Restriktionerna släpps - luften går ur börsen

Varning för ett oiniterat inlägg från en börsnovis RT-entusiast. Vill egentligen bara “spekulera” lite om den närmaste framtiden.

Min reflektion är att svenska börsen presterat ovanligt bra under det senaste året i en global uppgångstrend. Inflödena på kapitalmarknaden har varit höga, både pga statens stimulanser men också genom ett uppsving för folksparandet. Tänker att, nu, i samma sekund som pandemirestriktionerna släpps och folk kan börja spendera igen kommer detta flöde minska rejält pga ökad konsumtion, kanske rentav bli negativ och det blir omöjligt att hålla uppe kursnivåerna. Se bara på dagens börsöppning liksom.

Eftersom jag själv ligger mer exponerad mot globala indexfonder retar det mig lite att svenska börsen gått så bra, så lite hoppas jag ju på en tillnyktring av svenska börsen.

Har jag fel i min, som sagt, högst okunniga analys?

Svaret kommer alltid i eftertankens kranka blekhet. Med det sagt har de analytiker och förvaltare jag följer förberett mig och andra länge på att det kommer komma ett jack i kurvan snart. Någon gång i september eller början av oktober kommer en dipp på 10-20% spår de.

Själv kommer jag inte göra någonting om det stämmer. Känner mig bra positionerad överlag :slight_smile: .

Frågan är om spenderandet återgår till nivåerna före pandemin. Många kanske har upptäckt att det är rätt trevligt att semestra här hemma, att jobba hemifrån m m - saker som innebär lägre kostnader för väldigt många. På kort sikt ökar spenderandet säkert men när nyhetens behag lagt sig är jag inte säker på att svenskarna i stort inte fortsätter pumpa in mer pengar på börsan än före pandemin.

2 gillningar

Denna morgon är det rött i hela Europa och jag har svårt att se den direkta kopplingen till gårdagens beslut lokalt i Sverige.
Generellt borde konsumtionen gå upp när restriktionerna släpps.
Nya kläder när man behöver vara mer på kontoret, lunchrestauranger får fler besökare, resor till och från jobbet ökar osv.

Globalt påverkar vad Fed i USA gör långt mycket mer, så håll ögonen på amerikansk arbetsmarknad istället för svenska restriktioner.

1 gillning

Jag ser det som en möjlig start på den väntade sättningen. Men det tycker jag synts de senaste veckorna. Har det gått upp har de ofta gått ner motsvarande dagen efter. Nå’t är s a s “i luften”.

För mig får folk gärna sälja billigt till mig, åka på resor, köpa bilar och härja. Helst i företag de sålde billigt. :wink: Men ja, ett hack i kurvan är på gång. Det har vi väl alla tänkt.

Funderar faktiskt på att sälja av en del och säkra upp på mindre rörliga fonder. Aktierna låter jag vara som de är.

En enskild börsdag säger förstås ingenting, det var inget bra exempel. Men det är rimligt att anta att den konsumtionsskjuts som kommer nu är det som prisats in i börskurserna sista halvåret, och förmodligen lite i överkant.

Jag sitter still o tar fram popcorn😊

Om det retar dig kommer du må dåligt resten av livet. Man kan aldrig konsekvent ligga i den fond som går bäst :slight_smile:

Bästa är att inte ha för lite och inte för mycket av nån region. Annars blir man sur när den regionen går dåligt eller bra.

Nejdå, jag har ju fått glädje av mina ca 20-25% på svenska börsen så jag är inte uppretad på det sättet. Kanske förbryllad är ett bättre uttryck för att beskriva hur jag känner inför detta svenska börsunder. Det känns skönt att inte ligga fullexponerad mot Sverige i nuläget.

Helt ärligt tror jag den kommande oron kring att få genom en budget i riksdagen gör allt mer skakigt än restriktionssläppet.

Är det verkligen småspararna som trycker upp Stockholmsbörsen…?

1 gillning

September är historiskt känt som en dålig börsmånad, men oktober, november och december brukar vara väldigt bra… ska se om jag hittar var jag läste eller hörde det…

1 gillning