…

Vartefter min inkoms har ökat så har jag börjat äta mer och mer ute och i dagsläget äter jag ENDAST ute (2 gånger om dagen, 7 dagar i veckan). Jag fyller på med proteinshakes hemma men någon “riktig” mat förvarar jag inte.

Vad gäller “kvalitet” så vill jag påstå att jag åt bättre förr (Ris, potatis, kyckling, mycket kött etc.) när jag kokade själv. Nu när jag äter ute blir det ofta buffeer där man ifrågasätter vad man egentligen betalar för (Kanske främst hur lite protein man får i sig vissa dagar jämfört med när man körde matlådor). Dessutom blir det ju en del sås och bröd vilket känns onödigt även om det kan vara gott.

1 gillning

Har missat denna intressanta tråd.

Uppvuxen i ett trasigt och fattigt hem på det där kosten bestod av pölsa, blodpudding och falukorv.
En sak när man kan välja det av fri vilja, en annan när plånboken gör det tvunget.

I.a.f. så är det idag en oerhört frihetskänsla att kunna gå in i en matbutik och köpa det jag vill utan skuldkänsla eller tvång.
Kommer ibland från matbutiken med båda god mat och glädjetårar.

Träning och hälsa är ett stort intresse ihop med ekonomi. Så det blir en balans mellan bra kött och grönsaker samt pris där jag får i mig allt jag behöver. Matkostnaden blir strax över den genomsnittliga i riket.

Runt 3500-5000 kr, storhandlar på nätet (Willys) men är en så stor glädje att skutta runt på mitt ICA Kvantum några gånger i veckan i jämförelse med Lidl och Willys (fysisk) att det får bli en dyrare kostnadspost (tänk Ramit Sethi, spendera på det som gör dig lycklig).

Mina tillgångar har ökat i takt med att jag har blivit äldre. Ju äldre jag blir desto mer inser jag kostens betydelse. I praktiken innebär det mindre portioner, mer mat utan innehållsförteckning (oförädlade råvaror), mer grönsaker, mindre frukt, fisk och kött som tillbehör (inte som bas), nästan inget rött kött.

Prismässigt vet jag inte men att äta mat med ingen eller kort innehållsförteckning innebär vanligtvis lägre pris.

Finns gott om stammar i världen där man äter kött och dricker blod dagligen och där cancer nivåerna och andra välfärdssjukdomar är superlåga så jag tror det är annat än köttet som spökar.

Det finns “stammar” där man knappt inte ens får cancer av genetiska skäl men av detta går det ju inte dra slutsatser för alla andra som inte har de generna.

Det har du helt rätt i men finns även delar av världen där man äter väldigt mycket vegetariskt där livslängden är låg (vissa delar av indien) sjölvklart behöver det ej vara kosten men det jag vill ha sagt är att vi vet vissa saker som är dåligt för vår hälsa men allt kan man ej peka på och säga att det är dåligt då det är så mycket annat som spelar in på hur man gjort undersökningarna etc.

Fast det finns ingen sådan kasualitet mellan kort livslängd och mycket vegetarisk mat. De är vegetarianer för kött är dyrt. Då är det mesta dyrt. Inklusive läkarvård och utbildning vilket leder till andra problem osv osv.

Skilj på korrelation och kasualitet.

1 gillning

Jag skrev att det ej behöver betyda att det är den vegeteriska kostens fel.

Jag ville dra en paralell med här i västvärlden där man ofta säger att köttet är boven i dramat för många sjukdomar men då kanske man ej i studierna tar hänsyn till att de som äter mycket kött även som exempel rör på sig mindre eller kanske äter mer socker/snabba kolhydrater etc etc än jämförelsegruppen som är vegeterianer.

Man har naturligtvis eliminerat andra faktorer för att kunna peka ut effekten av EN vana.
Det är därför det är så svårt att göra sådana här studier. Underlagen kan variera.

Sedan kan ju flera vanor som var för sig har en negativ effekt även förstärka varandra.

1 gillning

Exakt.

Sen är det ju lite upp till var o en att se vad som passar en själv vissa kanske mår prima på vegetarisk kost jag säger inget emot det :slight_smile:

Sjölv mår jag bäst med en stor del kött/fisk i kosten samt begränsa kolhydrater något.

Jag skulle gärna köpa mer ost, fisk, kött, skaldjur, surdegsbröd och mer varierat av frukt och grönt än vad jag har råd med idag.

Men främst skulle jag gärna äta mer på restaurang, gärna 2-3 gånger per månad. Finns så många duktiga matkreatörer att stötta och inspireras av där jag bor.

Kämpar på och håller tummarna för en större matbudget framöver! :crossed_fingers::yum:

1 gillning

Jag äter allt men rött kött är tungt och svårsmält så jag äter inte mycket av det. En bra järnkälla annars.

Olika folkslag äter ju historiskt väldigt olika och är lika friska ändå. Vi är nog skapta till att kunna äta det mesta. Det stora problemet är att vi rör oss för lite i vardagen och äter för ofta och för mycket.

De friska och pigga människor som jag har kommit i kontakt med i livet och som undermedvetet har blivit förebilder på något sätt har alla rört sig mycker i vardagen (inte ensidig träning) och ätit allsidigt men måttligt och inte hela tiden.

Problemet med att bli rikare är att vi har råd att bli bekvämare och äta mer.

Det är intressant combo av rubrik och text i dessa typer av artiklar.

However, the authors, led by Cody Watling from Oxford’s population health cancer epidemiology unit, made clear that their findings did not conclusively prove regular meat-eating increased the risk of cancer. Smoking and body fat could also help explain the differences found, they said.

Vad mycket kött kommer med är boven för vår främsta folksjukdom, alltså mättat fett och kolesterolvärden specifikt LDL kolestrol. Det sistnämnda orsakar hjärt och kärlsjukdom då populationer som genetiskt har låga LDL kolestrolvärden dör i mindre utsträckning av alla orsaker, men specifikt av hjärt- och kärlsjukdom.

Det är ett kausalt samband då genetiska studier exkluderar andra faktorer. Varför inte alla kan räddas av kolestrolsänkande mediciner visar även dessa studier, det är kolestrolvärden över tid som spelar roll, det är en sjukdom som tar decennium att utvecklas.

Men är man i tid med på noterna får man en bokstavligt talad ränta-på-ränta effekt när det kommer till skydd mot ateroskleros och alla dess problem.

2 gillningar

Det stämmer att man ser ett tydligt kausalt samband mellan LDL kolestrol i blodet och hjärt- och kärlsjukdomar. Detta gjorde att man länge rekommenderade folk att undvika matvaror som innehåller mättat fett och kolestrol, t.ex. kött. Problemet är att man nu på senare år efter mycket mer forskning inte ser någon tydlig korrelation mellan kolestrol i det man äter och kolestrol i blodet. LDL kolestrol i blodet beror mycket mer på vilken typ och mängd av fett och kolhydrater man äter, men även genetik spelar en stor roll. Man kan alltså ha en diet som innehåller mycket LDL kolestrol utan att för den sakens skull ha högt LDL kolestrol i blodet.

Jag säger inte att kött är hälsosamt, det finns andra risker som cancer etc, men effekten på LDL kolestrol är mycket mindre än man tidigare trodde.

1 gillning