Dags att sluta vara girig och bli rädd?

Brukar roa mig med att kolla på placeras youtube-kanal ibland. Pratas mycket enskilda bolag, med en del aktiva förvaltare om makroläget och liknande. Själv har jag endast indexfonder så bara rent nöje att titta på och sen följa kurserna lite.

Idag intervjuades Christina Sahlberg, Compricers sparekonom. De pratade om 8 enkla tips för att börja på börsen och även om hur man bör ha basen i globala indexfonder. Att det inte går att bli rik snabbt och tiden är den viktigaste faktorn.

Tror inte jag sett ett enda liknande avsnitt tidigare (kanske jag som missat) så jag höll nästan på att ramla av stolen. Placera intervjuar någon som låter som @janbolmeson?! Är detta det ytterliggare ett bevis på att vi är nära kraschen? :wink:

6 gillningar

Jösses! Ja det var en bubblare! :joy: Måste lyssna på för det har jag aldrig heller hört på Placera :grinning::+1:

2 gillningar

Dagens AFV

Så ja kanske börjar bli en del indikationer:)

1 gillning

Ja, vi lever i en tid då det är enkelt att tjäna pengar på börsen. Fortsätter börsen i den här takten hela 2021 slutar vi på över +70 % för året. Tillgången till historiskt billiga krediter eldar på börsen mer och mer. Även här på forumet läser vi om skribenter som belånar huset för att ge hävstång till sin portfölj. Centralbankerna brottas samtidigt med deflation och gör “whatever it takes” för att motverka minsta lilla svaghet i ekonomin. Så länge musiken spelar (dvs inflationen är låg) så vill man definitivt vara med på börsfesten.

Förr eller senare tycker man kanske att penningpolitiken borde påverka inflationen och vända räntecykeln. …eller åtminstone minska centralbankernas balansräkningar. Jag ser dock inga tecken på det ännu så just nu är det bara att tuta och köra på och hoppas att vi slipper svarta svanar på vägen. :slight_smile:

2 gillningar

Håller med dig i nästan allt :slight_smile:

Enda jag ser annorlunda på är att inflationen nog är på ingång, åtminstone som en inflationsspik under ett par år, i värsta fall längre.

Det är rätt många som säger att inflationen inte får öka, eller ens komma tillbaka till historiskt normala nivåer, eftersom varken stater eller hushåll skulle klara av de ökade räntekostnaderna. Men bara för att något in FÅR hända, innebär ju inte att det inte GÖR det, som jag ser det.

Riskerna för inflation som jag ser är rätt många: ekonomiska obalanser efter Corona, fortfarande svårighet att få igång transportkedjor om än temporära (tex mycket av världens containers är på fel plats), ökad nationalism (suboptimerar kostnader) och många års underinvestering i kritiska sektorer (energi, metaller såsom koppar, nickel, silver, samt skeppsbyggnad på all time low) som alla behövs för att driva på både ekonomin och teknik- och energiomställningen.

Bland de mest omfattande artiklar jag läst om inflation är denna på Seeking Alpha - 3 types of inflation.. Varning - bra men lång :slight_smile:

De tre typerna är

• Monetär inflation - inget tvivel vi har extremt mycket av denna i nästan alla länder.
  • Tillgångs inflation - inget tvivel vi har extremt mycket av denna både aktier, fastigheter och obligationer
  • Konsumentpris inflation - som vi INTE fått ännu men som kommit historiskt sett efter perioder med de andra två inflationerna, som jag förstår det.

Samma kvinna har nyligen och skrivit en annan artikel om amerikanska monetära inflationen och hur det ser ut på deras obligationsmarknad. Mycket intressant.

Hoppas det är intressant läsning! :slight_smile:

6 gillningar

Det var ett bra avsnitt tycker jag. Att ha en plan, oavsett vilken, är väldigt viktigt. Men även om man har en plan kan det vara svårt att följa den. Den mentala biten är i ett skarpt läge supersvår för många.

Jag gillar aktiva fonder men ett problem kan vara att det inte är säkert att den fond som rasar mest vid en allmän nedgång också är den fond som stiger mest sen. Indexfonder har här en fördel eftersom alternativen är färre eller kanske t.o.m noll.

Jag läser inte experter och andra som har en uppfattning om framtiden. Det är ändå bara gissningar. Och det finns ingen som har rätt hela tiden. Jag försöker se det mer matematiskt och reagera på det som sker. Som avsnittet också poängterade följer vi gärna flocken och detta beteendet bildar mönster som vi teoretiskt skulle kunna utnyttja. Det är en intressant hobby för den som har tid och lust.

Intressant avsnitt men sa hon inte att 50% av alla bolag som vi investerar i kommer ha gått i konkurs och vara borta inom några år? Det där känns som helt felaktigt om man äger bolag på de större listorna. Skulle vara intressant att veta vilken grupp av bolag som hon syftade på.

Tyckte hon var riktigt bra, stark rek.

En annan rek är att följa Ludvig Rosenstam Åhman. Han säger mycket bra också som går i samma linje

OBS, risk för konfirmeringsbias

Det finns faktiskt konsumentprisinflation på vissa varor där efterfrågan blivit större under pandemin. Ett exempel är hundpriser:

Sedan tänker jag att när restriktionerna släpper lär det bli trångt på flyget till solen. Kanske ser vi ökade priser på turistresor och andra saker folk vill unna sig efter att ha hållit ut under 1–2 år.

2 gillningar

Precis! Obalanser i ekonomin. Över supply och sedan underskott :grinning: