Europas flygbränsle slut om 6 veckor - Hur tänker ni som ska ut och resa i sommar?

Finns risk att bränslet är slut lagom till semestrarna. Hur tänker folk här som ska ut och resa med flyg i sommar? Is i magen? Bokar och håller tummarna?

2 gillningar

Bokat tre resor, håller tummarna!

Det som händer, händer :slight_smile:

1 gillning

Kan de åberopa force majure? Känns inte som det men jag är ingen jurist på SAS.

Om flygbränslet tar slut är det nog FM. Är ju definitivt händelser långt utanför deras kontroll.

Har en resa bokad till sommaren. Fatalist nog att fortsätta planera resan men vara beredd på att det kan bli ett stort slukhål av sunk costs utan nytta.

1 gillning

TGV

2 gillningar

i biljett priserna brukar det finnas med en post för bränsletillägg men jag antar att det inte blir något problem för redan beställda/bokade resor.

Däremot kan ju skenande bränslepriser bli ett generellt problem för flyg/resebolag. Jag har en tydlig känsla att rese/flygbranschen generellt har ganska dåliga marginaler. Ta t ex SAS och många flygbolag med de så har de ju varit på konkursens rand många gånger genom åren.

Så skenande bränslepriser ihop med ökad osäkerhet i världen, längre flygvägar för att undvika vissa områden och andra faktorer kan vara det som ger en ökad risk för konkurser. Av den anledningen bör man nog se över sitt “reseskydd” utifrån både inställda resor och extra kostnader om man blir strandsatt på fel ställe under själva resan.

2 gillningar

Alltså, saker tar väl ändå inte slut i en marknadsekonomi – de bara blir dyrare. Undantaget är när handlare håller priser artificiellt låga av PR-skäl (som skedde med diverse konsumentvaror i början av coronan), men det har jag svårt att se hända på flygbränslemarknaden.

3 gillningar

Fast hur många stater är marknadsekonomier i det avseendet? Oklart om Sverige är en marknadsekonomi med tanke på Svantessons utspel och hur det redan ser ut i Italien.