Europas flygbränsle slut om 6 veckor - Hur tänker ni som ska ut och resa i sommar?

Finns risk att bränslet är slut lagom till semestrarna. Hur tänker folk här som ska ut och resa med flyg i sommar? Is i magen? Bokar och håller tummarna?

2 gillningar

Bokat tre resor, håller tummarna!

Det som händer, händer :slight_smile:

1 gillning

Kan de åberopa force majure? Känns inte som det men jag är ingen jurist på SAS.

Om flygbränslet tar slut är det nog FM. Är ju definitivt händelser långt utanför deras kontroll.

Har en resa bokad till sommaren. Fatalist nog att fortsätta planera resan men vara beredd på att det kan bli ett stort slukhål av sunk costs utan nytta.

1 gillning

TGV

2 gillningar

i biljett priserna brukar det finnas med en post för bränsletillägg men jag antar att det inte blir något problem för redan beställda/bokade resor.

Däremot kan ju skenande bränslepriser bli ett generellt problem för flyg/resebolag. Jag har en tydlig känsla att rese/flygbranschen generellt har ganska dåliga marginaler. Ta t ex SAS och många flygbolag med de så har de ju varit på konkursens rand många gånger genom åren.

Så skenande bränslepriser ihop med ökad osäkerhet i världen, längre flygvägar för att undvika vissa områden och andra faktorer kan vara det som ger en ökad risk för konkurser. Av den anledningen bör man nog se över sitt “reseskydd” utifrån både inställda resor och extra kostnader om man blir strandsatt på fel ställe under själva resan.

2 gillningar

Alltså, saker tar väl ändå inte slut i en marknadsekonomi – de bara blir dyrare. Undantaget är när handlare håller priser artificiellt låga av PR-skäl (som skedde med diverse konsumentvaror i början av coronan), men det har jag svårt att se hända på flygbränslemarknaden.

3 gillningar

Fast hur många stater är marknadsekonomier i det avseendet? Oklart om Sverige är en marknadsekonomi med tanke på Svantessons utspel och hur det redan ser ut i Italien.

Enligt honom är det främst marknaden för flygbränsle som är under stark press i Europa, med prisökningar på omkring 100 procent, medan dieselpriset stigit med cirka 50 procent.

Italien har infört restriktioner för flygbränsle vid fyra flygplatser – Milano Linate, Bologna, Venedig och Treviso. Enligt Euronews ges prioritet till ambulansflyg, statliga flygningar och långdistansflygningar.

3 gillningar

Intressant och oroväckande!

Det jag tycker är konstigt är att en del flygbolag har “rea” nu. Det har de väl för jämnan, förvisso, men frågan är om det kan finnas något nytt i det finstilta som ger dem rätt att höja priset efter köp.

Har en resa planerad till augusti där jag har fri avbokning på hotellet fram till samma dag, då borde jag veta om flyget går eller inte. Kan man bli fast på kontinenten, ja det är en annan fråga.

1 gillning

Att de inte säkrat bränsle till en såld resa kan ju omöjligt vara FM.

Nu har jag ingen flygresa planerad till sommaren. Men jag sätter risken till väldigt väldigt låg att Hormuzsundet fortfarande är stängt om 6 veckor.

1 gillning

Det är en viss eftersläpning och precis som under pandemin så delar man nog inte med sig utan länder håller i resurserna så brister kan uppstå lokalt även om nog med bränsle finns i världen.

1 gillning

De har ofta nåt finstilt, men paketresor kan inte höjas om det är mindre än 20 dagar kvar.

1 gillning

Så länge det inte tar slut i luften så är det nog mest mer slantar som ska till. Det är med andra ord inte täta européer som drabbas värst i den här soppan…

En av mina favorit-anekdoter om TGV: de ville filma tåget från luften när de gjorde sina första hastighetsrekordkörningar 1981. Normalt hade man ju använt en helikopter för detta, men det fanns en hake: målsättningen var en hastighet på 100 m/s eller 360 km/h (tåget kom under rekordförsöket faktiskt upp i 380 km/h), vilket var snabbare än alla då existerande helikoptrar. Istället fick Armée de l’air ställa upp med ett följeflygplan, en Transall C-160 med en topphastighet på omkring 500 km/h, vilket resulterade i en del väldigt fina filmklipp som kan ses i klippet nedan från ca 11:00 och en bit framåt. Detta hade dock inte heller räckt för den senaste rekordkörningen som du visade, för där kom man upp i hela 574 km/h.